Gäst Mattias Postad 13 April , 2005 Hej! Jag har en TFT/LCD skärm som jag tänkte installera i båten för att kunna kolla på TV samt filmer (dvs inte tillsammans med dator utan separat). Frågan är om jag kan köra den direkt mot batterierna eller om jag måste ha en inverter och gå omvägen via 220 V. På transformatorn till skärmen står det: Input: 100-240V ~2000mA Output: 12V - - - 4160mA Om en inverter behövs, måste den ge en ren sinusvåg (avsevärd prisskillnad)? Mycket tacksam för svar från de som vet. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 13 April , 2005 Jag skulle köra på batterierna i båten, kanske komplettera med en stabilisator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Postad 13 April , 2005 Tack för svar. Stabilisator? Var får man tag på det? Har du några tips? Tack på förhand. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 13 April , 2005 Varför komplettera med en stabilisator? Batterierna ger väl den bästa stabiliserade spänning du kan få. Kör den direkt på batterierna, du kan aldrig få en renare likspänning än från batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matslindell 0 Postad 13 April , 2005 Hmmm, batterispänningen varierar ju mellan 11.5-15 Volt beroende på laddning därför kan nog en stabilisator behövas. Jag har dock inget tips på var man hittar nog sådan som inte kostar skjortan. /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 April , 2005 Är kanske inte så dumt att stabilisera spänningen ändå. Har en ombyggd PC i båten utan nätaggregat som går direkt på 12V från båtens elsystem. Funkade bra så länge man seglade, men när jag startade motorn tvärdog den. Visade sig att eftersom laddströmmen till batterierna var >14V så gick naturligtvis samma spänning vidare ut i elsystemet och in i PC:n. Något den inte gillade! ;-) Till LCD-skärmen var det aldrig några problem, eftersom den på en av piggarna även skulle ha 3,5V (eller ngt liknande) varför min lokale huslödare mekade ihop en dosa som stabiliserade spänningen till 12V resp 3,5V Hälsn /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 13 April , 2005 Förmodligen dock klarar skärmen upp till 14 volt (det gör det flesta skärmar jag har köpt) Tuta å kör ! Det enda som kan hända är att skärmen pajjar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Postad 13 April , 2005 Hej Pelle! Har du några tips på var man får tag i lämplig spänningsstabiliserare om man inte har tillgång till någon lokal hemmafixare? Tacksam för tips. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 April , 2005 Spänningsstab till 12 volt ta en omvandlare 24 v till 12 v ex Mascot 8662 http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=268B670B618A4D7EA11961388BF7155A673961&CatPath=0q112q117q618&CampPath=Eq0&NoCache=4/13/2005 4:42:44 PM&IsCampaign=N Använde ovanstående 12 stab till TFTskärmen, fungerade bra när batteriet var fulladdat vid låg spänning orkade den inte lämna 12 volt ut. Tog bort den och kör nu både datorn och TFT skärmen direkt på båtens 12v Startar först motorn därefter startas dator och skärm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 13 April , 2005 Lämnar din generator 15 Volt så är det den som behöver fixas. Den skall aldrig lämna över 14,4 Volt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 13 April , 2005 Prexis, det är det som är problemet med Elfas billiga spänningsstabilatorer, måste nog konstant ligga på minst 14 volt om man ska kunna få ut 12. Jag ger mig tusan på att medföljande eliminator till lcdskärmen 220VAC till 12VDC ger över 12 volt utan belastning. Om man mäter på den så ger den säkerligen runt 14-15 volt obelastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 13 April , 2005 Hejsan, igen. Här en ytterligare bild på PC och monitor som går på båtbatterier direct. utan desstomer stabilisatorer och annat. Det förutsätter att grejorna är för 12 Volt, nominelt ! (Bilden är inte tagen i båten, utan hemma) Datorn behöver 19 Volt, från en 12/19 volt omvandlare ! Datorn drar från båtbatterierna, ca 1,5-2,5 Amp, beroende på om HDD går. Annars genomsnittsförbrukningen är 1,8 Amp för PC och monitorn 1,5 Amp != totalt PC monitor, under 4 Amper ! Däremot om mann har en tillfixad Dator Power, utan stab, intill datorn, där är 12 volt=12 Volt ! får inte överskridas mycket !!! Men dessa Monitorer har en inre stabilisator för sina spänningar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Postad 14 April , 2005 Anemos, Tack för dina inlägg. Har du någon erfarenhet av att köra batterierna direkt mot skärmen vid motorgång? Då laddaren ligger på kan det som jag förstår det gå upp emot 14,7 volt??? MVH Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 14 April , 2005 Hejsan ! En generator, i ett blybatteri system bör alldrig ge 14,7 volt, för då börjar batterierna koka och vätgasbildning som följd. Spänningen vid generatorn kann vara litet högre, men mätt på batteriern skall den under längre tid inte bara över 14,4 Volt Normalt 14,2 Volt. Jag har kört den där, min tidigare, förevisade Finlux 17 TV/monitor, under motorgång, som monitor till sjökortsprogram. Men hos mig överstiger inte batterispänninge någonsin 14,2Volt. Jag kan givetvis inte gå i ed för alla andra s.k. 12 Volts monitorer. Men jag tror som elektronik tekniker, att det bör inte vara något problem ! Bilden till höger, är 15 SVGA monitor som ochså går på 12 Volt. På nätpowern står det output 12 V.3.8A Men spänningen som kommer ut är oglättad det betyder att inne i monitorn så finns det stabiliserings kretsar. För elektroniken i monitorn behöver flera olika spänningar. Det då mann stoppar in kan säkert variera mellan 11,5 -14,2 Volt. Har ännu inte testat denna monitor i båt, men snart ! Skall ha den på navigations bordet. Tiddade på mindre 10-12 VGA monitorer, men dom kostar mycket. En vanlig hemmamonitor 15 som går på 12 Volt, drar ca 1,5 Amper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 20 April , 2005 Hejsan Jag har konsulterat flera LCD-tillvärkare och fått dett entydga svaret att deras skärmar ej är avsädda för att användas i konditioner där spänningen kan variera som i en båt. Föreslår en DC/DC converter, som jag använder vilken kan beställas från www.cartft.com [LINK]http://www.cartft.com/catalog/il/327[/LINK] . Det finns flera typer, tex en där du får två utgångar av 12 V DC ena för LCD:n och andra för PC:n . En god egenskap är att den förmår upprätthålla spänningen medan startmotorn går (låg spänning) vilket gör att din navigation inte äventyras om du hamnar och starta motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 20 April , 2005 Hej Detta var ett intressant ämne. Har själv funderat på att ta ner en Sharp 15tv och ha i båten. Tv:n drivs av en transformator 220/12 Volt. Köpte tv:n förra året men när jag ringde sharp och frågade om det var ok sa de att jag isf var tvungen att först omvandla likströmmen till 220 V växel och köra tv:n gnm transformatorn. Tyckte detta verkade omständigt och struntade i det.Kanske jag provar i år iaf. Är det fler som har erfarenheter hade det varit intressant att ta del av dessa. Kanske nå´n som kan ge tips om bra tv-antenner oxå? Trevlig båtsommar alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pittis 0 Postad 20 April , 2005 karl jag köpte triax ufo marin annten kanon bild med nokia 112T boxer var ute på sjön och såg massa bra program funkar kanon utan boxer med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 22 April , 2005 Tack för tipset, Pittis. Vad har du för tv-apparat? Hur har du löst strömförsörjningen? Brgds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tober633 0 Postad 9 Maj , 2005 Jag har installerat en packard bell 15 tft monitor på skottet i min dominant 78 som går direkt på båtens batterier. Problemet var att skärmen ville ha 12v, 5v och minus så jag byggde en 12-5v regulator (kretsen säljs av clasohlson). Kolla vad det är för kontakt och bygg ihop! Sen kan jag tipsa dig om att köpa på dig batterier, det mjölkar ur fort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Båtingenjörn Postad 9 Maj , 2005 Det är den låga spänningen som oftast förstör hemelektroniken i båten. När batterierna går under 11 volt och sedan mot noll. (Vilket kan hända när man glömt ett antal förbrukar på). Annars är det fukten i båten. Datorer, skärmar, video etc är inte skyddade mot den fuktiga och salta miljön till sjöss. Inte ovanligt att den bärbara datorn rostar sönder i båten. Speciellt om man tar sig till det saltare vattnet utanför östersjön. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 27 Maj , 2008 Den här borde väl funka ?? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=35483899 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 Maj , 2008 Datorer, skärmar, video etc är inte skyddade mot den fuktiga och salta miljön till sjöss. Inte ovanligt att den bärbara datorn rostar sönder i båten. Speciellt om man tar sig till det saltare vattnet utanför östersjön. /Marcus Vill bara berätta en historia ur det verkliga livet. I april 2004 tog jag ombord en gammal Compaq laptop. Vi seglade iväg i 18 månader via Atlanten ner till Medelhavet och tillbaka. Datorn var vårt huvudverktyg för navigering. Efter att vi kom hem i november 2005 har datorn suttit kvar på sin plats i båten året runt, båten ligger alltid i sjön. Och nu, maj 2008 fungerar den fortfarande oklanderligt, efter 4 oavbrutna år på båt i salt och sött vatten, vinter med minusgrader, 38 grader i skuggan och höstfukt. Så jag påstår att datorers känslighet är överdriven. Senast ändrad av Eilean | 27 maj 2008 | 16:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joana 0 Postad 3 Juni , 2008 Hej, Har ni tips på vilka LCD skärmar som har en inspännig på 12v? alla som jag har tittat på har endast den vanlig strömmsladden och det står att inspänning är 100-240v. mvh /Steven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrilleBallad 0 Postad 4 Augusti , 2009 Jag läste just ditt inlägg så denna kommentar kommer sent men det du behöver finns på Elfa Switchande spänningsomvandlare avsedd för anslutning till cigarettändaruttag i bil och båt, 12 eller 24 V-system. Lämplig för spänningsmatning av portabla cd- och mini-disk spelare, kassettbandspelare m m. Omkopplingsbar,stabiliserad utspänning mellan 1,5 till 12 V i 7 lägen (12 V endast stabiliserad vid inspänning högre än 16 V). Det gör att omvandlaren täcker de vanligast förekommande spänningarna. Hög verkningsgrad ger små värmeförluster. Ingången är försedd med cigarettändarkontakt och utgången med utbytbara och polvändbara sekundärkontakter. Skyddad mot kortslutning, överlast och övertemperatur. Avsäkrad med utbytbar glasrörssäkring. Levereras med 7 st olika sekundärkontakter. art nr 69-880-67 Spänningsomv. bil SDC2010 160,00 Spänningsomv. bil SDC2010 160,00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 4 Augusti , 2009 Ta en bil laddare till en bärbar dator -> kapa av sladden som skulle gå till datorn -> koppla och - rätt till skärmen! Så gjorde jag och allt fungerar bra oberoende batterispänningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser