Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
coke

Wallas Värmare

Rekommendera Poster

Hej! Har problem med min wallas värmare! Tror det är en 1800 men vet inte säkert (vet ej hur man ser skillnaden). Problemet är det att den inte vill tända när jag trycker på startknappen! Det ända som händer är att det ryker om skorsstenen! Det jag gjort hittills är att fixa till själva veken (spiraltråden). Pumpen funkar som den ska o suger fotogen! Nån som kan veta eller tro vad som är felet? MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att du har tillräckligt med kräm i batteriet.Om inte, starta även motorn på båten för att ge lite laddning. Håll inne startknappen länge tills den gröna lampan tänds på panelen. (får hålla inne min i 1-2 minuter innan brännaren tänder.) Sedan finns det självklart en mängda andra saker. Kolla att pumpen tickar, och även att returbränsleslangen är o.k så att veken inte blir för dränkt med fotogen. Mvh: Hans Kolla denna länk för tips http://www.wallas.no/pdf/1800sail.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har provat att hålla in knappen i ca 2 minuter men den starta inte iaf! Kräm finns det! Alla slangar är nya så returen ska det nog inte vara nå fel på! Pumpen verkar ticka som den ska med så jag vet inte vad som kan vara fel? Nån som har nån mer idè? MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andreas hej! Om du inte rdan fått igång värmaren, läs igenom Wallaslänken Hans rekommenderade. Du skrev att du bytt slangar, det kan vara där något blivit fel. det kan ju även vara något elfel, men jag tror mer på slangbytet. Fungerade den tidigare och du inte bytt bränsle (annan sort) ska det inte vara något problem att få igång den, tycker jag. Jag har själv en Wallas 1100 och den har aldrig klickat. Kolla även sugfiltret. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Nej den fungerade inte när jag köpte båten! Det som var ett av felen var att tändtråden inte låg an mot veken! Vad ska det kunna vara för fel på slangarna han får bränsle det har jag kollat! MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var hos Bil och båtvärmedoktorn och köpte ny veke och ny pump. Han sa att jag skulle böja tändtråden lite så den låg lite ovanför veken. Det funkade bra för mig. Däremot fick jag inte igång den i början för att det kommit vatten i bränslet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hans

En sak till att kolla. Mellan brännaren och bottenplåten skall det vara tätt så att ingen tjuvluft sugs in i värmaren. Kolla även att den s.k service luckan som man knäpper fast, inte sitter löst och att den håller tätt mot själva lådan. Det var några av de saker som jag fick lösa på min värmare när jag köpte vår båt. Har en Wallas 1800 från 1977. /Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag gissar också på att värmaren får dåligt med ström. Ev kan det vara felkopplat i den då någon tidigare elektriker försökt laga den. Köp en sats med veke, packningar och kopplingsschema av Wallasexperten i Spånga så får du nog till det. Slangarna är lätt att kolla - kommer det bränsle i returen är det rätt. Gröna lampan tänds i mitt fall så fort fläkten går dvs direkt. Röda lampan skall tändas när värmaren nått arbetstemp dvs brinner gissar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt angående lampan. Jag skrev fel. Det är självklart när den röda lampan är tänd som brännaren är igång. /Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...