PCP-Roger 14 Postad 10 April , 2015 Har ett problem som jag funderar över- Har tänkt skaffa en batteriladdare Mastervolt med flera utgångar bl.a en utgång för "underhållsladdning" av startbatteriet samtidigt som jag ska ladda förbr.banken från en annan utgång. Problemet är att jag har en batterimätare (Trimetric) ansluten till förbr.banken och inte vill att laddströmmen till startbatteriet ska visas (räknas in) på Trimetric´en, vad jag förstår så har alla utgångarna från laddaren gemensam jord-därav funderingen. Lösning någon...? //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 April , 2015 Alltså. Jag tycker att startbatteriet inte behöver någon speciell uppmärksamhet, sålänge det garanterat är avskilt från förbrukningen. Motorns generator räcker för att hålla det i skick under säsongen. Jag lämnar batterierna i båten under vintern. Har då en extra brytare som kopplar ihop både start och förbrukning och kör batteriladdaren som underhållsladdning då och då vilket laddar då båda batterierna samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 10 April , 2015 Alltså. Jag tycker att startbatteriet inte behöver någon speciell uppmärksamhet, sålänge det garanterat är avskilt från förbrukningen. Motorns generator räcker för att hålla det i skick under säsongen. Jag lämnar batterierna i båten under vintern. Har då en extra brytare som kopplar ihop både start och förbrukning och kör batteriladdaren som underhållsladdning då och då vilket laddar då båda batterierna samtidigt. I princip har du ju rätt men tyckte det kunde vara bra att använda utgången när den ändå finns- får väl skaffa en liten separat laddare till startbatteriet. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 514 Postad 10 April , 2015 Fast om du sätter shunten till din mätare mellan förbrukarbatterierna och laddarens uttag för förbrukarbatteriernas minus, mellan förbrukarna och batterierna, så blir det väl rätt ändå? Dvs den mäter det som går in i och tas ut ur förbrukarbanken. Att minus är ihopkopplat spelar väl ingen roll? De flesta installationer jag sett har minus ihopkopplat mellan start- och förbrukar-batterierna och det blir väl samma sak? Antingen missar jag något eller så har jag ovanligt mycket otur när jag tänker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 10 April , 2015 Fast om du sätter shunten till din mätare mellan förbrukarbatterierna och laddarens uttag för förbrukarbatteriernas minus, mellan förbrukarna och batterierna, så blir det väl rätt ändå? Dvs den mäter det som går in i och tas ut ur förbrukarbanken. Att minus är ihopkopplat spelar väl ingen roll? De flesta installationer jag sett har minus ihopkopplat mellan start- och förbrukar-batterierna och det blir väl samma sak? Antingen missar jag något eller så har jag ovanligt mycket otur när jag tänker! Det är nog jag som har otur när jag tänker-inte du. Visst måste det fungera som du säger-eller...? //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 10 April , 2015 Det är väl bara strömmen som går via shunten (minus) som Trimetric räknar på oavsett var strömmen kommer ifrån eller går till. Om Du kopplar minus från laddkällan direkt till starbatteriet så får Du inte med den laddningen eller förbrukningen på Trimetric. Vad jag vet ska man inte heller ta med start-, ankarspel-, bog- och andra stora men korta förbrukare inte ska kopplas via shunten. Tänkte jag fel nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser