Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Funkis

Hur stora strömmar klarar en solcellsregulator, från batteriet?

Rekommendera Poster

Trött idag, fryser, det regnar, kallt i båten... Hjärnan funkar inte än?

 

Alltså, jag håller på och kopplar om all el för att ge plats för tex en ctec eller en sterling regulator...

Dessa behöver vara inkopplade 24/7 eftersom de även reglerar ström o spänning från solcellerna.

 

Men... Frågan är: när jag kör motorn eller en landströmsladdare så går rätt stora strömmar i kabeln.

Visserligen har jag avsäkrat solcellsregulatorn med 10A C-säkring, dvärgbrytare kallar en del sådana.

 

Men strömmen överstiger ju lätt 10A. Någon som vet hur en solcellsregulator ser ut inuti???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket behöver den kunna ge?

Varför behöver du mosa landström via solcellsregulatorn?

 

Min regulator klarar 30A.

Förra och förrförra båten kopplade jag all förbrukning från regulatorn, så att jag hade koll. Nu har jag inte brytt mej utan kör endast solceller in via den, sen har jag ett uttag där jag kan koppla in förbrukare t.ex. om jag vill kolla hur mycket den drar.

 

Nackdelen är väl egentligen att jag inte har en säkerhetsfunktion som stänger av om batterispänning blir för låg... det var nära en höst när en polare somnat ifrån strömslukande belysning 8-9A totalt, plus att värmaren och två kylboxar gick... Nu har jag precis bytt all belysning till LED, så risken för djupurladdning är i stort sett noll...... Landström använder jag i stort sett när jag känner att jag verkligen vill ha varmvatten, kör ju i stort sett aldrig motorn så länge att det blir varmt i beredaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej... Tack för svaret Caribic. Men jag var otydlig... Inte det jag frågar.

 

Utan nu blir det så här i min båt att på samma plint som landström går till batterierna går även motorns generator SAMT kablarna från solcellsregulatorn.

 

Det innebär att när jag drar på med motorn eller ansluter landströmsladdaren så kommer ett bra antal 10-tals Ampere också ligga på mot solcellsregulatorn? Klarar regulatorn det är frågan!

 

Har själv liksom aldrig funderat över detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. Tror att det är, kan det heta dioder...? typ backventiler som gör att strömmen går från regulatorn till batterierna, inte tvärt om. sen finns det någon slags överlastningsskydd, både om man råkar ladda in för mycket solceller och om du försöker ta ut för mycket...

Inte specialist på el.. så mitt svar här är nog lika mycket en undran... och kanske överflödig eftersom jag bara tror... och vet inte..

Blir i alla fall intressant att följa tråden, det finns många kunniga har så du får säkert ett bra och förtydligande svar snart.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är frågan "tål regulatorn backström". Då är svaret "ja". Regulatorn har MOSFET som fungerar som dioder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MOSFET? Ojdå, det var länge sedan jag höll på med sådana! Designade kretskort ett tag för ca hundra år sedan... Men... De kretsarna är nog inte tänkta för att fixa startströmmen på en motor?

 

Är väl typ max 25A en mycket kort stund har jag vaga minnen om... Kanske kommit nyare grejer?

I varje fall säger sunda förnuftet mig att det inte kan vara ett stort problem - för då hade många båtägare fått sina solcellsregulatorer förstörda redan?

 

Jag kan nog lägga ner tankeverksamheten?

Tack för svar i alla fall, fint att många hjälps åt att klura ut svar på knepiga frågor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej... Tack för svaret Caribic. Men jag var otydlig... Inte det jag frågar.

 

Utan nu blir det så här i min båt att på samma plint som landström går till batterierna går även motorns generator SAMT kablarna från solcellsregulatorn.

 

Det innebär att när jag drar på med motorn eller ansluter landströmsladdaren så kommer ett bra antal 10-tals Ampere också ligga på mot solcellsregulatorn? Klarar regulatorn det är frågan!

 

Har själv liksom aldrig funderat över detta.

Hur har du kopplat?

Strömmen från generatorn och landströmsladdaren går väl inte genom solcellsregulatorn. De är väl kopplade paralellt och då spelar det inge roll om strömen mellan generator/landström och batteriet är 1A eller 10A, den strömmen påverkar inte solcellsladdatren på nångot sätt. Det som kan ge upphov till en spänning är däremot spänningen, men den är ju begränsad till ca. 14V från generator/landström och det påverkar inte solcellsregulatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart jag inte har annat än solcell kopplat till solcellsregulatorn.

 

Björns snipa skrev: ..."och det påverkar inte solcellsregulatorn."

 

Bra att veta... Jag började bara fundera, inte alltid med gott resultat... Över vad som händer om det blir en strömspik på sisådär 150A när jag startar motorn? Men jag har en trög säkring före solcellsregulatorn och tänker behålla säkringen. Eller laddar batteriet med motorgeneratorn... Kan initialt bli hög ström?

 

Allt detta funderande kom sig av att jag tänkte förbereda för en mer intelligent reglering av motorns generatorström till batterierna. Den burken ( Ctek eller om det blir Sterling eller... ) reglerar även solcellsladdningen varför jag nu måste dra helt ny elmatning mellan motor och batterier. Pga att den ska vara inkopplad 24/7 behöver jag en ny matning parallell med förbrukarmatningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid eftertanke kom jag på varför de flesta båtägare inte har haft några problem?

Därför att de flesta båtägare har ett startbatteri och ett relä som initalt separerar start- och förbrukarkretsen...

 

Jag ringde Ctek för att höra hur de gör? Jodå, de har ett inbyggt relä i sin Dual laddare.

 

Okej. Grejerna är inte riktigt avsedda för en knepig kille som mig.

Jag funderar nämligen på att skippa startbatteri och sedan köra all generatorladdninng direkt till förbrukarbanken. För de allra flesta grejer som finns på marknaden syftar till att separera start- och förbrukarkrets? Det finns många sätt, de har gemensamt att de alla kan fallera!

 

Reläer, dioder, spänningsavkännande elektronik, manuella fjärrbrytare... Med mera?

Har nu mailat till Sterling och ett annat amerikanskt företag så får jag se vad de svarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är att du krånglar till det och därmed får problem som du vill undvika. Vill du bara ha ett batteri så kopplar du det till motorkablaget. Därmed är motorstart och laddning fixat i grunden. Förbrukningen tar du då ut från startbatteriet, som då riskerar att bli urladdat om du inte ser upp. Laddningen från solpanelen kopplar du parallellt med motorkablaget, via en egen regulator. Då slipper du "Reläer, dioder, spänningsavkännande elektronik, manuella fjärrbrytare. Med mera?" som du verkar rädd för att de skall krångla. För att säkerhetställa motorstart vid urladdat batteri tar du med ett extra batteri i reserv och en uppsättning startkablar. Då slipper du oroa dig för reläer, dioder osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sterling ProAltC har ingen solcellsdel men det skulle gå att koppla dem till ingången eftersom den kan ta hand om vad-som-helst som kommer in tex en generator på ett elverk, en kraftig nätdel osv.

Att ha en egen regulator för solpanlerna är nog ganska vettigt, man vill inte lägga all ägg i samma korg.

Tänk på att det krävs uppåt 5 tim motorgång innan Smartpass/D250S gör någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du blandar ihop ström (A) och spänning (V).

När du startar motorn drar startmotorn en hög ström, kanske 150A. Den strömmen går från batteriet till startmotorn. Ingen extra ström går någon annanstans. Vad som händer då är att spänningen sjunker till ett värde under de 12V batteriet har obelastat. (Visst, det går också ström från solcellsregulatorn men aldrig mer än solcellen kan leverera.)

När du släpper startnyckeln och startmotorn stannar kan det däremot bildas en kort spänningsspik ovanpå batterispänningen. En sådan kan skada känslig elektronik, men elektronik som är avsedd för båtar/bilar har kretsar som skyddar dem.

Däremot, om du kopplar in sådant som inte är avsett för båt/bil bör du använda någon form av avstötning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robert99, tack för din omtanke men min båt är rätt komplicerad redan från början!

Tanken jag har är då att förenkla så mycket jag kan. Och att skippa startbatteriet är ett sätt för då behöver jag ingen separation till förbrukarkretsen. Men det var där Ctec tydligen inte ville vara med mig, den vill mäta skillnaden i spänning mellan start- och förbrukarkrets och själv bestämma laddkurvor... Det jag vill ha finns nog istället i två amerikanska produkter?

 

Bhemac, vi är ofta helt överens och så är det denna gång också.

 

Björns snipa, njaee... Drar startmotorn 150A så ligger spänningen något lägre än normalt. Vi är helt eniga om det. Jag använde ordet "strömspik" bara för att jag funderade över hur fantastiskt batterierna själva reglerar allting... Det kommer några ampere från solcellen och helt plötsligt så ska batterierna leverera iväg uppåt 150A under en kort stund!

Det jag alltså funderade över var enbart hur en grej för 15:- fixar det utan att gå sönder?

( för min bedömning är att min solcellsregulator har en komponentkostnad runt 15 spänn! )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. ProAltC så har jag diskuterat med Sterling och de rekommenderar att man kopplar solcellsladdningen parallellt med ProAltC. (Jag har införskaffat en och tänker haka på mina båda generatorer och gammal 30A laddare som inte är vidare intelligent.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid eftertanke kom jag på varför de flesta båtägare inte har haft några problem?

Därför att de flesta båtägare har ett startbatteri och ett relä som initalt separerar start- och förbrukarkretsen...

 

Jag ringde Ctek för att höra hur de gör? Jodå, de har ett inbyggt relä i sin Dual laddare.

 

Okej. Grejerna är inte riktigt avsedda för en knepig kille som mig.

Jag funderar nämligen på att skippa startbatteri och sedan köra all generatorladdninng direkt till förbrukarbanken. För de allra flesta grejer som finns på marknaden syftar till att separera start- och förbrukarkrets? Det finns många sätt, de har gemensamt att de alla kan fallera!

 

Reläer, dioder, spänningsavkännande elektronik, manuella fjärrbrytare... Med mera?

Har nu mailat till Sterling och ett annat amerikanskt företag så får jag se vad de svarar.

Vi har separerade system i båten. Men saker händer, generatorn gick sönder och det drog ut pået att byta. Försökte laga, fick trasiga delar,, tiden gick. Solcellerna laddade. Startbatteriet kopplades tillfälligt? ihop med husbatterierna med en kort startkabel. Olika batterier, start och fritids marin. Normalt inte OK men om man har laddning konstant med 13,5V underhållsspänning spelar skillnaden i batterityp ingen roll. Ingen ström går från något batteri till nåt annat. Startbatteriet kompletterar husbatterierna genom att vara duktig på höga strömmar. Invertern tutar aldrig för låg spänning när vattenkokaren går. Perfekt att änligen få användning av startbatteriet som sällan fått jobba utom nån sekund ibland. Klarar mycket mer.

 

Det var 2 år sen och den korta startkabeln har suttit där hela tiden. Det har alltså visat sig att generatorn är överflödig för vårt behov. Solen laddar tillräckligt. 

 

Så vad? Funkar det så får det vara såhär. Nya ledlampor spar ström och elbehovet får sig en nedåttryckare för de flesta. Fyra 3W led i salong ersätter 4 glöd x 21W. Besparing 70W. 

 

Istället blir det ström över ibland. Då spar vi gasol genom att koka vatten i vattenkokaren via 230V inverter och en liten kokplatta på ett par hundra watt för långkok med lock mm. Ingen generator men ändå ström över. Kan vara dags att tänka om? 

 

Jag tror att solcellerna kommit, inte för att stanna utan för att utvecklas och ta över kol, diesel och gas. Att det är omväg att göra el via diesel när den kommer med samma verkningsgrad direkt och ännu gratis och skattefritt från solen bara 10 minuter bort via strålning är bara att tacka och ta emot. Skattefritt är bra. Gratis är bäst.

 

Generatorn kommer kanske att monteras när vi får batterier som tar emot vad den kan lämna. Med bly av vanliga långsamsorten blir det inte så effektivt ändå med generator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som Forgus31 beskriver talar ju för att helt separata system för generator resp solcellsladdning.

 

I många fall klarar man sig utan generator (och en ganska dyr "generatorlurare"), åtminstone på sommaren. Om man har tillräckligt med solpaneler. Kommer man däremot fram i september/oktober får solpanelerna svårt att räcka till.

 

Min fundering är att flytta generatorn från dieseln till en liten bensinmotor som kan användas vid behov. Alternativet är ett 230V elverk som både kan ladda och fixa varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...