Tlinden 2 Postad 7 April , 2015 Hej, Ingen fråga lär vara för dum.... Har köpt 3 nya AGM 105Ah/20Hr till förbrukarbanken och har också ett 85Ah som start. På databladet till 105Ah står "Initial charging current 30A or less but not under 10A". Har en 115A generator som sannolikt aldrig ger 115A men då säkert över 30A. Betyder det att jag inte kan ladda ett (1) batteri med mer än 30A? Med 3 batterier betyder det då att generatorn inte bör/ska ge mer än 90A eller är det fortsatt 30A med 3 batterier? Hur vet jag att generatorn inte ger mer än 30A (eller 90A)? Vad ska man ha för pryl mellan generator och batteri för att begränsa till 30 (eller 90A)? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 7 April , 2015 Batteriladdning är en vetenskap med många variabler och mycket "troligen". Att ge ett exakt svar på dina funderingar är nog inte möjligt utan att veta hur just din generator fungerar för det inre motståndet i batterierna, laddningsgrad på batterierna mm. Jag skulle resonera så här: Generatorn ger bara 115A under helt ideala förhållanden med en batteribank som är villig att ta emot alla 115A. Så fort laddningen av batterierna kommer igång så minskar laddströmmen från generatorn. 115A kommer alltså bara att vara en kort stund efter att ladddningen börjat. Du har 3 st batterier som tillsammans ska kunna ta emot 90A i laddning. Men du har även ett startbatteri som vill ha lite ström. Jag skulle inte oroa mig för att jag överladdar en sådan batteribank. Ett sätt att kolla laddströmmen om du inte har en noggrann A-mätare inkopplad är att skaffa/låna en tångamperemeter och mäta direkt på batterikabeln när du startat motorn. t.ex. Biltemavarianten http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/ Den är även användbar för en massa andra el-relaterade undersökningar ombord och hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 April , 2015 Tror också att en frisk batteribank reglerar detta själv... Om du verkligen vill lägga pengar på att få en säker laddning så kan du skaffa amerikanska Sterling eller svenska Ctek Dual som begränsar till 20A och med bra laddkurvor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 8 April , 2015 Enligt min mening är det bästa alternativet Sterling, och av Sterlings alternativ denna: http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a?variant=878066559 Inte billigt men oöverträffad... Känner ni andra till något bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 8 April , 2015 Hej igen, Tack för inspel. Tycks vara riskfritt med 115A och "max" 3x30A + lite till startbatteriet.Skulle kännas surt med 3 nya batterier för 9.000:- som tar slut på en säsong för att laddningen varit fel. Köpte dom via nätet i Italien, 95 Kg batterier stod på en halvpall utanför dörren efter 4 dagar. Funderade just på Sterling ProAltC 130A ska tydligen vara det bästa och ger "bra laddkurva" och 5ggr snabbare laddning (säljsnack?). Men den begränsar väl inte laddströmmen? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser