Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Vitec

Mercruiser 5.0L -08 Serviceintervall bälgar och kamrem?

Rekommendera Poster

Vilket serviceintervall på Bälgar och karmem är lämpligt på en Mercruiser 5.0L med Bravo 3 drev, årsmodell 2008?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket serviceintervall på Bälgar och karmem är lämpligt på en Mercruiser 5.0L med Bravo 3 drev, årsmodell 2008?

 

 

Ca fem år på bälgar men givetvis noggrann kontroll ibland då snäckor kan göra skärskador mm.

Beroende på hur sol mm kommer åt bälgen så ändras även livslängd

 

Kamrem finns ingen så den biten behöver du inte tänka på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Har nu bokat byte av drivknutsbälg och växelwirebälg. Samtidigt ska dom inspektera växelwiren och avgasbälgen och byta om det behövs.

 

Hur ofta bör man inspektera limpor och knän invändigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske att sparka in en öppen dörr, men passa på att byta växelvajer och eventuellt trimsensorerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så byts växelvajern om dom anser det nödvändigt. Är den rätt monterad och inte har utsatts för onormalt slitage så håller den minst 15 år enl verkstaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina bälgar, lager och växelvajrar bytte jag nu som gått 15 år, bravo drev dubbelmontage.

Bälgarna har nog utan problem gått 5 år till. Lagren utan problem 10 år till. Vajrarna är lite svårt att bedöma eftersom dom är lite kufiska, dom nyper vid belastning när dom blir dåliga, dom gick lika lätt som dom nya men detta var bredvid utan belastning. Det är dock sötvatten endast. Impellrarna gick 14 år och hade nog gått 5 år till.

Konstigt nog har jag varit med om bravodrev, endast sötvatten att vi fick byta vart femte år, impeller vart annat år, och då urtagen och förvarad i en påse med vatten under vintern. Impellrarna på dubbelmontaget hade aldrig varit urtagna på dom 14 åren.

Verkar nästan som att gummiblandningen var bättre för 15 år sen.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Har nu bokat byte av drivknutsbälg och växelwirebälg. Samtidigt ska dom inspektera växelwiren och avgasbälgen och byta om det behövs.

 

Hur ofta bör man inspektera limpor och knän invändigt?

 

Om båten gått i Sverige och vart korrekt konserverad med glykolblanding på vintrarna så håller dom i regel minst 10 år

Om båten tex är USA-import(och saltvattenskörd) så är det hög tid att byta allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...