Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
-PLM-

Byta olja VP 290 drev

Rekommendera Poster

Singelprop

 

Är det någon som kan förklara hur det görs så det blir rätt?

Jag har köpt påfyllarflaska och olja. Det sitter en plugg längst ner på växelhuset, enda andra skruven jag ser sitter högst upp på drevet. Ska jag tömma ur oljan och fylla på till det flödar ur det översta skruvhålet? Avståndet mellan pluggarna verkar vara så stort?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, du ska inte fylla underifrån.

 

1. Lossa stora skruven som sitter mitt på översta locket på drevet, det är oljestickan.

 

2. Kolla att oljan ligger på rätt nivå, max är där oljestickan övergår från platt till rund.

 

3. Lossa undre oljepluggen längds ned i bakkant på drevet och töm ut oljan. mät hur mycket olja som du får ut. Lika mycket minus 1 dl fyller du på.

 

4. Sätt tillbaka pluggen med ny o-ring.

 

5. Påfyllnadspluggen sitter under växelkåpan. Det går även att fylla genom oljestickshålet men det tar lite tid.

 

6. Kolla oljenivån med stickan, skruva ner den i botten, drevet ska vara nerfällt. Fyll på så nivån hamnar på max, ej över. Toppfyllningen kan göras genom oljestickan, detta är anledningen att jag skrev minus 1 dl. är lätt att få i för mycket annars.

 

Obs använd nya o-ringar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 100-290 seriernas drev ska oljestickan inte skruvas ner när man kollar oljenivån. På SX- seriens drev ska den däremot skruvas i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Var är växelkåpan? Det verkar som att det är bökigt att fylla på där på din text?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kåpan som sitter strax över propellern ca 20 cm lång. Den täcker hela drevet från toppen ner till översidan av avgasutsläppet. Sitter med 2 skruv varav den övre bara behöver släppas på några varv det sitter en hake på skruven.

 

Ta bort den undre skruven och lossa lite på den övre. Kåpan kan sitta lite så ta en träkloss och slå kåpan bakåt i nederkant, sätt träklossen mot den upphöjda skarven. När den släpper så dra den snett nedåt-bakåt så den släpper från den övre haken.

 

Kåpan döljer växelväljaren-växelwiren och oljepluggen. Finns inga tätningar eller andra prylar där bakom. Kåpan är i princip bara kosmetisk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kåpan som sitter strax över propellern ca 20 cm lång. Den täcker hela drevet från toppen ner till översidan av avgasutsläppet. Sitter med 2 skruv varav den övre bara behöver släppas på några varv det sitter en hake på skruven.

 

Ta bort den undre skruven och lossa lite på den övre. Kåpan kan sitta lite så ta en träkloss och slå kåpan bakåt i nederkant, sätt träklossen mot den upphöjda skarven. När den släpper så dra den snett nedåt-bakåt så den släpper från den övre haken.

 

Kåpan döljer växelväljaren-växelwiren och oljepluggen. Finns inga tätningar eller andra prylar där bakom. Kåpan är i princip bara kosmetisk.

Tack ska kolla och testa nästa helg. Varför inte fylla i all olja den vägen? Misstänker att det är där man behöver specialflaskan för påfyllning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...