Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gaskon

Är Gelcoat vitare under siffrorna

Rekommendera Poster

Har tagit bort svarta siffror som har varit tejpade på båten sen den var ny.

Gelcoaten var mycket vitare under siffrorna. Började att polera för att få gelcoaten i samma färg så det inte skulle synas var siffrorna har suttit. Började med autosol men ingen större skillnad, gick på med Abralon 2000 poler skiva. Körde en stund och tyckte inte det blev någon större skillnad.

Då slog det mig att gelcoaten kanske är vitare homogent igenom gelcoaten där siffrorna suttit som skydd för solen.

Så min fråga är om den kan vara vitare homogent, isåfall märker jag det först när glasfiber kommer fram och det känns ju sådär?

Eller är det bara att slipa på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta en säsong så jämnar det ut sig av sig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan fortfarande läsa registreringsnummret på min båt, kommer inte ihåg när registreringen togs bort.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

UV strålningen förändrar nyansen permanent. Det är därför väldigt svårt att hitta rätt nyans och färgton ju äldre en båt blir. En duktig lackerare blandar själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, söker fortfarande svaret på min fråga. Någon som haft liknande problem och löst det? Är inte ok för mig att det syns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saken är ju den att den gelcoat som suttit under siffrorna är originalfärgen som varit skyddad från UV-ljus.
Om du ska polera bort det så måste du polera all övrig yta för att få den lika vit som den som varit under siffrorna. Om det ens är möjligt, då jag misstänker att pigmentförändringen tränger ganska djupt ner.
Du kan ju aldrig polera den fräscha gelcoaten du just blottat till att åldras.
Du får nog leva med siffrorna.
Min båt har sitt gamla namn i skuggskrift på sidan. Jag har satt över det med det nya namnet och det är absolut inget man tänker på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, söker fortfarande svaret på min fråga. Någon som haft liknande problem och löst det? Är inte ok för mig att det syns.

Det får du nog lära dig att leva med, om du inte vill måla om båten.

Att polera bot detta är omöjligt, ja om du polerar bort all gelcoat, men då är du tillbaks på raden ovan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...