Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Lasse

Digitalt sjökort till PC ?

Rekommendera Poster

Gäst Lasse

Undrar om det finns någon som kan ge tips på ett bra sjökort på pc till ett vettigt pris. Har tänkt använda den bärbara i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Digitala kort kan indelas i Rasterkort (BSB) och Vektoriserad kort. Raster korten, är de kort som fn. är mest exakta. De är en kopia av våra pappers sjökort som inte är exakta men det bästa vi har idag. Vektoriserade kort är översatta från rasterkorten, i översättningen kan det smyga in fel. (Se länk) Alla vektorkort är en förenklad kopia av rasterkorten. Förenklingen är gjord just för att de skall bli snabba. Jag använder Rasterkort och Seaclear enligt mitt förmenande det mest prisvärda och mest exakta. Seaclear är ett bra gratisprogram. Vill du komma billigt undan så kan du scanna av dina sjökort och köra dom i Seaclear. Demo kort i BSB / Raster format kan du hämta här. http://www.soltek.se/kartor/bsbkartor.htm http://www.sping.com/seaclear/index.htm#download Se artikel om Hur bra är våra sjökort http://www.simrad.se/Ovriga_sidor/Simrad_brasjokort.asp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-Tack Tjena igen och tack för svaren. Det jag är ute efter är som microsofts Autoroute, Man kan planera sin färdväg i förväg. Ungefär samma funktioner. Därav kan jag växla program men använda Pc'n i bil och båt. Sen vore det kul med lite tips på Mälar-strandhugg. Olika platser som är barnvänliga m.m. Bh Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BSB/KAP-korten köper man från tex. Soltek, inget konstigt eller hemligt med det. Utmärkt kavalitet. Vad betr. Sea Clear är det ett mycket bra program, dock blir bilden inte riktigt lika skarp och klar som i Fugawi och Ozi. Användarvänligheten är dock i särklass när det gäller Sea Clear. Dessutom är det väl när man går utanför farlederna man har nytta av ett navigationsprogram, i annat fall är det ju bara följa utprickningen, eller? Det är i alla fall då jag använder elektroniska hjälpmedel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alsson Känner inte igen att bilden blir sämre i Seaclear. Har jämfört Ozie och Seaclear nu. Kort 9312 skala1:10000 Korten är från mars 2004 Äldre BSB kort har mycket sämre bildkvalitet. Vid 200 och 100 % ingen skillnad vid 50 % Ozie något bättre Vid 25 % är Seaclear bättre, Skillnaderna är marginella. Tycker att det är dött lopp. Är HQ Zoom i-bockad i Seaclears setup?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit bortrest ett tag, svaret har dröjt. Det är framförallt vid utzoomning som SeaClear kommer till korta, det blir otydligt och grovt jämfört med andra program jag har testat (Ozi o Fugawi). SeaClear är dock, såsom jag nämnde tidigare, det mest användarvänliga med bla. oslagbar rutthantering. Kommer SeaClear i PPC-version tro? Hoppas det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Alson Har kollat igen och ser inga större skillnader. Är det samma kort du har när du jämför. Har sett att det finns olika kvalitet på korten beroende på ålder. Du kan hämta ett demo kort från solteknik och prova. Korten till Seaclear från Bernberg håller inte samma kvalitet som BSB korten, men de är billigare. Bild skärmpump från Ozie och Seaclear 25 % Samma kort BSB Seaclear något bättre hårfin skillnad. De röd trianglarna i Seaclear är AIS info från skärgårdsbåtar. http://www.bernberg.se/shop/index.html http://www.soltek.se/kartor/bsbkartor.htm

post-571-1394234372,8251_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvaliten på nya korten från och med maj 2004 som IVC Boat Marin (www.bernberg.se) levererar håller marknadens bästa kvalitet, flertalet oberoende kunder bekräftar detta. Korten tål att zoomas 400% med kvarhållen stor detaljrikedom. Angående utzoomning så är det helt beroende på skärmens upplösning och färginställning.

post-5965-1394234442,565_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De BSB kort som Solteknik säljer är tagna direkt från Sjöfartsverkets databas och saknar således tryckfel. Att sedan 2005 års upplaga av BSB CD6 Västkusten är en katastrof är en annan historia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har erfarenhet av Det levande sjökortet som Sjöfartsverket ger ut på CD? Är det digitala variantr eller rasterbilder av sjökorten? Hur funkar navigationsprogrammet? Letat förtvivlat efter, ett prova på exemplar av varianten där ost och sydkusten finns med, på nätet men misslyckats... //Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det flesta varianterna finns att ladda ner via tex dc , fast man får vara noga med att ta de senaste versionerna på korten... Har själv en ganska komplett samling över södra sverige, danmark och norra tryskland..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök de levande sjökort här på Alla forum och du får en del omdömmen om de levande sjökort. Flertalet har lämnat detta kombinerade uppslagsverk och sjökortsprogram för att gå över till renodlade navigationsprogram utan buggar och krav på att stoppa in CD:n var 6:e vecka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört med Seaclear på bärbar PC (antenn från ClasOhlson) i motorbåt hela sommaren och är både nöjd och imponerad. Kanske jag hade varit med flera program, men Seaclear fungerar klockrent tycker jag! Funderande på levande Sjökort men har ingen cd i pc'n. Mailade Sjöfartsverket och frågade om man fortfarande var tvungen att stopp i en cd då doch då. Ja det måste man. Kul om man måste det när det är dålig sikt och man glömt cd'n hemma... /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smaken är som baken. Jag föredrar BSB. Har jämfört ditt demo kort med BSB kort från 2004 Jag tycker det är en skillnad mellan korten, till BSB´s fördel. Bilderna skala 1:25000 Zommade till ½ Nm bredd Din kort är helt ok. Om inte de svenska BSB korten (CD6 2005) blir bättre kvalitet på, så är dina ett bra alternativ. Konkurans skadar inte. Det ger oss alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! Glöm inte att det bara är ett hjälpmedel. Det är också på tok för många som kör omkring med gamla digitala sjökort. Se till att hålla korten upprättade, oavsett korttyp och program.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Soltekniks BSB kort har aldrig varit i pappersformat, utan är tillverkade efter Sjöfartsverkets databas. Hade BSBkorten varit scannade från papperskorten så skulle inte det saknas uppgifter och text som finns på papperskorten. Bla. saknas på kort 9313, alla namn på mindre öar, varningstext om magnetstörningar på Askimsfjorden, text på Vrångö om undantag från naturskydd mm. När Soltek gick över till den nya tekniken så blev det ett kvalitetslyft. Klarare färger och skarpare konturer. Se bilden i inlägg: ovan om BSB/scannade. Skrivet: 04 augusti 2005 | 16:52 Håller med dej Holger: Jag uppdaterar mina BSB kort varje år. Pga. dålig kvalitet på 2005 års upplaga (CD6 Västkusten), avstår jag i år och hoppas att 2006 blir bättre och uppfyller de krav man kan ställa på ett sjökort, samt att korten är färska och inte gammal skåpmat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att info från Solteks hemsida är luddig. Har letat efter info om tillverknings metoden. Ingen info om från vilken rättelse datum korten har som säljs. Ingen info om försäljningsdatum för nya upplagor. Scannade kort är en bild av det vanliga kortet, med dess för och nackdelar. Bästa fördelen är den exakta likheten med papperskorten. (Gäller ej Västkusten 2005). En av nackdelarn med vektoriserade kort är, att ju mer du zoomar in desto fyrkantigare och rakare blir kustlinjerna. Vektor korten är förenklade för att inte ta för stor minnesplats. Se artikeln om Hur bra är våra sjökort Artiklförfattaren är Ove Thorin guru på SXK om GPSnavigering. http://www.simrad.se/Ovriga_sidor/Simrad_brasjokort.asp http://medlem.spray.se/silvadahlin/lasse.htm :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast att vektorkort är något kantigare i linjerna tar jag hellre än att zooma in ett rasterkort. Men å andra sidan så ska man inte zooma in så förbaskat mycket, även om vissa program kan gå ner till 1:1000 så är det knappast att rekommendera. Glöm aldrig vilken originalskala kortet är gjort i. När du zoomar in så förstorar du även alla eventuella fel som finns där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...