NavigoSolum 4 Postad 10 April , 2015 Hej alla ! Min morbror i Finland har bett mig att leta lite fakta och råd angående att gaffelrigga en Havsfidra, han undrar lite över vad de skulle kunna kosta och hur det skulle påverka segelegenskaperna. Han kommer troligen bara göra kortare seglatser med en sådan setup, vad tror ni ?'' Tips och råd tas tacksamt emot! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 April , 2015 Utan att ha räknat på det, tror jag att han måste flytta masten föröver en bra bit. Fast han kan kanske behålla genuan, men gör han det på befintlig mast flyttar han ju segelcentrumet akteröver och då blir den ju ännu lovgirigare. Ett mycket långt peke med ytterligare försegel, men det är nästan "mycket väsen för lite ull, som kärringen sa när hon klippte grisen" Men allt går - om man bara vill och kan. Det var en kille för ett tag sen som skulle rigga om en storfidra till Djonkrigg. Hur det gick vet jag inte. http://www.maringuiden.se/forum/topic/72430-djonkrigg-och-konvertering/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NavigoSolum 4 Postad 10 April , 2015 Okey tack för svar, ska vidarebefordra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser