J_axl 4 Postad 6 April , 2015 Hej, Jag har en gammal genomföring till toaletten som har låst sig i öppet läge. Det är en Blake kombinerad genomföring och ventil, en äldre utan smörjnippel. På insidan ser man inte de skruvar som ska finnas enligt ritning, däremot går plasten upp som en kulle runt genomföringen. Jag misstäntker att skruvarna är överplastade. Vad har ni för knep för att få loss ventiler som har fastnat? Jag dränkt den i både 5-56 och WD40 både från insidan och utifrån. Idag testade jag dessutom att värma den med en creme brulee-brännare. Det finns fortfarande ingen chans att rubba den alls. Jag har även använt hammaren med försiktighet. Om det nu är kört, hur ska man få loss en sådan här pjäs? På utsidan skrovet finns ingen ring som på vanlig genomföringar som man skulle kunna skära upp. Skruvarna på insidan går ju som sagt ej att hitta. Tills vidare har jag en extra ventil innanför som går att stänga, mellan denna och den gamla är det ju dock en bit slang som ej går att isolera. /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 April , 2015 Om jag kommer ihåg rätt så kan du föra in en pinne utifrån och banka på med hammaren. Men du bör nog försöka slipa upp så du kommer åt muttrarna på glandet och lossa dem lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 April , 2015 Jag misstänker att det är en genomföring av brons, i kvallite som vida överstiger de flesta moderna varianter. Detta skrivit utan att se genomföringen, utan grundat på TS beskrivning. Vad jag vill med detta, försök med "bhemac" s råd att få igång din genomföring, istället för att byta till en modernare. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 6 April , 2015 Hej, Tackar för snabba svar, pentax, jag är helt på din linje, går det att få den att funka behåller jag den. bhemac, ok smart, så att man trycker upp kiken då? Ska testa detta, skruvarna till glanden kommer jag åt. Det är de fyra skruvarna som håller ihop genomföringen jag inte kan se. Man ser dem på denna bild, de som går igenom skrovet: /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 April , 2015 Själva kiken är konisk för att täta men den kan bli för tät om den inte får "motion". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 6 April , 2015 Insåg det nu också. Hittade mer info om ventilen i diverse brittiska båtforum. Här förespråkar man också din metod. Hoppet steg precis betydligt för att slippa byta denna gamla robusta konstruktion de verkar fortfaraned tillverkas också, 144£ stycket, måste ju vara bra grejer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 April , 2015 Kuriosa: Kik är den äldsta formen av kran, har funnits i 1000-tals år. Avtappningsventilen på vår värmepanna var en kik som monterats på 70-talet. Vi lossade lite på muttrarna och knackade till med skiftnyckeln sen gick den att öppna hur bra som helst. Skjutventilerna på rören gick däremot inte att öppna ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 April , 2015 Kuriosa 2 Renoveringsbar, lite ventilslippasta på kiken vrid några gånger så slipas ytorna till, ny tätning under glanden, så är den bättre än en ny, håller en mansålder till. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 7 April , 2015 Original Blakefett är också att rekommendera. Det är klibbigt som attan och det är min erfarenhet att det sitter längre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 11 April , 2015 Kan meddela att operationen blev en succe. Sågade till ett järnrör och slog lite lagom hårt från utsidan. Kiken släppte ganska snabbt. Nu är allt uppsmort och ihopmonterat. /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser