Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Platon

Lossa fast propeller, 120 drev

Rekommendera Poster

Hej

Hur får jag loss "konan" som har en centrerad insexskruv. Har lossat skruven men konan sitter som berget.

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en stor mutter som håller propellern, 24 millimeters om jag kommer ihåg rätt.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl ingen kona på ett 120S-drev? Vad jag kommer ihåg så är propelleraxeln rak med splines och med gängor längst ytterst. På dessa gängor skruvar man på en mutter för att hålla propellern på plats. Muttern låses sedan av något som skruvas in i med en insexskruv i propelleraxeln, som har ett gängat hål för denna låsskruv.Så är min minnesbild, men kan vara fel när det gäller låsningen av muttern. Har jag rätt så är det nog så att din "kona" är muttern som skall gängas av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur får jag loss "konan" som har en centrerad insexskruv. Har lossat skruven men konan sitter som berget.

Tacksam för hjälp

Okej, min beskrivning lämnar mer att önska. Bifogar en bild som visar vad jag mena med "kona"

post-103518-0-23335700-1428766661_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Hur får jag loss "konan" som har en centrerad insexskruv. Har lossat skruven men konan sitter som berget.

Tacksam för hjälp

Okej, min beskrivning lämnar mer att önska. Bifogar en bild som visar vad jag mena med "kona"

 

 

I min värld skall du trä in en stång/skruvmejsel i "konans", dvs mutterns hål. Om du du nu använder stången som en hävstång och låser propellerbladet med en brädbit mot båtbottnen, bör du kunna gänga av muttern/"konan". Sitter det ändå fast måste du nog värma muttern först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som robert99 skriver så släpper den. Behövs i regel ingen värme, men kan gå åt lite kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack för detta! Super med all hjälp en novis kan få här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja, nu sitter det en ny anod på plats. Följde anvisningar ovan.

Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja, nu sitter det en ny anod på plats. Följde anvisningar ovan.

Tackar

 

Passar på att fråga: Åt vilket håll skall man dra för att lossa...har för mig att det var något lurt med gängriktningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja, nu sitter det en ny anod på plats. Följde anvisningar ovan.

Tackar

 

Passar på att fråga: Åt vilket håll skall man dra för att lossa...har för mig att det var något lurt med gängriktningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att fråga...åt vilket håll ska man dra konan? Har för mig att det var något lurt med gängan..höger vänstergänga?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, inte sett frågan. I mitt fall, lossa åt vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...