Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
NavigoSolum

Platser att se under segling...

Rekommendera Poster

Är en nybliven segelbåtsägare med en del segling i ryggsäcken som planerar att segla omkring halvt planlöst i Östersjön under större delen av båtsäsongen 2016, min resa kommer att börja i Vänern då båten står uppställd i Säffle. Därifrån planerar jag att segla söderut och ta mig till Västkusten via Vänersborg för att sedan segla runt till ostkusten och vidare över till Finland för en period.

Några saker som jag skulle vilja få ut av min tid som ensamseglare är djurlivet och såklart den fantastiska skärgården som vi är bortskämda med här i norden. Så nu slänger jag ut en liten fråga till alla er som har lite tips på var jag kan få uppleva sälar som exempel.

Och andra platser som ni tycker har gett er det där lilla extra. Jag är inte i första hand speciellt intresserad  av att gå i gamla ruiner och betala dyra hamnavgifter och inträden. Utan jag vill känna naturen krypa upp över relingskanten och nästan leta sig ner i sittbrunnen när sommarkvällarna lägger sig över horisonten och man har tänt fotogenlampan för att avnjuta fågelsång och mygg. Eventuellt en kall öl ! 

Vilka är era bästa upplevelser från era seglingar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sydvästsidan av Hallands Väderö (runt Brötholmarna) finns ett sälskyddsområde där sälarna brukar ligga på kobbarna. Det går fint att se dem även från landsidan. Det går att ligga i naturhamn vid Inre kappelhamn på sydsidan av Väderön.

Ett annat sälsäkert område är Säludden på nordöstra sidan av Gotska Sandön. Där har de byggt ett plank med titthål i uppe på stranden som man kan stå bakom och titta utan att skrämma sälarna. Men de kommer att möta dig redan ute på vattnet om du seglar förbi. Jag låg till ankars strax öster om Säludden en natt. Det var fasinerande att somna in till sälarnas råmande ute från udden.

Ett ställe att hitta hamnar på är http://marinwiki.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hanö utanför Blekingekusten är en underbart vacker ö. Kanske inte så många sälar just där, men det kryllar av dem i Blekingeskärgård, men de flesta räknas nog tillhöra kolonin på Utklippan som också är en fantastisk plats att besöka utanför Karlskrona. Är du ändå i krokarna så har du Karlskrona örlogsstad med det fantastiska Marinmuseet om du ändå skulle få lite sug efter kultur och historia någon dag.....

Hela Blekinge skärgård är värd ett besök, och har du med fiskeutrustning så finns här både grov gädda och havsöring med mera även om de varmaste sommarmånaderna är de sämsta fiskemånaderna....

HOppar du över skärgården, så ta i alla falla en seriös funderare på Hanö och Utklippan, du lär inte bli besviken....

God tur....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ännu ett bra tips som ligger i rätt riktning ! 

Klart att jag kan tänka mig att besöka lite kulturella platser också, det handlar egentligen bara om det ekonomiska. Planen är att ligga ute från islossning tills löven gulnar igen så budgeten blir tajt.

Har redan börjat föra in era tips i min lilla svarta bok, ska ta mig tid att läsa på lite om platserna som jag får tips om. 

Ser fram emot fler bra tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stora Karlö vid Godlands västkust är en upplevelse. Kommer man dit veckan efter midsommar kan man få vara med att ringmärka sillgrissleungarna som kastar sig ur boet då. Det finns en lite brygga men den är väldigt oskyddad och ena sidan är för turbåten. Man kan högst ligga ett par båtar där men värt ett försök.

Hävringe har en liten hamn där man kan lägga till (den ligget utanför Oxelösund). Där har man massor av tornsvalor och marken är full av grodor när det kvällas. Man får akta var man sätter fötterna. Tittar man inåt land ser man den stora elden från stålverket lysa på nätterna.

Nu hoppar vi ända upp i Roslagen - till Lidö utanför Norrtälje. Där finns en fin naturhamn på ostsidan där man har en fin utsikt över Ålands hav. Detta är en kulturö med ett aktivt jordbruk med alla typer av djur - väldigt trivsamt och värt en och annan promenad. Dessutom finns ett fint världshus om du har en slant över.

Och sist kan jag slå ett lag för Arholma. Där kostar det visserligen lite att ligga i den stora fladen men det finns en vedeldad bastu och det är väldigt fint att promenera/cykla på ön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och på vägen in mot Arholma så kommer du säkerligen stora farleden in från SÖDERARM.

Då svänger du vänster när du ser en hög mast med en burk på ( radarmasten ) och kör lite söderöver in i arkipelagen med Båtskären just på höger sida. Sedan lägger du till vid INRE HAMNSKÄR eller någon av öarna till vänster, finns massor av egna vikar att hitta där.

Naturen är magiskt vacker här ute...

Men det är nästan nödvändigt att du köper Hydrograficas specialsjökort över området.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu ett fantastiskt tips i tråden, tackar varmast ! Har faktiskt funderingar på att gå just över

Ålands hav när jag ska till Helsingfors för att möta upp min morbror som också just köpt en Havsfidra.

Med tanke på hur mycket det skrivs om fidrans enorma fartresurser så känns det som att det kan bli lagom att vända någonstans där för att senare jobba mig tillbaka längs den sidan Östersjön. Eventuellt gå över till Gotland Gotska Sandön hem å spana in lite säl där...

Bitarna börjar falla på plats men jag mottager gärna fler tips av denna typ, även om det nu är en del av tjusningen att själv upptäcka platser så känns det som att jag kommer hinna göra de hela tiden ändå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...