abt10 0 Postad 12 April , 2015 Hej vet någon om man kan byta ut en kass b20 mot en b20 från en bil om jag har ett dåligt cylinder block kan man ta ett sådant från en bilmotor det är väl blocket mm som skiljer sig åt.Eller är det helt omöjligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 12 April , 2015 Om du söker lite på forumets sökfunktion så går det att fördjupa sig ganska ordentligt. En hel del har skrivits i ämnet. Men i korthet: Motorblocket; frostpluggarna på båtmotorerna är i rostfritt, kamaxeln är specifik för marinmotorer, kamdrevet är i stål och tändfördelaren är utan vacuumreglering. Lite beroende på årsmodell så sitter svänghjulet med sex eller åtta bultar. Topplocket i marinmotorer har rostfria ventiler och om du använder ett lock från en bilmotor så skall ett hål borde borras i ett kylrör inne i locket (sök på forumets sökfunktion). Vanliga ventiler kan hålla om inte kyllimpan läcker och motorn får lite olja sprejad i insuget när den stoppas sista gången för säsongen. Genom att flytta över delar från marinmotorn till bilmotorn går det att göra en båtmotor av det hela. Om du flyttar över kamaxeln så måste också ventillyftarna följa med och de måste sitta på samma ställe som förut, de nöts in mot respektive kamnock och om man missar där så nöts de ned rätt fort. Frostpluggarna är svåra att flytta över, de är svåra att få tag på i rostfritt också. Men de kan hålla i åratal med lite tur... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser