toms 2 Postad 8 April , 2015 Har en TAMD 30 som i slutet på förra säsongen inte vill glöda ibland, man får vrida nyckeln så tändningen är på, vänta lite där sedan dra över så ska den glöda, Men även om jag väntar länge vid tändnings läget så drog han igång start motorn. Detta hände bara 2-4 gånger i slutet på säsongen dock. Det ända jag kan tänka mig är felet är tändningslåset, men har i vinter hållt på med elen etc, och tändningslåset ser riktigt fräscht ut, inga erjade kabelskor eller kontakter. Så jag börjar fundera på om det kan vara något annat. Eller hur funkar tändnings låset? Det måste ju sitta något som har koll på att tändningen nu har varit på ett par sekunder då ska jag glöda vid "start" Några ideér ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 April , 2015 Hittade en skiss enligt bilden nedan HÄR*. Tror att den är relevant i ditt fall?Nyckelns läge styr i så fall helt utan nån särskild tidsfunktion. Mitt i det återfjädrande läget från III till I finns mitt grönskissade läge II. Ifall jag klurat rätt lyser exakt i det läget både glödens kontrollampa (som lamp-test) och glödreläet är aktiverat. Vid ytterligare vridning mot läge III slocknar kontrollampan men det glöder ändå. I läge III får även startreläet ström via nyckelns kontakt 50. [skumt dock att både start- och glöd-reläerna tycks få ström samtidigt, onödigt att lasta ner batteriet med glödpluggarnas stora ström vid startförsök kan jag tycka. Troligen bara ett fel i skissen?]*) Sajtens zoomreglage är ibland osynliga men funkar, manualen gäller flera motormodeller så bläddra gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 April , 2015 Har aldrig sett något tändningslås med någon tidsfunktion. Men lite olika varianter av tryck vrid,åt olika håll och "halv vrid"mot startmotorläget. Har vid några tillfällen blivit inblandad i krånglande tändningslås, vid samtliga fall har båtägaren haft stora tunga nyckelknippor i tändningslåsen i något fall flera hekto nycklar. Tändningslås är inte konstruerade för att med sin klena mekanik, hantera sådana tyngder, speciellt inte i grov havssjö. Vet inte hur TS har det med sin start nyckel, utan skriver detta som allmän info. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toms 2 Postad 9 April , 2015 Kanske gör jag bara fel, men jag har inte läge 3 på mitt lås. Utan bara 1 och 2, ska jag glöda väntar jag på läge 1 ett par sekunder sedan drar till läge 2, Ska jag starta börjar jag på 0 och drar direkt till 2an. På läge 1 så lyser inte glöd lampan. Har inte heller några tunga nyckel knippor så tror inte det är det heller, mycket skumt, får försöka hitta någon skiss på låset jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 April , 2015 Tveksam till att du bara har 2 lägen eller 3 om man räknar avslagen tändning. 2 Om vi börjar "bakifrån" återfjädrande läge som kopplar in startmotorn, detta läge kan inte användas till glödning, (orimligt att mala med startmotorn medan man glöder) 1 Läget som nycklen fjädrar tillbaks till efter att startmotorn varit inkopplad. (läget som är aktiverat under gång) orimligt att ha glödning på detta läge. 0 avstängd orimligt att ha glödning här. Det måste finnas ett till läge där glödningen aktiveras, (trycka in nycklen lite djupare och vrida åt något håll. Kanske. För det är väl inte så att du har en särskild knapp för att koppla in startmotorn? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 April , 2015 http://www.maringuiden.se/forum/topic/72905-arduino-i-b%C3%A5t/?view=findpost&p=505821 Det är inte något med detta som spökar???????? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 April , 2015 (redigerade) Kanske är det inte original-tändlåset längre?Hittade en bruksis för TAMD 31, 32, 41, 42. 43. (Nån speciell manual för just TAMD 30 hittar jag inte.)På sidan 21&22 (24/84) beskrivs motorstart detaljerat. Enligt steg 4 finns nån mekanisk sekvensmanick i tändlåset som gör det nödvändigt att mellan startförsök vrida tillbaks ända till läge noll. Kanske har du nåt liknande?Finns en inbyggd elektrisk tidsfunktion i Pentas instrumentpanel på "ca 20 sekunder" (släcker enligt steg 2 ovan "varningslampan för kylvätsketemperatur") och kanske har du ett piratlås där nån kopplat glödfunktionen till den??Klurigt värre detta, men men.Haha, kanske måste du anlita en expert som Sickan för han är ju jäkligt skicklig på krångliga låsrotationer mm? :-) Redigerad 10 April , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 April , 2015 30-seriens elschema (den uppslagna sidans nedersta kontakt går till övre på nästa uppslag). Råkade hitta den gömd under rubriken "other" istället för manualer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser