Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Azguz

Tips och inspiration sökes - Tema snobbränder

Rekommendera Poster

Hej!

Målningen fortskrider så snabbt nu att jag seriöst måste börja tänka på snobbränderna! Jag har kommit fram till att kulören blir International Toplac Cream 027:

cfs-toplac-chart.JPG

Båten har tidigare sett ut såhär:
post-104460-0-35279400-1428431321_thumb.jpg

Båttillverkaren marknadsförde den såhär på broschyren:

post-104460-0-62941100-1428431357_thumb.jpg

Jag har funderat på åt det här hållet:

post-104460-0-30762900-1428431426_thumb.jpg

Fast då med den övre smalare linjen centrerad mellan rutorna och att linjen börjar/slutar på kanten där det börjar "gå in" vid rutorna med ett snyggt avslut/början i för och aktern. Sen då en lite bredare rand nere längs vattenlinjen!

Någon som har tips på annat? Kanske någon var på någon båtmässa och såg en snygg målning eller snyggt designade ränder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågar först:

Vilken färg skal du ha i botten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag frågar först:

Vilken färg skal du ha i botten?

Det kommer vara en svart bottenfärg! Fribordets yta blir toplac Snow White 001! Jag är förövrigt lite låst till Cream som färg på ränderna. Har lite med att jag ska matcha vissa gåytor på däck som målas med interdeck, sand beige, och sen måste segelkapellet bytas vilket kommer bli beige. Ränderna blir lite mer utstickande med Cream, men det borde lira mot beige. Och så har jag beställt färgen! Fast det är ju inte värre än att måla om nästa år om det inte alls blev bra! Bara ränderna får ett snyggt mönster.

Så det är väll egentligen snygga mönster på ränderna jag eftersöker inspiration på

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Jag missupfattade skrovfärgen. (trodde du hade vald "Cream" där.)

Tag tycke f.ö. ketch'en har en fin avsettning av ränder; men jag är själv inte helt glad i rödfärgen ;-(

Svart i botten, satt upp til 2 tummar över aktuell vattenlinie. Senn ett mellanrum på 2 tummar och en svart 2 tummar bred rand. (Då blir snobbranden vit) och svarta ränder.

Den övre randen oxå svart lik den på ketch'en.

Ränder bör vara i stark kontrast och svart är nöjtralt til evnt. all annan färg.

Din båt är högre i fribordet. Kanske kan den övre randen bräddas något.

Om du har en ritning på din båt är det smart att printa ut och färglägga div. varianter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här fanns en båt som var målat på ett ungefärligt liknande sätt:

img_0103_1.jpg

Creamfärgen är dock lite skarpare i kulören! Kanske två bredare ränder i botten? En fördel och inte göra ett vitt mellanrum mellan bottenfärgen och en nedre färgad rand är ju att det blir lätt att slipa längst vattenlinjen och så kan man bara måla på randen på nytt.

Nu är ju båten rätt kal:

post-104460-0-36160100-1428434668_thumb.jpg
OBS! Ingen vit toplac på än, utan det är bara pre-koten just nu. "Bublarna" i fören är fästen för peken som jag tagit bort medans jag målar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett alternativ jag funderat på:

post-104460-0-81510500-1428434967_thumb.jpg

Dubbla ränder i botten och en smal rand centrerat vid rutorna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Och här är en vacker båt. Svart,vit,svart,vit svart vit. (lite tunnare och smäckrare båt dock ;-)  )

NB! Den fula loggan är borta nu, men namnet är kvar :))

post-93948-0-03751100-1428435138_thumb.jpg

post-93948-0-41461800-1428435664_thumb.jpg

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din båt har ju betydligt högre fribord än Oldtimers fotoobjekt. Ett syfte med en bred snobbrand uppe på skrovsidan är att "trolla bort" ett högt fribord så att proportionerna på båten blir lite bättre för ögat. Det fanns nog skäl till att den ursprungligen hade en rätt bred snobbrand.

När du målar vattenlinjerna så ska du tänka på att linjerna måste breddas akterut där skrovet "smiter in" under aktern. Annars blir vattenlinjen löjligt tunn när båten ligger på vattnet och du betraktar linjen från sidan. Använd ett slangvattenpass för att märka upp bredden på linjen under aktern eller sätt bockar och lägg en lång ribba att sätta av måtten mot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett alternativ jag funderat på:

attachicon.gifJeanneau-Sun-Odyssey-409_thumbnail_129252_1_800_1381744830.jpg

Dubbla ränder i botten och en smal rand centrerat vid rutorna

Sätter du bottenfärgen upp, får du i pricip 2 ränder. Dessutom mindre gräsväkst i skvalpet.

Det är ju sant! Min bottenfärg är dock självpolerande så är inte risken att det ser lite dassigt ut efter ett tag? (Jag har inte ägt båt så länge så vet inte riktigt hur saker och ting ter sig med tiden)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din båt har ju betydligt högre fribord än Oldtimers fotoobjekt. Ett syfte med en bred snobbrand uppe på skrovsidan är att "trolla bort" ett högt fribord så att proportionerna på båten blir lite bättre för ögat. Det fanns nog skäl till att den ursprungligen hade en rätt bred snobbrand.

När du målar vattenlinjerna så ska du tänka på att linjerna måste breddas akterut där skrovet "smiter in" under aktern. Annars blir vattenlinjen löjligt tunn när båten ligger på vattnet och du betraktar linjen från sidan. Använd ett slangvattenpass för att märka upp bredden på linjen under aktern eller sätt bockar och lägg en lång ribba att sätta av måtten mot.

Intressant och bra inlägg! Det här är ju något som en "noob" inte vet om alls, att det finns optiska illusioner bakom snobbränderna! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Intressant och bra inlägg! Det här är ju något som en "noob" inte vet om alls, att det finns optiska illusioner bakom snobbränderna! 

Du vill se vad som händer (speciellt i aktern) när du tejpar upp dina undre rand (ränder) och ställer dig i höjd med däcket och siktar. Det är ju så en annan ser din snobbrand.

Vedr. dassig bottenfärg. Du har ju en segelbåt som visar botten nu och då ;-) Men jag tycker det är bättre med en lite grådassig svart bottenfärg enn en röd eller vit linje som får brunoxid eller grönt gräs.

Jag anv. Hempel Extra (mjuk svart). Den holder sig fin och svart hela sesongen. (På Västkusten)

På IOD'n är ränderna tejpade på slät gelcoat. Det sitter utan problem, men törs inte siga om din yta ger lika god vidhäftning.

Fördelen med tejp är ju enkel ändring om så behövs.

Jag vet att ditt fribord kräver helt annorlunda bredd på ränderna en min IOD ;-) Det var menad som en illustration.......som din skärgårdskryssare......

PS. Spendera några rullar med billig el-tejp (ex. Biltema har i olika kulörer och den lossnar lätt utan limrester). "Provtjepa" dina ränder. WYSIWYG!

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vill se vad som händer (speciellt i aktern) när du tejpar upp dina undre rand (ränder) och ställer dig i höjd med däcket och siktar. Det är ju så en annan ser din snobbrand.

Vedr. dassig bottenfärg. Du har ju en segelbåt som visar botten nu och då ;-) Men jag tycker det är bättre med en lite grådassig svart bottenfärg enn en röd eller vit linje som får brunoxid eller grönt gräs.

Jag anv. Hempel Extra (mjuk svart). Den holder sig fin och svart hela sesongen. (På Västkusten)

På IOD'n är ränderna tejpade på slät gelcoat. Det sitter utan problem, men törs inte siga om din yta ger lika god vidhäftning.

Fördelen med tejp är ju enkel ändring om så behövs.

Jag vet att ditt fribord kräver helt annorlunda bredd på ränderna en min IOD ;-) Det var menad som en illustration.......som din skärgårdskryssare......

PS. Spendera några rullar med billig el-tejp (ex. Biltema har i olika kulörer och den lossnar lätt utan limrester). "Provtjepa" dina ränder. WYSIWYG!

Bra tips!

Jag ska se idag om jag kan sätta mig in i hur man lägger stripes på bilar i photoshop! Med lite flyt kanske det inte är för svårt så kan jag göra det på båten :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Illustrator är enklare att prova "dekorationer" i. Lätt att flytta, bredda och byta färg.

Alternativet till att måla är ju att sätta folie och det brukar finnas lokala reklammakare som skär (och helst monterar). De brukar också ha ett bra sinne för att få det snyggt. Kostar lite men prata med dem i alla fall, det är inte alltid det blir så dyrt ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hade PS hemma så prova med det. Eftersom basen är vit blir det inte så lätt att få färger som man vill att bytas med verktyget, men linjerna illustreras iaf

post-104460-0-72687500-1428512334_thumb.jpg

Bild på hur den var.

post-104460-0-00497300-1428512331_thumb.jpg

En bild på hur det skulle se ut om man gjorde om på ett sätt.

Edit: Lägger in en röd också för att det kanske är lättare att jämföra mönstren då:

post-104460-0-95742100-1428512642_thumb.jpg

OBS! Färgen i illustrationen är hiskelig och inte alls vad jag beställt, men som sagt det går inte så bra i programmet när basen är vit. Sen så är ju linjerna inte dragna seriöst i programmet heller, men det ger en bättre bild för hur det kan komma att se ut. Var det bättre sen innan?

EDIT 2:

Ett test med vit bottenrand, längre och smalare.

post-104460-0-06422500-1428514688_thumb.jpg

Känns som om lite bredare utan vit rand var snyggare där nere! Men ändock låta nedre linjerna gå ut mot fören helt! Tänk dock på att det är färgen Cream det ska vara, men får inte till den färgen i programmet.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Hade det vart jag, så hade jag nog skrotat de nedre linjerna totalt!

Bara haft den övre rätt igenom rutorna.

Vattenlinjen hade jag ju fått ändå genom att det är där bottenfärgen slutar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det vart jag, så hade jag nog skrotat de nedre linjerna totalt!

Bara haft den övre rätt igenom rutorna.

Vattenlinjen hade jag ju fått ändå genom att det är där bottenfärgen slutar...

Jag passa på och göra en version med och en utan!

post-104460-0-42789900-1428554433_thumb.jpg

Utan

post-104460-0-17834600-1428554437_thumb.jpg

Med

Trots att jag gjorde på annat sätt nu och använde sampler så stämmer färgen på bilden inte överens med färgkartan. Cream är ju inte så skrikig som på bilden, men det är närmsta hittills!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Gör nu en bild där där du bara har den övre linjen och där botten är målad i den färgen du skall ha.

Gärna också om du har en klarare bild på båten, och inte den suddiga du har nu!

Men i mina ögon, så stämmer det perfekt med bara 1 linje.

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör nu en bild där där du bara har den övre linjen och där botten är målad i den färgen du skall ha.

Gärna också om du har en klarare bild på båten, och inte den suddiga du har nu!

Men i mina ögon, så stämmer det perfekt med bara 1 linje.

Jag kan tyvärr inte göra botten snyggt svart i PS. Eftersom det är vit och svart botten måste jag måla linjerna och kan inte använda hue/saturation som man använder när man vill byta färg på t ex färgade bilar. Förlorar därmed skuggningar mm.. Gjorde några fler prover:

post-104460-0-67253500-1428593436_thumb.jpg

Idé 1. Här är det målat mer som det varit tidigare

post-104460-0-48232900-1428593480_thumb.jpg

Idé 2. Här är ett förslag med ränder nere. En bred i botten och en smalare ovan den.

post-104460-0-96921100-1428593549_thumb.jpg

idé 3. En singelrand i överkanten.

post-104460-0-20065600-1428593591_thumb.jpg

idé 4. Två breda i botten. Den här tycker jag är minst tilltalande faktiskt, men kul att se hur det ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du borde ut och ta en bättre bild, det är sällan man ser båtar snett underifrån ;)

Det finns några snabba, enkla kurser i PS här: http://www.moderskeppet.se/grunderna/grunderna-i-photoshop-cs6/

Satte mina barn på dem så jag slapp att förklara. Nu kan jag fråga dem istället ...

Det är sant, men båtar ivägen nu för att få en bra bild och på de äldre jag har från sidan förstör de röda en enkel redigering :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Ide 1 och ide 3 föreslår jag.

I ide 1 så utan de där spetsarna som var förut i det röda, det gjorde att randen såg trasig ut.

Snobbränder i botten känns som overkill, det blir för mycket av det goda helt enkelt... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ide 1 och ide 3 föreslår jag.

I ide 1 så utan de där spetsarna som var förut i det röda, det gjorde att randen såg trasig ut.

Snobbränder i botten känns som overkill, det blir för mycket av det goda helt enkelt... ;)

Har frågat en del bekanta också och alla verkar gilla ränder på den övre delen av fribordet och verkar inte gilla där nere. En föreslog förvisso idé 2 men då är de mycket smäckrare där nere.

Jag hade velat ändra från vad det var! Men efter att ha ritat upp och jämfört så är den rätt bra på något vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idé 2 tycker jag har vissa förtjänster. Men jag skulle vilja se en lite modifierad version. Gör övre linjen lite bredare så att den balanserar den breda linjen nedtill. Dra även fram den lite i fören så att den slutar framför linjerna i vattenlinjen. Då kommer båten att se lite mindre avhuggen ut i fören. Du får ut linjerna och skrovet ser längre ut.

Skulle vara kul att se en sådan version i ditt photoshop.

(Då får du ju även det unika utseende som du verkar vilja ha på din båt)

Sen ska du leta typsnitt till namnet i nästa steg. Jag letade typsnitt för ett par år sedan och fastnade för ett som heter Cheltenhamn

http://www.font-zone.com/download_start.php?fid=3833

Det tyckte jag var lättläst och lagom mjukt i formerna.

Med den här filen så går det att ladda ner och testa i word mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte lätt! Man skulle ha haft paneler så man kan byta efter tycke :D

Ibland lutar det åt den gamla designen igen, ide´1 men med skillnaden att jag inte målar in färg i lutningen in mot sidofönstren utan låter det vara en vit oval runt rutorna.

Eftersom färgen är rätt ljus så kan det ju vara bra med mer yta av den kulören också så det "poppar ut" mer....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Kan du inte göra som man kan göra på bilar och som är så populärt idag? Filma!

Blir det inte bra, så är det bara att riva bort det... Målar du det och det inte blir bra, så är det inte bara att att sudda ut det och börja om från början!

Det är ju lite som flertalet säger mig om mitt båtbygge att det ser helt annorlunda ut i verkligheten än vad det ser ut på ritbordet... Sakta men säkert börjar den tanken sjunka in för mig, men det är som trögflytande sirap i ett hål som knappt existerar...  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick hem burken idag och locket var målat i denna kulör! Så såg då att den är rätt ljus varvid det kan vara bra att ha rätt stor yta med denna färg för att det ska synas bra från håll! Vilket då gör att det lutar åt den gamla designen alltså..

BonusVita: Har funderat på det jag med men då måste man skära ut dessa och jag tror det blir jobbigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle definitivt välja folie/film. Skär ut gör en reklamfirma, brukar inte bli så dyrt. Folien är tålig och lätt att byta. Ibland finns det någon på reklamfirman som kan hjälpa till med monteringen på sin fritid ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Utskärningen gör reklamfirman, du kan få den exakt som du vill och den kommer på en behändig rulle. Och i jämförelse med tiden och arbetet som du lägger ner med målning och underarbete, så är en rulle film väldigt billig. Och när du vill förnya dig så är det bara att ta fram varmluftspistolen och dra bort filmen, polera och klistra fast en ny.

Så att foliera är en mycket vettig utväg.

Kolla med en reklamfirma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, det är tacksamt med inläggen och tipsen! Jag känner mig dock inte helt säkert med film, även om jag vet att det blir bra på bilar! Taxibilar är ju oftast folierade. Hade ju redan beställt hem färgen och vill få det gjort!

Förövirgt har jag bestämt mig iaf! Och det blir som det var sen tidigare! Orsken är att jag nu fått hem burken och då locket var målat i kulören så såg jag hur det kan förväntas bli! Färgen är rätt ljus varvid jag är rätt övertygad om att det vore bra om randen blir bred för annars är risken att det inte sysn så fasligt från håll!

Tog ett foto på burken så tror jag fick en mer representativ färg att använda i PS! Se bild nedan:

post-104460-0-64963000-1428763078_thumb.jpg

Inte lika skrikit längre! Är förvisso inte helt övertyga om färgen, men ingen kommer ihåg en fegis? Det är lite mer kulör i denna än i beige, så jag tror det blir bra sen när jag målar gåytor med "sand beige" och byter mitt förslitna segelkapell till ett beige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...