Gäst David Postad 13 April , 2005 Har en thermo 1700 värmare som jag tänkte installera i båten. Problemet är att den har 90mm utblås och jag skulle vilja ha 60mm slang i båten. Går det bra att bara skarva ner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 13 April , 2005 Har den inte två slangar - en för insugningsluften och en för utblåset? Den tjockare är för insugningsluften som då också förvärms av avgasslangen. Den inre(avgasslangen) är väl omkring 60 mm? Det blir väldigt varmt om du inte har den yttre insugningsslangen som kyler så du får montera något som värmesköld för säkerhets skull. Då får du dock ingen förvärmd luft och troligen något sämre effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst David Postad 13 April , 2005 Alltså, jag menar varmluftslangen. Den som skickar den varma luften in i båten. Inte rökgasslangen som jag förmodar du tänkte på.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 13 April , 2005 När jag installerade min Eberspächer värmare med 90 mm utblås reducerade jag dimensionen till 75 mm efter en Y-gren och sedan till 60 mm efter nästa Y-gren. Jag gick efter principen att ÖKA den totala utblåsarean efter en förgrening/reducering. Ø 90 mm => 64 cm² Ø 75 mm => 44 cm² Ø 60 mm => 28 cm² Ø 50 mm => 20 cm² Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 21 April , 2005 Thermo,Wallas är inte byggda för att gå ner på 60mm slang, endast nyare modeller av dessa klara det. Problemet du får är överhettning, tro mig kör vidare på 90mm eller byt till en annan modell om du behöver mindre slangar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser