-PLM- 84 Postad 12 April , 2015 Singelprop Är det någon som kan förklara hur det görs så det blir rätt? Jag har köpt påfyllarflaska och olja. Det sitter en plugg längst ner på växelhuset, enda andra skruven jag ser sitter högst upp på drevet. Ska jag tömma ur oljan och fylla på till det flödar ur det översta skruvhålet? Avståndet mellan pluggarna verkar vara så stort? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 April , 2015 Näe, du ska inte fylla underifrån. 1. Lossa stora skruven som sitter mitt på översta locket på drevet, det är oljestickan. 2. Kolla att oljan ligger på rätt nivå, max är där oljestickan övergår från platt till rund. 3. Lossa undre oljepluggen längds ned i bakkant på drevet och töm ut oljan. mät hur mycket olja som du får ut. Lika mycket minus 1 dl fyller du på. 4. Sätt tillbaka pluggen med ny o-ring. 5. Påfyllnadspluggen sitter under växelkåpan. Det går även att fylla genom oljestickshålet men det tar lite tid. 6. Kolla oljenivån med stickan, skruva ner den i botten, drevet ska vara nerfällt. Fyll på så nivån hamnar på max, ej över. Toppfyllningen kan göras genom oljestickan, detta är anledningen att jag skrev minus 1 dl. är lätt att få i för mycket annars. Obs använd nya o-ringar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 12 April , 2015 Och använd även ny packning till påfyllnadspluggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 12 April , 2015 På 100-290 seriernas drev ska oljestickan inte skruvas ner när man kollar oljenivån. På SX- seriens drev ska den däremot skruvas i botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 12 April , 2015 Tack för bra svar. Var är växelkåpan? Det verkar som att det är bökigt att fylla på där på din text? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 April , 2015 Det är kåpan som sitter strax över propellern ca 20 cm lång. Den täcker hela drevet från toppen ner till översidan av avgasutsläppet. Sitter med 2 skruv varav den övre bara behöver släppas på några varv det sitter en hake på skruven. Ta bort den undre skruven och lossa lite på den övre. Kåpan kan sitta lite så ta en träkloss och slå kåpan bakåt i nederkant, sätt träklossen mot den upphöjda skarven. När den släpper så dra den snett nedåt-bakåt så den släpper från den övre haken. Kåpan döljer växelväljaren-växelwiren och oljepluggen. Finns inga tätningar eller andra prylar där bakom. Kåpan är i princip bara kosmetisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 12 April , 2015 Det är kåpan som sitter strax över propellern ca 20 cm lång. Den täcker hela drevet från toppen ner till översidan av avgasutsläppet. Sitter med 2 skruv varav den övre bara behöver släppas på några varv det sitter en hake på skruven. Ta bort den undre skruven och lossa lite på den övre. Kåpan kan sitta lite så ta en träkloss och slå kåpan bakåt i nederkant, sätt träklossen mot den upphöjda skarven. När den släpper så dra den snett nedåt-bakåt så den släpper från den övre haken. Kåpan döljer växelväljaren-växelwiren och oljepluggen. Finns inga tätningar eller andra prylar där bakom. Kåpan är i princip bara kosmetisk. Tack ska kolla och testa nästa helg. Varför inte fylla i all olja den vägen? Misstänker att det är där man behöver specialflaskan för påfyllning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser