Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
ctrbest

För tung båt

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag har råkat köpt en för tung båt ,och har lite problem när jag ska ta upp ur sjön.

Jag undrade om man kan släppa ut trailern så mycket att båten går helt på .

Och sen sätta vinschen i draget på bilen och vinscha upp.

Och hoppas att inte bilen glider bakåt.Jag kanske är helt tokig,jag vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Att bilen inte orkar dra upp trailern eller att du inte orkar veva upp båten på trailern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga förtunga båtar, bara lite olika metoder att hantera dom när de ska upp eller ner i vattnet.

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det så att TS vill koppla loss trailern från bilen med vinschwiren kopplad till dragkroken. Sedan släppa ut trailern så långt att båten flyter in hela vägen på släpet, surra båten i vinschtornet (antar jag) och vinscha upp trailern med vinschen på vinschtornet så att den åter går att koppla på bilen.

 

Vad skulle du vinna på detta? Verkar jättekrångligt.

 

Orkar du inte vinscha upp båten på trailern? Har du tvåväxlad vinsch?

Det går även att skaffa en elvinsch om du vill.

 

Eller är det så att bilen lyfts när du vinschar upp båten?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avråder bestämt. Funkar inte, been there - done that.

 

Blir för tungt.

Jag sökte rätt på en annan ramp istället med bättre vinkel.

 

Möjligen, något jag funderade på.... var att bulta på en förlängningsbalk. Men då måste den bort direkt jag är uppe? Så det är alltid lite strul med tunga båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På min trailer gjorde jag en teleskopbalk så om jag behöver dra upp båten lite framhjulsdriven bil så dras balken ut och när båten är uppe bara backa in balken igen och i med lås bulten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar backa ner släpet så mycket att jag nätt o jämt är torr om fötterna när jag vinschar upp båten.

Varför ska man sätta vinschen i kroken det är väl bara ta bogserlinan eller liknande och dra upp trailer och båt, eller är motorn i bilen trasig.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På min trailer gjorde jag en teleskopbalk så om jag behöver dra upp båten lite framhjulsdriven bil så dras balken ut och när båten är uppe bara backa in balken igen och i med lås bulten.

Lite suddigt vad problemet är för TS bara, men jag tycker det var en bra lösning, speciellt om man har en flack ramp eller långgrunt.

Många vill inte doppa axlarna i sjön i onödan rädda för rost i lager o bromsar.

Såväl brukar jag försöka hålla lamporna över vattnet då dom inte är vattentäta, dom sitter monterade överkant på skärmarna.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, många svar.

Mitt problem är att bilen inre riktigt orkar, framhjusdriven.

Jag har en elvinsch som är hur stark som helst.

Om jag backar i väldigt lite i vattnet lättar nästan bilen bak, båten väger 1600 kg.

Jag satte i en kcr box, diesel, men då spinner bilen istället.

Jag skulle nog ha en 4 hjulsdriven bil, men det blir inget bilbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt båt(lättare)

Byt bil

Eller fråga nån kompis som har 4 hjulsdrivet, annars är nog tyvärr risken att du sjösätter både båt och bil samtidigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, många svar.

Mitt problem är att bilen inre riktigt orkar, framhjusdriven.

Jag har en elvinsch som är hur stark som helst.

Om jag backar i väldigt lite i vattnet lättar nästan bilen bak, båten väger 1600 kg.

Jag satte i en kcr box, diesel, men då spinner bilen istället.

Jag skulle nog ha en 4 hjulsdriven bil, men det blir inget bilbyte.

Jag har en bekant som drar upp motsvarande båt som din med framhjusdriven Volvo v70 utan problem på lite flackare rampar.

 

Veva inte upp båten hela vägen så får du lyft i bakänden och mer grepp på framhjulen på bilen. Funkar inte det så koppla på en bil till med bogserlina och dra med båda samtidigt. Alternativt låna en 4wd av en kompis

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukade dra upp en +2000kg båt med min Skoda picup.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur stor Båt man dragit med en liten bil säger ingenting, det beror mer på hur sluttande rampen är samt underlag.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Ok, många svar.

Mitt problem är att bilen inre riktigt orkar, framhjusdriven.

Jag har en elvinsch som är hur stark som helst.

Om jag backar i väldigt lite i vattnet lättar nästan bilen bak, båten väger 1600 kg.

Jag satte i en kcr box, diesel, men då spinner bilen istället.

Jag skulle nog ha en 4 hjulsdriven bil, men det blir inget bilbyte.

Jag har en bekant som drar upp motsvarande båt som din med framhjusdriven Volvo v70 utan problem på lite flackare rampar.

 

Veva inte upp båten hela vägen så får du lyft i bakänden och mer grepp på framhjulen på bilen. Funkar inte det så koppla på en bil till med bogserlina och dra med båda samtidigt. Alternativt låna en 4wd av en kompis

 

 

Som Stewe skriver vinscha inte upp båten helt på trailern så får du mindre kultryck och kvar grepp på framhjulen. Så är det bara köra upp till det blir planare och vinscha sista metern. 

Är det svårt med greppet ändå så är det bra att ha med någon som kan hänga lite på motorhuven :) 

Jag väljer alltid ramper som är lite flackare även om det var lite längre att åka. Slipper man oroa sig när baljan ska i och ur drickat.

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor Båt man dragit med en liten bil säger ingenting, det beror mer på hur sluttande rampen är samt underlag.

 

Mitt svar ville bara belysa att man inte behöver någon 4w värstingbil för att dra upp en ganska liten båt.

 

Sen får man naturligtvis välja plats, metod och underlag efter sin utrustning och förmåga.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som Stewe skriver vinscha inte upp båten helt på trailern så får du mindre kultryck och kvar grepp på framhjulen. Så är det bara köra upp till det blir planare och vinscha sista

 

Lycka till!

Att lyfta bakhjulen lite på bilen ökar inte trycket på framhjulen märkbart! Det hjälper inte såvida du inte har väldigt högt kultryck från början. Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara tar upp båten på hösten och sjösätter på våren kan du väl hyra en bil om det behövs? 1.6ton båt är ingen vikt för många bilar, nästan oavsett hur brant rampen är samt om det inte är ren lermark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh... sätt dragkroken fram å backa upp. Så gjorde jag och kunde dra väldigt brant med V70. Dessutom mycket enklare på svår brant ramp med smala durkplåtar som "vägbana" när jag skulle i.

en polare gjorde den. Spände med snabbfästen i framvagnen och stuvade på treilern... fast ditt problem verkar motsatt eftersom rumpan på din bil åker upp!?? Har du boggievagn och hela båten hängande utanför bakom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du TS har framhjuilen på grus. Därav hjulspinnet.

Skaffa ett par snökedjor från biltema eller jula. Dom bör ge tillräckligt gott grepp i gruset för att dra upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du TS har framhjuilen på grus. Därav hjulspinnet.

Skaffa ett par snökedjor från biltema eller jula. Dom bör ge tillräckligt gott grepp i gruset för att dra upp båten.

 

Sopborste? :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sopborste hjälper ju bara om det är grus på asfalt. Det jag ser framför mig är typ en grusplan eller dyligt med en vanlig bentongramp ner i spat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en enklare lösning, sorry att jag glömde bort den...

Testad ett flertal gånger och det funkar!

 

Du låter en kompis stå en bit upp med sin bil, förhoppningsvis mer plan mark.

Koppla bogserkabel och med lite övk tecken eller mobolen på högtalare så kör ni samtidigt upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör det väl? 80 kg på kulan gör att du har väsentligt sämre grepp fram på bilen.

Och skulle inte det räcka kan man ju justera båten så du får lite negativt kultryck bak. I övrigt till det kan man ju komplettera med någon person på huven.

Glöm ej heller att lägga stoppklossar bakom bilens bakhujl så slipper man kämpa mot den där bakåtrullningen som lätt kan ske innan man får driv på hjulen. 

 

Funkar inte ovan tips bör man nog välja en annan ramp som är flackare, har bättre underlag etc. 

 

 

 

Som Stewe skriver vinscha inte upp båten helt på trailern så får du mindre kultryck och kvar grepp på framhjulen. Så är det bara köra upp till det blir planare och vinscha sista

Lycka till!

Att lyfta bakhjulen lite på bilen ökar inte trycket på framhjulen märkbart! Det hjälper inte såvida du inte har väldigt högt kultryck från början.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte diskusionen verkar specielt seriös,(sätta folk på huven, dra med två bilar osv) nån som har tänkt på vad det kostar att byta koppling och renovera framvagnen på den stackars bilen för att inte tala om att rikta och lacka om huven efter ett par gubbars tyngd? Inte billigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra med en bil till är ett gammalt och beprövat sätt att just undvika belastning på koppling...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men chassit på bilen då? Först 1500 kg bil och sen 1600 kg båt på det.?? Över 3 ton teoretiiskt på både bilens drag längst fram och på på bogseröglan i fronten på bil 1, tror inte det är att rekomendera..

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men chassit på bilen då? Först 1500 kg bil och sen 1600 kg båt på det.?? Över 3 ton teoretiiskt på både bilens drag längst fram och på på bogseröglan i fronten på bil 1, tror inte det är att rekomendera..

 

Ekipaget ska ju inte lyftas rätt upp hängandes i varandra!

 

Alla här som låter negativa är nog dom som måste ha en 4W superbil för att dra upp en styrpulpetare., låt dom tro det, annars blir det bara pajkastning, vilket inte leder till mer än att det tar fram dom sämsta sidorna hos oss.

 

 

Kalle  ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Kalle. Har fått upp säkert 25 båtar genom åren när en bil inte räckt till riktigt, två bilar = lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är även jag en förespråkare av det absolut enklaste sättet; dubbla bilar - aldrig ens luktat det minsta koppling.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas bara inte att TS tänkt traila runt med sin båt, jobbigt att ha en extra bil på släp oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...