Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
EndZone

Mindre skada på kölen, tips på bästa lagning?

Rekommendera Poster

Upptäckte idag dessvärre en liten skada på kölen på min plasteka. Skadan på bilden (nästan vid kölrullen, allt annat är bara smuts) är c:a 2 cm lång, så den är inte särskilt lång. Inte direkt jättedjup heller. Kanske några mm så eventuellt har någon mm av glasfibern också fått sig en törn.

 

Jag vill förstås laga det här innan båtsäsongen drar igång, men undrar vad som är bäst. Måste jag lägga i glasfibermatta, eller räcker det med gelcoatspackel tro? Har aldrig gjort sådana här lagningar förut. 

 

Jag antar att det inte är så bra att bara låta skadan vara, även om den är relativt liten?

 

Djupt tacksam för alla tips som går att få!
 

post-102565-0-76586200-1428438059_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det! Så man behöver inte göra något åt själva glasfibern? Bara epoxyspackel, slipa och så är saken biff?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Karva, fila, slipa bort det som känns skadat å löst. Glasfibret i sig är ett bra underlag att spackla, limma, på.

don här materialen är ett av undantagen där det är ok, tom bra att "rengöra" med aceton. Pilla inte, eller känn efter om det är rent, med fingrarna efter slipningen.

good luck. Nemas problemas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah se där ja, uppdaterade min tråd samtidigt som du svarade. :)

Okej då är jag på rätt väg!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tar upp den här tråden med en följdfråga. Nu har jag lagat skadan med epoxispackel. Väntar på att det ska härda innan jag kommer att slipa till ytan. Borde jag sedan försegla den här ytan på något vis? Eller räcker det med epoxispacklet och sedan hiva båten i vattnet igen? 

 

Tycker mig läst något om försegling av epoxispackel, men är osäker. Tips?

 

Redigerad av EndZone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi är tillräckligt tätt.

 

Däremot, om det varit över vattenlinjen, måste man måla eftersom epoxi inte är så UV-resistent.

 

Dock är det väl brukligt att måla nu när du gjort en reparation, dölja skadan så att säga?

Där du köpte epoxi har de garanterat en grundfärg som fäster bra. Slipa lätt och lite utanför skadan och måla på. Nu är det knepiga att hitta en färg som stämmer med det gamla...

 

På min roddbåt slutade det med att jag bottenmålade hela botten, skyllde på att det växte annars... Haha... Mina två lagningar blev så otroligt ljusa jämfört med resten. Knepigt som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar! Kan man inte måla med ett tunt lager gelcoat tro? Det finns ju i vitt och borde funka på min vita båt tänker jag. Det är ju dessutom kölen det handlar om. Eller är det dumt?

 

Handlade epoxispacklet på Biltema och de har ju även gelcoat:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Gelcoat-2000017193/

Kanske bara är onödigt krångligt med härdare och allt.

 

Eller lite gelcoatspackel ytterst som slipas och poleras till...?

Redigerad av EndZone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...