winga78 1 Postad 12 April , 2015 Jag har högt PZ Nr nummer på mitt 110S-drev(märkplåten på sidan av drevhuset), högre än 11211XX (levererat 1981). Det finns "tvärsäkra" uppgifter på olika forum att drev med PZNr högre än 1116831 skall ha utväxling 2,15:1. Det lät ju bra, skulle utan propellerproblem kunna byta till en nyare högvarvig (3600 varv)motor. MEN nu har jag kommit fram till att mitt 110S-drev har både 1,66:1 och 2,15:1!! Kan man byta normalläge FRAM och välja utväxling? Jag har kollat utväxlingen genom att snurra på svänghjulet på motorn. REGLAGELÄGE FRAMÅT svänghjulet 1 varv ger tydligt mer än ett halvt varv(ca 200 grader)på propellern , tyder på att det är utväxling 1,66:1 (1:1,66=0,6x360 grader=217 grader. Två varv på svänghjulet ger tydligt mer än ett varv på proppen(ca 400 grader). REGLAGELÄGE BACK svänghjulet 1 varv ger ca 160 grader på propellern, tyder på att utväxling är >2 (1:2,15=0,46x360 grader=167 grader, d.v.s. troligen 2,15:1. Två varv på svänghjulet ger tydligt mindre än ett varv på propellern (ca 300 grader). Alltså har mitt 110S-drev TVÅ utväxlingar!? Tänker jag fel någonstans? Kan det vara så att det nyare utförandet (högre PZ Nr) innebar att drevet har två alternativa användningsområden, d.v.s. man kan välja om man vill ha 1,66 eller 2,15 i läge FRAM genom att byta plats på vajrarna till FRAM/BACK mekanismen(på drevet eller i reglaget) Detta förutsätter naturligtvis att man byter rotationsriktning på propellern. Vore intressant att höra från fler som ännu inte sjösatt som kan prova utväxlingen. Vet någon hur Volvo Penta har tänkt, är drevet konstruerat så att man köra drevet framåt på BACK läget och vice versa beroende på vilken utväxling som önskas? Om det är så löser det ju en del anpassningsbekymmer med propeller/varvtal etc för dom som tänker byta motor och har det nyare utförandet av drevet. Enligt Sole, Vetus etc är 2,15:1 optimal utväxling för deras motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 12 April , 2015 Det är nog ett önsketänkande, för enligt mig ät det tekniskt omöjligt. I nedre växeln är det nämligen ett fast utväxlingsförhållande mellan två kugghjul. I övre växeln, där fram och back regleras, är tre kugghjul kontinuerligt hopkopplade. Ett kugghjul på ingående axeln som är kopplat till två lika stora kugghjul som roterar åt varsitt håll på den vertikala drivaxeln. Fram respektive back kopplas in via en kona som skjuts antingen uppåt och kopplar in det övre kugghjulet som då kopplar in drivaxeln. Vid ändrad rotationsriktningen förs konan neråt och då kopplas det nedre kugghjulet ihop med drivaxeln som då roterar i motsatt riktning. Med konan i mellanläge är inget av drivaxelns kugghjul hopkopplad, vilket är friläget.. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-44-13911.aspx 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga78 1 Postad 13 April , 2015 Det är nog ett önsketänkande, för enligt mig ät det tekniskt omöjligt. I nedre växeln är det nämligen ett fast utväxlingsförhållande mellan två kugghjul. I övre växeln, där fram och back regleras, är tre kugghjul kontinuerligt hopkopplade. Ett kugghjul på ingående axeln som är kopplat till två lika stora kugghjul som roterar åt varsitt håll på den vertikala drivaxeln. Fram respektive back kopplas in via en kona som skjuts antingen uppåt och kopplar in det övre kugghjulet som då kopplar in drivaxeln. Vid ändrad rotationsriktningen förs konan neråt och då kopplas det nedre kugghjulet ihop med drivaxeln som då roterar i motsatt riktning. Med konan i mellanläge är inget av drivaxelns kugghjul hopkopplad, vilket är friläget.. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-44-13911.aspx Tack för ditt svar! Jag är inte så bra på mekaniken men kan det tänkas att dom två kugghjulen inte är lika stora i de nyare dreven (senare än PZ Nr 1116835)? Är det detalj 9 du tänker på? Det säljs ju som en sats, inte enskilt, kanske olika stora? Faktum kvarstår att vid ett varv på svänghjulet roterar propellern olika långt(startar från samma utgångsläge på propellern) beroende på om jag lägger i back eller framläget. Jag har provat flera gånger t.o.m två varv och kommer till samma resultat. Skumt!!! Kan det finnas någon annan förklaring till att rotationssträckan skiljer fram/back? Vore intressant om några fler kunde prova, dels med gamla utförandet, dels med nya(högre PZNr). Passa gärna på före sjösättning, det blir enklare så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 April , 2015 Ja jag kan bara hålla med Robert! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 April , 2015 Det är nog ett önsketänkande, för enligt mig ät det tekniskt omöjligt. I nedre växeln är det nämligen ett fast utväxlingsförhållande mellan två kugghjul. I övre växeln, där fram och back regleras, är tre kugghjul kontinuerligt hopkopplade. Ett kugghjul på ingående axeln som är kopplat till två lika stora kugghjul som roterar åt varsitt håll på den vertikala drivaxeln. Fram respektive back kopplas in via en kona som skjuts antingen uppåt och kopplar in det övre kugghjulet som då kopplar in drivaxeln. Vid ändrad rotationsriktningen förs konan neråt och då kopplas det nedre kugghjulet ihop med drivaxeln som då roterar i motsatt riktning. Med konan i mellanläge är inget av drivaxelns kugghjul hopkopplad, vilket är friläget.. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-44-13911.aspx Tack för ditt svar! Jag är inte så bra på mekaniken men kan det tänkas att dom två kugghjulen inte är lika stora i de nyare dreven (senare än PZ Nr 1116835)? Är det detalj 9 du tänker på? Det säljs ju som en sats, inte enskilt, kanske olika stora? Faktum kvarstår att vid ett varv på svänghjulet roterar propellern olika långt(startar från samma utgångsläge på propellern) beroende på om jag lägger i back eller framläget. Jag har provat flera gånger t.o.m två varv och kommer till samma resultat. Skumt!!! Kan det finnas någon annan förklaring till att rotationssträckan skiljer fram/back? Vore intressant om några fler kunde prova, dels med gamla utförandet, dels med nya(högre PZNr). Passa gärna på före sjösättning, det blir enklare så I min värld kan det du beskriver bara bero på, långsökt och ej sannolikt, att konan/kopplingen slirar när du testar backen. Men det är min värld det, andra kan ha andra världar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga78 1 Postad 16 April , 2015 EN PUDEL och en VARNING Så här gick det: Fick ett råd att surra 10 varv på svänghjulet(i stället för 1-2) för att kolla utväxling. Mysteriet med två utväxlingar är nu löst, 10 varv på svänghjulet gav 6 propellervarv , både i FRAM och BACK. D.v.s. 1,66 i utväxling åt båda håll (10:1,66=6). Mycket snurrande blev det ...pust! Du hade rätt robert99...så klart Därmed vill jag ifrågasätta den i olika forum ofta citerade uppgiften att 110S drev f.o.m. PZ Nr 1116831 skulle ha utväxling 2,15. Det stämmer i alla fall inte i mitt fall som har PZ nr 11211xx med utväxling1,66. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser