Beti 1 Postad 9 April , 2015 (redigerade) Halloj Jag tänte jag skulle byta impeller å sådant i drevet, men tydligen så hade skruvarna fått sig rejält med salt. Tyvärr så knäckte jag skruvarna i mitten, så hälften av skruvarna sitter fast. Jag har köpt skruvutdragarsett, men de verkar vara svårt och komma åt. Någon som har något förslag på hur man kan göra? Redigerad 9 April , 2015 av Beti Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 9 April , 2015 Grattis, du har bekymmer! Vet faktiskt inte hur man "ska" göra, men råkat ut för samma problem. Har du försökt lossa motorblocket från riggen någon gång...tror inte jag lyckats få ut alla satans bultar hela på någon motor jag haft isär...brukar alltid vara 2-3 som går av och alltid i främre delen. Har man tur går bara en av och då kan man oftast "bryta" motorblocket åt ena sidan fram o tillbaka tills skruven går av mellan rigg och motor...men men, nu var det ju växelhuset det gällde.. Vilka bultar har gått av, är de lokaliserade till en sida av motorn eller är det på båda sidor? På min gick två av, dock på samma sida. Med "lagom" mycket våld kunde jag bända upp en glipa och få in ett sågblad. Var försiktig dock, jag vågade inte använda tigersågen med risk för att skada vattenpumpshuset så för min del blev det ett kort bågfilsblad + envetenhet + svordomar innan jag fick av bultarna. Kan du glipa halvmycket går det att liksom vicka växelhuset fram o tillbaka tills du utmattat skruven såpass att den väljer att gå av. Sen får du troligtvis borra ut skruvresterna och sätta i helicoil. Alternativet är väl annars att vända motorn uppochner och borra genom kavitationsplattan och vidare i skruven. Ej testat detta, men borde gå. Skruvutdragarsatsen antar jag är sk "grispitt" och jag har aldrig fått en sån att fungera ens halvbra. Ska bli intressant att följa tråden och se om någon har något bra tips på hur man löser problemet på ett smidigt sätt. Kan inte annat än önska dig lycka till, och skriv sen hur du löste det. MVH Sjöberg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 10 April , 2015 (redigerade) 2 bultar har gått av på vänstra sidan, så dum som jag var testade jag med en bult till på högra sidan igår men den gick ju av på nolltid med. Jag får väl bända upp det med stämjärn, bände du upp det intill skruvarna eller varsom helst? I värsta fall får jag vända motorn upp&ner som du säger och borra mig igenom, men det ska nog inte behövas. Lite våld och stämjärn borde funka. Jag tänkte sedan testa "grispitten" och se ifall jag kan få loss andra hälften av skruven, annars blir de borren. Som sagt, bara jag får dän växelhuset så ordnar sig de andra. Redigerad 10 April , 2015 av Beti Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 10 April , 2015 Nja, jag vill minnas att jag fick störst glipa i framkant på mitt växelhus och bände där. Tror du får försöka bända där du kommer åt. I framkant är ok, för där finns ganska mkt material att bända i/mot. Vill minnas jag slog i tunna träkilar där det gick. Får du grispitten att funka får du gärna skriva en utförlig beskrivning...så kanske jag försöker bli kompis med mina igen Bänd med omsorg, så du inte skadar drivaxeln mellan motor och växelhus.. Sjöberg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 10 April , 2015 Jag får testa mig fram, får bända lite där det går haha Ska se om jag får tid över till helgen och testa, jag hör av mig när jag fått isär växelhuset och testat grispitten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 10 April , 2015 Vet inte om jag missuppfattar något här, skallarna är ju borta på bultarna så att få av underhuset borde ju inte hindras av bulten? Det skall ju rakt ned. Det som är kvar av bultarna och sedan sitter kvar i riggen har du ju alla möjligheter att spruta medel på/ värma på och sedan ta loss med verktyg efter att underhuset är borta? . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 10 April , 2015 Glöm grispittar och att försöka smörja upp gängorna. Skruvarna sitter stenhårt pga. att den aluminumoxid som bildats mellan skruv hål/gänga har större volym än det aluminium som ombildats till oxid. Det är därför helt utsiktslöst att få loss dem med grispittar eller smörjmedel. Oxiden binder så kallat kristallvatten, som kan fås att avgå genom uppvärmning. Detta leder i sin tur till att oxidens volym minskar vilket underlättar mycket. Om det finns möjlighet, så be någon elsvetsa på muttrar på skruvstumparna. Då får du något att dra i samtidigt som kristallvattnet får en chans att lämna oxiden. Om detta inte funkar är det urborrning och Helicoil som gäller. Om det sitter resterna av en grispitt i härdat verktygstål ivägen när du skall borra så har du gjort livet bra mycket svårare för dig och jag garanterar att det kommer vara fallet om du drar i förhoppning om att det släppa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 10 April , 2015 Kom ihåg att lossa vxl pinnen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 15 April , 2015 Axelvevaxel, hur får jag bort vxl pinnen? Är det något jag skruvat bort ifrån toppen av motorn eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 15 April , 2015 Kom ihåg att lossa vxl pinnen ! Axelvevaxel, hur får jag bort vxl pinnen? Är det något jag skruvat bort ifrån toppen av motorn eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 15 April , 2015 Vet inte om jag missuppfattar något här, skallarna är ju borta på bultarna så att få av underhuset borde ju inte hindras av bulten? Det skall ju rakt ned. Det som är kvar av bultarna och sedan sitter kvar i riggen har du ju alla möjligheter att spruta medel på/ värma på och sedan ta loss med verktyg efter att underhuset är borta? . Jo det stämmer, men det nämndes om någon växelpinne. Jag har tagit bort alla skruvar nu, men han lossar iallafall inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 April , 2015 Hmmmmmmmm Denne maskinen kommer att hamna på metallåtervinningen....... Om inte någon kunnig får hjälpa till. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 15 April , 2015 Haha, metallåtervinningen ska väl inte vara nödvändigt... Japp, du måste släppa infästningen av växelföraren uppe vid motorn. När du växlar fram/back/neutral rör sig en axel uppe i motorn (dit växelvajern är kopplad). Under förgasarna eller/och bakom startmotorn sitter en skruv som du måste lossa (som sticker i växelföraren). Innan du lossat denna kan du inte få loss växelhuset. Hoppas du förstår vad jag menar, annars får du hojta till igen. Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 16 April , 2015 Glöm grispittar och att försöka smörja upp gängorna. Skruvarna sitter stenhårt pga. att den aluminumoxid som bildats mellan skruv hål/gänga har större volym än det aluminium som ombildats till oxid. Det är därför helt utsiktslöst att få loss dem med grispittar eller smörjmedel. Oxiden binder så kallat kristallvatten, som kan fås att avgå genom uppvärmning. Detta leder i sin tur till att oxidens volym minskar vilket underlättar mycket. Om det finns möjlighet, så be någon elsvetsa på muttrar på skruvstumparna. Då får du något att dra i samtidigt som kristallvattnet får en chans att lämna oxiden. Om detta inte funkar är det urborrning och Helicoil som gäller. Om det sitter resterna av en grispitt i härdat verktygstål ivägen när du skall borra så har du gjort livet bra mycket svårare för dig och jag garanterar att det kommer vara fallet om du drar i förhoppning om att det släppa. Kan bara ställa mig enig i vartenda ord som "Guestson" skriver!!! Har man dragit av en bult som är typ 6/8/10/12 mm elller motsvarande i tum, så kan man glömma att få ut den med en "grispitt" Det moment som erfordras kan rätt o slätt inte överföras med en sån! Dessutom så expanderar man ofta skruven med en "grispitt", vilket gör det än mer besvärligt. Drar man tillika av "grispitten" i skruven, vilket sker 99 gånger av 100 i ett sånt här scenario, så gör detta att utborrning omöjliggörs.... Nej, just i detta fallet kan en lämplig verkstad vara ett gott alternativ, om dom vill ta på sig jobbet. Dom har ofta bra vana att hantera dessa problem. Annars är ju alternativet att svetsa på en mutter och värma etc 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 16 April , 2015 Haha, metallåtervinningen ska väl inte vara nödvändigt... Japp, du måste släppa infästningen av växelföraren uppe vid motorn. När du växlar fram/back/neutral rör sig en axel uppe i motorn (dit växelvajern är kopplad). Under förgasarna eller/och bakom startmotorn sitter en skruv som du måste lossa (som sticker i växelföraren). Innan du lossat denna kan du inte få loss växelhuset. Hoppas du förstår vad jag menar, annars får du hojta till igen. Sjöberg Hallå Sjöberg Här ska inget till metallåtervinningen, kan det vara denna skruven som finns bakom förgasaren? Hittar ingen annan skruv någonstans, tänkte jag skulle fråga dig eftersom du är kung på detta /Elvis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 16 April , 2015 Glöm grispittar och att försöka smörja upp gängorna. Skruvarna sitter stenhårt pga. att den aluminumoxid som bildats mellan skruv hål/gänga har större volym än det aluminium som ombildats till oxid. Det är därför helt utsiktslöst att få loss dem med grispittar eller smörjmedel. Oxiden binder så kallat kristallvatten, som kan fås att avgå genom uppvärmning. Detta leder i sin tur till att oxidens volym minskar vilket underlättar mycket. Om det finns möjlighet, så be någon elsvetsa på muttrar på skruvstumparna. Då får du något att dra i samtidigt som kristallvattnet får en chans att lämna oxiden. Om detta inte funkar är det urborrning och Helicoil som gäller. Om det sitter resterna av en grispitt i härdat verktygstål ivägen när du skall borra så har du gjort livet bra mycket svårare för dig och jag garanterar att det kommer vara fallet om du drar i förhoppning om att det släppa. Ja det blir väl och svetsa på en mutter sen när man kommit så långt, tack för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 16 April , 2015 Oj, kung är nog att ta i, men tackar för förtroendet! Nja, var ute o kollade lite nu, och du måste ta väck startmotorn (3 skruv = enkelt) för att komma åt skruven. Lite svårt att se vad pilen på din bild pekar på, men ska försöka lägga upp några bilder på skruven du vill åt: Här är bilden lite utzoomad: Här är den lite mer inzoomad, och du ser skruven mellan startmotorn och luftburken (en bit in). Den sitter i änden på axeln som vrider sig när du ändrar växel i lägena fram - neutral - back (det är alltså skruven i spetsen på den liggande "tårtbiten" jag menar): Skruven har en utstickande pigg i spetsen, och piggen sticks in i växelföraren och hålls på plats med gängan på skruven. När du fått loss skruven ska det (teoretiskt) vara möjligt att sänka växelhuset från riggen. Växelföraren (stången ner till växelhuset) är gängad i botten och kan därför roteras. Undvik detta, då du kan få problem att få i växlarna efteråt. Inte hela världen om det sker, för det är enkelt att justera den rätt igen, men undvik det så har du inga problem när du monterar ihop den igen. (Jag minns inte vad du hade för årsmodell på din motor, men gissar på 82/83 någonstans. Är den nyare är proceduren något annorlunda, men principen är densamma. På senare årsmodeller har du ingen skruv som på mina bilder, men det ser du och i så fall så hojta till så tar jag bilder på det). Lycka till med skruvandet! //Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 17 April , 2015 Du har väl kommit ihåg att ta bort skruven som håller den lilla styrfenan också? Om det inte redan är för sent så vill jag påminna om att man inte skall vrida på växelstången när du fått loss växelhuset. Man grundjusterar in växelstången genom att skruva den in och ut ur växelhuset. Vrider man på den så går det inte att ställa in fram-back-friläge genom att justera på reglagevajern utan man hamnar att skruva bort växelhuset en gång till. Fråga mig inte hur jag vet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 18 April , 2015 Oj, kung är nog att ta i, men tackar för förtroendet! Nja, var ute o kollade lite nu, och du måste ta väck startmotorn (3 skruv = enkelt) för att komma åt skruven. Lite svårt att se vad pilen på din bild pekar på, men ska försöka lägga upp några bilder på skruven du vill åt: Här är bilden lite utzoomad: IMG_20150416_223929.jpg Här är den lite mer inzoomad, och du ser skruven mellan startmotorn och luftburken (en bit in). Den sitter i änden på axeln som vrider sig när du ändrar växel i lägena fram - neutral - back (det är alltså skruven i spetsen på den liggande "tårtbiten" jag menar): IMG_20150416_223911.jpg Skruven har en utstickande pigg i spetsen, och piggen sticks in i växelföraren och hålls på plats med gängan på skruven. När du fått loss skruven ska det (teoretiskt) vara möjligt att sänka växelhuset från riggen. Växelföraren (stången ner till växelhuset) är gängad i botten och kan därför roteras. Undvik detta, då du kan få problem att få i växlarna efteråt. Inte hela världen om det sker, för det är enkelt att justera den rätt igen, men undvik det så har du inga problem när du monterar ihop den igen. (Jag minns inte vad du hade för årsmodell på din motor, men gissar på 82/83 någonstans. Är den nyare är proceduren något annorlunda, men principen är densamma. På senare årsmodeller har du ingen skruv som på mina bilder, men det ser du och i så fall så hojta till så tar jag bilder på det). Lycka till med skruvandet! //Sjöberg Hallå Sjöberg Nu fick jag dän generatorn/startmotorn och kommit fram till dessa skruvar som du bifogade bild på. Nu är min fråga, som nybörjare vilken av skruvarna jag ska lossa på? Jag har markerat dom med nummer 1 & 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 18 April , 2015 Sedärja! Nu lossar du den som är märkt med nr 2. Sen är det precis som "Faderullan" skrev ovan, att man måste lossa bulten som finns under fenan på växelhuset, men det förutsätter jag att du gjort... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 18 April , 2015 Du har väl kommit ihåg att ta bort skruven som håller den lilla styrfenan också? Om det inte redan är för sent så vill jag påminna om att man inte skall vrida på växelstången när du fått loss växelhuset. Man grundjusterar in växelstången genom att skruva den in och ut ur växelhuset. Vrider man på den så går det inte att ställa in fram-back-friläge genom att justera på reglagevajern utan man hamnar att skruva bort växelhuset en gång till. Fråga mig inte hur jag vet.... Jo de skruvarna tog jag också bort, kom på detta lång efteråt Nej jag har låtit bli och vrida på växelstången, nu återstår och se hur impellern å vattenpumpen ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 18 April , 2015 Sådär! Nu är skiten väck, vill tacka dig för all hjälp Sjöberg! En guldstjärna i kanten får du, kan även bjuda på en åktur i Hjälmaren när båten är totalrenoverad till nästa månad Du får några bilder på hur växelhuset såg ut invändigt, din kanske hade mer salt i sig. Ska forska lite mer i impellern och vattenpumpen ikväll. Min motor är förresten 1981:a tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 18 April , 2015 Haha, tack för erbjudandet! Kul att det funkade och att du fick isär den. Då är det "bara" att bråka vidare med de avbrutna bultarna nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 19 April , 2015 Här finns lite tips om renovering http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/38772-Artikel-Impellerbyte-och-byte-av-växelhusolja-på-en-utombordare-av-Speeedo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 19 April , 2015 Här finns lite tips om renovering http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/38772-Artikel-Impellerbyte-och-byte-av-växelhusolja-på-en-utombordare-av-Speeedo Jag har sett det förut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 19 April , 2015 Haha, tack för erbjudandet! Kul att det funkade och att du fick isär den. Då är det "bara" att bråka vidare med de avbrutna bultarna nu. Ja skruvarna lär inte vara de svåraste nu när växelhusproblemet är ur världen. Tänkte passa på och fråga dig angående packningen/packningarna som sitter bakom propellern, har du någon aning om hur man får ut dom? Min läcker lite olja, skulle behöva byta packningen. Ser att det är 3 skruvar långt in i axeln för propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 19 April , 2015 Jag vet pricipiellt hur man gör, men har valt att lämna bort dessa jobb... Växelhuset är tätat med packboxar runt propelleraxeln och sen sitter det en lagerhållare (kallad trådrulle) pressad mellan propelleraxeln och växelhuset. Denna är tätad med O-ringar mot växelhuset. De motorer jag kommer över har allt som oftast spenderat sina liv i saltvatten runt GBG-området och då brukar dessa trådrullar sitta som berget...milt uttryckt. Jag har en speciell avdragare med tillhörande dragkrokar för att kunna dra ur rullen ur huset, men det brukar vara lögn i h-vete att bara kunna dra ut dem. Man måste värma på växelhuset och samtidigt dra. Jag har ingen gassvets att värma med (och en simpel gasolbrännare klarar inte jobbet), så istället lämnar jag iväg sådana jobb. Sist fick jag två växelhus demonterade för 500kr eller däromkring. Dyrt eller billigt, vet inte...men helt klart värt det tyckte jag. Operationen behöver sällan utföras då ett "omtätat" växelhus brukar hålla många många år, det är oxå en anledning till att jag valt att ta den enkla vägen att lämna bort jobbet. Det är tämligen lätt att skada själva lagerhållaren om den som i mina fall är kraftigt saltangripen, och det vill man inte...de är ganska dyra, även begagnade. Finns diverse instruktionsvideor att hitta på tex Youtube som beskriver jobbet. Gemensamt är att de beskriver mindre motorer där de inte sitter lika hårt som de jag försökt dra isär, alternativt är det växelhus som är så rena att man kan dra ut lagerhållarna för hand... Här har du en länk som beskriver hur man gör rent principiellt.. Btw kan du i kommentarsfältet till videon se att jag efterfrågat video gällande de aktuella problemet https://www.youtube.com/watch?v=YGWHrTYeGFQ // Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 19 April , 2015 Ett tillägg: OM du ger dig på att själv göra jobbet, sitter det mkt riktigt 3 skruv långt in bakom propellern. Långt där inne sitter även 2 stora segersäkringar. För att få loss dem behöver man en ordentlig tång för detta. Den måste vara lång för att nå in, men samtidigt såpass smidig att man kan få in den i spåren ordentligt. Men ta det försiktigt, skaderisken är inte helt obefintlig, särskilt om man inte har lämpliga verktyg för att demontera dem.. // Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beti 1 Postad 23 April , 2015 Jag vet pricipiellt hur man gör, men har valt att lämna bort dessa jobb... Växelhuset är tätat med packboxar runt propelleraxeln och sen sitter det en lagerhållare (kallad trådrulle) pressad mellan propelleraxeln och växelhuset. Denna är tätad med O-ringar mot växelhuset. De motorer jag kommer över har allt som oftast spenderat sina liv i saltvatten runt GBG-området och då brukar dessa trådrullar sitta som berget...milt uttryckt. Jag har en speciell avdragare med tillhörande dragkrokar för att kunna dra ur rullen ur huset, men det brukar vara lögn i h-vete att bara kunna dra ut dem. Man måste värma på växelhuset och samtidigt dra. Jag har ingen gassvets att värma med (och en simpel gasolbrännare klarar inte jobbet), så istället lämnar jag iväg sådana jobb. Sist fick jag två växelhus demonterade för 500kr eller däromkring. Dyrt eller billigt, vet inte...men helt klart värt det tyckte jag. Operationen behöver sällan utföras då ett "omtätat" växelhus brukar hålla många många år, det är oxå en anledning till att jag valt att ta den enkla vägen att lämna bort jobbet. Det är tämligen lätt att skada själva lagerhållaren om den som i mina fall är kraftigt saltangripen, och det vill man inte...de är ganska dyra, även begagnade. Finns diverse instruktionsvideor att hitta på tex Youtube som beskriver jobbet. Gemensamt är att de beskriver mindre motorer där de inte sitter lika hårt som de jag försökt dra isär, alternativt är det växelhus som är så rena att man kan dra ut lagerhållarna för hand... Här har du en länk som beskriver hur man gör rent principiellt.. Btw kan du i kommentarsfältet till videon se att jag efterfrågat video gällande de aktuella problemet https://www.youtube.com/watch?v=YGWHrTYeGFQ // Sjöberg Det lät väldigt komplicerat, vill inte riskera och förstöra något när jag kommit så långt Jag ringde runt, fick tag i ett företag som skulle fixa det åt mig för 2500 kr i Stockholm exklusive material, och igår kom jag på att min gamla chef sysslar med motorer till allt möjligt. Jag ringde honom och frågade hur mycket han skulle ha för och byta alla packningar i växelhuset, han svara då drygt 1000 kr. Packningssatsen beställde jag idag från drev.se, kostar bara 440 kr samt impeller för 169 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanHI 0 Postad 5 Augusti , 2015 Är det någt man skall tänka på när man skall montera tillbaka växelhuset? Är det bara att styra ihop? (har fått tag i ett begagnat) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser