Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
abt10

volvo penta b20

Rekommendera Poster

Hej vet någon om man kan byta ut en kass b20 mot en b20 från en bil om jag har ett dåligt cylinder block kan man ta ett sådant från en bilmotor det är väl blocket mm som skiljer sig åt.Eller är det helt omöjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du söker lite på forumets sökfunktion så går det att fördjupa sig ganska ordentligt. En hel del har skrivits i ämnet. Men i korthet:

Motorblocket; frostpluggarna på båtmotorerna är i rostfritt, kamaxeln är specifik för marinmotorer, kamdrevet är i stål och tändfördelaren är utan vacuumreglering. Lite beroende på årsmodell så sitter svänghjulet med sex eller åtta bultar.

 

Topplocket i marinmotorer har rostfria ventiler och om du använder ett lock från en bilmotor så skall ett hål borde borras i ett kylrör inne i locket (sök på forumets sökfunktion). Vanliga ventiler kan hålla om inte kyllimpan läcker och motorn får lite olja sprejad i insuget när den stoppas sista gången för säsongen.

 

Genom att flytta över delar från marinmotorn till bilmotorn går det att göra en båtmotor av det hela. Om du flyttar över kamaxeln så måste också ventillyftarna följa med och de måste sitta på samma ställe som förut, de nöts in mot respektive kamnock och om man missar där så nöts de ned rätt fort. Frostpluggarna är svåra att flytta över, de är svåra att få tag på i rostfritt också. Men de kan hålla i åratal med lite tur...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...