BSven 469 Postad 7 April , 2015 Jag håller på att byta ut elsystemet och vill ha en elpanel med brytare till de saker som behöver det, ex. lanternor. Andra saker som har egen strömbrytare räcker det ju med en säkring.Alla elpaneler med brytare som säljs verkar ha inbyggda hållare för glasrörssäkringar medan alla säkringshållare för endast säkringar verkar gjorda för flatstiftssäkringar. Måste man ha två olika sorters säkringar i reserv eller finns det andra lösningar och vilken säkringstyp passar bäst i marin miljö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 7 April , 2015 Biltemas panel med automatsäkringar..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 7 April , 2015 Jag är lite tveksam till panelerna med automatsäkringar.Då får jag ju ta det som sitter där och kan inte välja vilken styrka jag behöver... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 April , 2015 Håller med om Biltemas panel, enkelt och prisvärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 April , 2015 Rent tekniskt tror jag flatstift ger säkrare kontakt än glasrörssäkringar. Men bäst är automatsäkringar. Slippa stå i stressade situationer och fumla med säkringar som slinker ur fingrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2015 Man behöver väl inte så många olika säkringstorlekar. I min båt har jag automatsäkringar. De flesta 10 A, Några 16 A till bl.a kylen och autopiloten. Sen har jag en 35 A till Invertern. Kunde egentligen ha varit större, men jag fick den gratis på elfirman. Det är ju ledningen från elscentralen fram till förbrukaren, som i första hand skall skyddas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 8 April , 2015 Biltema säljer separata automatsäkringar som passar i deras elpanel. http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Automatsakring-12-V-258820/ Man väljer den storlek på säkringen som dels kabeln från säkringen mot förbrukaren har som max. (typiskt max 10 Amp för 1.5 mm2 kabel), dels ser man efter hur liten säkring som förbrukaren klarar sig med inklusive vid start etc. Räcker inte den storlek kabeln max skall ha får man ha grövre kabel, och på grund av spänningsfall finns det anledning att göra det i alla fall. Använd inte överstor säkring mot vad förbrukaren behöver. Skulle det bli interna fel i förbrukaren blir skadan mindre om säkringen inte är överstor. Det är därför man skall behålla den lilla glasrörssäkring som ofta sitter i anslutningskabeln till prylen, den skyddar elektroniken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2015 Rent tekniskt tror jag flatstift ger säkrare kontakt än glasrörssäkringar. Men bäst är automatsäkringar. Slippa stå i stressade situationer och fumla med säkringar som slinker ur fingrarna. Bäst kontakt får man nog med glasrörssäkringar i täta hållare. Helst 6x32mm eftersom 5x20mm är väldigt små när man är kall om fingrarna. Flatstiftsäkringarna kan ge lite dålig kontakt ibland men de är enkla att "motionera". Men automatsäkringar är absolut det bästa. Biltemas automatsäkring kostar 30kr/st, en panel med 6 säkringar och brytare kostar 199kr, inte mycket att tveka på. Det finns en del olika säkringspaneler i båthandeln men många är rent skräp, möjligen lämpliga för dockskåp o likn. En annan, mycket bra variant, är dvärgbrytare i normkapslingar, nackdelen är att det är klumpigare. 8 säkringar och en IP65 kapsling kostar 295 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 8 April , 2015 Tack, då kör jag på Biltema! /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 8 April , 2015 Beroende på hur dyrt det får bli så kan du Googla på Blue Sea paneler, finns i mååånga varianter. Dyra och dåligt utbud i Sverige, billigare och fler i US. Brytare och säkringar i ett, jävligt snygga och brytarna funkar på 12-24-240, sitter ofta som standard i amerikanska båtar. Mvh Andeas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2015 BlueSea har bra grejer men priserna är hutlösa, även i USA kostar tex en panel med 6 säkringar 10 gånger mer än Biltemas. Tveksamt om det är värt de extra pengarna. Säkringarna som BlueSea mfl använder heter Airpax. Finns att köpa för några hundra kronor styck. Ett bra tips är att man alltid har en extra, oanvänd automatsäkring som man kan koppla om till om någon annan skulle krångla, omkopplingen tar inte många sekunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser