folka 0 Postad 11 April , 2015 Jag var och köpte nya tändstift till en Yamaha F60 2002. I min manual står det NGK DPR6EA9, men min handlare gav mig DPR5EA9, för det hade han uppgift om att det skulle det vara. Han dubbelkollade faktiskt. Men nu när jag kollar på nätet, får jag upp DPR6EA9 till min motor. DPR5EA9 är väl ett något varmare stift, som jag förstår det. Har det någon betydelse? Stiften som sitter i är inte sotiga något nämnvärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 April , 2015 Gå tillbaka och byt, varför chansa?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 11 April , 2015 Handlarens uppgifter kan ju vara en uppdatering av din "gamla" manual från 2002. Man kan ju genom åren ha kommit på att ett annat stift är ännu bättre. Bara en tanke?! /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 April , 2015 Eller oxå gör du det enkelt och visar upp ett av dina gamla stiften och säger att du vill ha likadana! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 April , 2015 Fattar inte varför man skall krongla till självklara saker, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folka 0 Postad 13 April , 2015 Jag kanske inte fattar varför jag inte får svar på grundfrågan istället för massa självklarheter... Ingen här inne som jobbat med tändsystem på Saab eller Volvo PV? Skiljer det mycket om man monterar stift med "1 snäpp" skillnad i värmetal? Jag har på motorcykelforum läst att vissa rekommenderar olika värmetal per cylinder, beroende på hur bra kylning respektive cylinder får. Självklart är det bara att åka och byta stift, men lite kunskap är aldrig fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 13 April , 2015 Mitt svar på grundfrågan var att Du skulle kolla om någon uppdatering hade skett från Yamaha. Har Du kollat? Förövrigt tror jag inte det är så stor skillnad mellan varje steg i skalan på tändstift. Prova stiften eller åk och byt. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 14 April , 2015 Ja du kan köra på dom stiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser