Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Thomas__

Läckage av olja vid hydraulstyrning?

Rekommendera Poster

Skulle behöva råd angående nyupptäckt läckage. Köpte båten i höstan (motorbåt, Polar 820 från -90) och upplevde att styrningen fungerade utan anmärkning. Lyfte igår av presenningen för att starta vårarbetet och noterade idag att det droppade röd olja bakom instrumentbrädan. Såg att det kom från vad jag tror kallas rattpumpen(?), vg se bild. Jag skruvade åt slangklämman ytterligare men detta hjälpte inte. Har inte rört styrsystemet i övrigt, möjligen snurrat lite på ratten under dagen. Har varit mycket varmt idag om detta kan spela in. 

Någon som har något förslag hur detta ska hanteras?

/Thomas

post-88063-0-61199200-1428523149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle byta slangklämman till en pressad koppling.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangklämma är väl fel från början. Det håller inte för trycket i ett hydrauliskt system. Måste bytas mot pressad koppling eller någon typ av klämringskoppling. Vad är det för typ av slang? Den kanske också måste bytas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är vad jag förstår inte trycksidan av systemet. Går inte nämda slang till en liten påfyllnadscistern?

Skum installation isåfall då slangen ser ut att gå neråt och skapar därmed en luftficka.

Avluftningen av systemet måste i så fall vara svår om inte omöjlig.

Eller är bilden tagen underifrån?

Vad är det för en kran som syns i nedre vänstra hörnet?

Om min gissning är riktig skulle det rätta vara att:

Vända anslutningen så att nippeln pekar lätt uppåt.

Därpå demontera slangen från nippeln (Rör ej rodret under hela prosessen!).

Montera påfyllnadscisternen på ett sådant ställe att slangen har en ständig uppförsbacke.

Applicera en ny slang mellan nippel och cistern.

Fylla på med olja av samma typ!

Vänta en timme eller så.

Därpå föra rodret långsamt av och an med först små utslag och sedan sucsesivt utökade tills fulla utslag nåtts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar ingen större roll vad slangen går till, en pressad koppling är att föredra om man vill ha tätt.

Slangklammer speciellt i klenare storlekar har svårt att fördela trycket radiellt, det är därför det förespråkas att det ska vara dubbla med snäckskruven fördelade på varsin sida av slangen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...