Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
EndZone

Vad är egentligen maxvikten på min båt?

Rekommendera Poster

Äger en HR430S som först och främst är tänkt att användas för fiske. Började ändå fundera lite kring maxvikten som anges på skylten, se nedan. Om man tänker sig att vi är fyra man på 75 kg vardera som åker ut på en tur, vi har dessutom med oss 30 kg packning. Kan vi då inte ha en motor hängandes på båten? Som synes på skylten finns ingen information om maxvikt för passagerare+bagage+motor. Det gör det däremot på den större HR432.

Hur tolkar man detta? Att man inte kan åka fyra pers med bagage om man ska ha en motor till? Eller kommer motorn utanpå angiven vikt på skylten? 

post-102565-0-33467600-1428521198_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt finns det inte marginal för någon fiskfångst i ditt räkneexempel, men det kanske inte är något problem?  :)

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå. I de 30 kg som utgör packningen består merparten av grillkött och öl. Efter en stund är packningen reducerad betydligt, varvid det plötsligt finns plats för fiskfångst :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

11 kw?? Har dom glömt en siffra, borde vara runt 110kw :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju inte direkt en Finlandsfärja jag har i garaget...  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror motorn är tillkommande annars får ni fasta innan avfärd.

Tex som i en hiss 8 personer eller 1000kg tror inte hissmotorn är med i 1000kg, i så fall blir det 8 barn.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skumt att den inte anges så som den gör på motsvarande skylt på HR432 och större modeller.

Nu kommer jag nog inte att åka ut med tre kompisar, så egentligen kanske jag inte ens behöver veta maxvikten, men man blir ju lite fundersam ändå. Hur räknar de? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Du ringer HR-Boat i Laxå så kanske dom kan förklara sina räknemetoder. Glöm inte berätta för oss nyfikna.

/Claes

Ps.  Jag förstod inte riktigt hur vikten på lasten ombord kunde minska bara för att Ni åt och drack av provianten? Har Ni toa ombord med spolning ut i sjön? Det är ju FÖRBJUDET!

Ds. :angry:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul skylt - åker du ensam får du ha med dig 30kg extra :)

Gissar att 15 hästarn är utöver angivna kilon ovan. Instämmer med Rascal, får du klarhet får du gärna återkomma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om Du ringer HR-Boat i Laxå så kanske dom kan förklara sina räknemetoder. Glöm inte berätta för oss nyfikna.

/Claes

Ps.  Jag förstod inte riktigt hur vikten på lasten ombord kunde minska bara för att Ni åt och drack av provianten? Har Ni toa ombord med spolning ut i sjön? Det är ju FÖRBJUDET!

Ds. :angry:

Ska ringa och höra. Vikten minskar genom att vi tillfälligt går i land på en alldeles fantastisk paradisö som inkluderar ett dass. Där görs en del viktiga behov, varpå vi åter stiger i båten sisådär 30 kg lättare totalt (vi är skickliga på dass). Inte tusan har vi någon spolning i sjön från roddbåten. Jag tror inte det i alla fall. Har å andra sidan inte kontrollerat alla utrymmen på skutan ännu, det är ju en hel del ytor att gå igenom   ;)

Jag återkommer!

Redigerad av EndZone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar direkt från HR Boat. Verkligen snabba på att svara där. Mailade alldeles nyss. Svaret lyder:

"Maxvikt för personer och last är 330 kg. Motor och tank har en schablonvikt som inte är medräknat i 330 kg"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå. I de 30 kg som utgör packningen består merparten av grillkött och öl. Efter en stund är packningen reducerad betydligt, varvid det plötsligt finns plats för fiskfångst :D

Häller ni ut ölen och slänger köttet då eller? Annars har ni ju merparten i era kroppar menar jag :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häller ni ut ölen och slänger köttet då eller? Annars har ni ju merparten i era kroppar menar jag :-)

Nej, för att gå rakt på sak. Vi ser till att naturligt "dumpa" totalt 30 kg på dasset. För utjämningens skull. Ja, vi är effektiva.   :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...