Minego 13 Postad 11 April , 2015 (redigerade) Har lossat ventilationen på min 2755 o ser att styrbord har slangar, bla för motorrumsfläckten, men babordsidan finns inte några anslutna...så är det orginal så för mesta ventilation eller har förra ägare av någon anledning tagit bort dem.....hur ser det ut på Era Bayliners kring -89? Redigerad 11 April , 2015 av Minego Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 11 April , 2015 (redigerade) Vad jag känner till är det så det skall vara. På alla bilder jag sett av motorrum på liknande, på båtar jag tittade i när jag var spekulant, och på min egna 2855 är det bara slang på styrbordsidan. Nu är det runt -00 jag har erfarenhet av, men teorin bakom luftutbytet bör vara det samma... Fläkten suger ur motorrumet från botten och blåser ut det på styrbordsidan, frisk luft kommer in uppifrån på babordssidan. Redigerad 11 April , 2015 av Sjoingenjoren 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 11 April , 2015 Ok men luften tar sig mest ut om fläkten är igång ju......inget minne av hur fläkten såg ut o utrymmet för luften att ta sig förbi, dock har jag inte haft några problem med detta så monterar tillbaka ventilerna efter att satt dit stopp så att inte vattnet kan rinna ned vilket det som flesta vet gör vid regn, håller tummarna för att det stoppar regnvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 April , 2015 (redigerade) Motorer suger i sig mycket mer luft än din fläkt suger ut... Så om bara luftintagen har tillräcklig diameter så får motorn det den vill ha! Fläkten är bara för att dra ur överskottsvärme från motorblocket. Plus att, om du har bensinmotor, fläkta ur innan start. Redigerad 12 April , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 12 April , 2015 Exakt. Fläkten skall stå igång under drift vilket nog inte gör mycket skillnad, men den drar ut lite luft under motorn iaf. Den stora skillnaden den gör är att få bort explosiva gaser innan du vrider om nyckeln. Tips är att kolla vad det är för fläkt och hur den mår. Efter så många år kan den vara sliten och orsaka gnistor. Att investera i en ny, gnistsäker är nog inte dumt. Se till att den är för kontinuerligt bruk bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 April , 2015 Ofta rekommenderas en vattenfälla innanför ventilationsgallren, se skiss 4 på sidan 13 av 36. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 April , 2015 Man brukar göra lite olika beroende på om det är bensin eller diesel. För bensinmotorns del ska fläkten sug ut långt ner för att ventilera ut bensinångor innan start. Är det diesel brukar man se till att tilluft kommer in lågt och fläkten suger ut högt. Detta för att minska temperaturen i maskinrummet (som inte ska vara mer än 20° över ytterluften). Den fläkten ska gå när man kör och en stunds efter motorn stannats för att få bort lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 12 April , 2015 Eftersom han har en Bayliner 2755 förutsatte jag att det är en bensinare, men visst - är det bytt till en diesel så är det nog bäst att anpassa installationen efter det =) Oavsett så är det bättre med för mycket ventilation än för lite! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 12 April , 2015 Tack för input......fläkten är gnistskyddad o monterad av mig. Frågan var om den ej igång, släpper ut/igenom luft. Jag kör fläkten vid start, tillbaka vid bryggan, tankning.. likaså o kortare stunder under gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 12 April , 2015 Det var inte frågan du ställde, men visst; självklart släpper även fläkten igenom luft när den är avstängd om motorn suger undertryck i motorrummet. Dock är antagligen flödet genom den stoppade fläkten mindre än det är genom övriga ventilgaller då den ju i viss mån blockerar slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 13 April , 2015 Frågan var om den ej igång, släpper ut/igenom luft. För ordningens skull.:: Frågan är om den ej igång, släpper ut/igenom tillräckligt med luft. Så tokigt det kan bli..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 13 April , 2015 I min värld står det: "Har lossat ventilationen på min 2755 o ser att styrbord har slangar, bla för motorrumsfläckten, men babordsidan finns inte några anslutna...så är det orginal så för mesta ventilation eller har förra ägare av någon anledning tagit bort dem.....hur ser det ut på Era Bayliners kring -89?" men allt är relativt Skit samma! Det viktigaste är att du får ventilerat ordentligt 5 minuter före start om det är en bensinmotor och då skall den SUGA från BOTTEN av motorrummet. Sen skadar det inte om den är igång under drift av motorn, tror det står på instrumentpanelen på min 2855 att den skall vara det. Luften kommer slinka in genom fläkten när den är stoppad men mest luft kommer dras in genom övriga ventilationshål. Vattenfälla är inget jag har tänkt på som någon nämnde, men jag har däremot plan på att byta ut dom fula och värdelösa plastgallrena som är original mot några vinklade i rostfritt för att hindra regnvatten mm att komma in... Lycka till! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser