Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
mobisma_peter

Teleflex styrväxel, VP290DP, AQ231 V8 small block, servon bortmonterad?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Jag måste byta styr-systemet på min båt. Köpte båten av en båthandlare i Sthlm våren 2009. Dom om någon borde väl kolla så "viktiga" delar som styrsystemet när det dessutom är snabbgående motorbåt 38knop i maxhastighet och 24 - 27 marschfart.

Följande har kännts av genom de här åren, när det gäller styrningen.

- Vid lägre hastigheter så hugger ratten mest när jag styr åt barbord.

- Vid hög hastighet så känner det inget då går allt rätt.

Så förra året så kollade ju upp styrlänken och centrerade drevet,

- När jag kollade styrlänken så till min fasa den satt med "1 mm" tjock ståltråd som höll ihop allt, Den är numera utbytt med riktiga prylar nu, men ändå en sk. "båthandlare" ???

- Men efter ett tag så gick det att styra mer åt höger än åt vänster i rattvarv alltså plus att det hugger.

Så nu till sist. Så har jag kollat de har dessutom "monterat bort SERVON" !!!

Jag gick in på ultraflex hemsida

länk: http://www.ultraflexgroup.com/easystore/schedevedi.asp?schedaid=634

och läste följande

"NOTE: Sterndrive engines not equipped with power steering can create very high steering loads. Our hydraulic steering systems are recommended for these type of boats."

Översatt:

"OBS! Motorer med INU-drev utan styrservo kan förorsaka mycket höga styrkrafter.
Vi rekommenderar då en hydraulstyrning."

Stämmer detta? Servon på min båt är bortmonterad är det hydraulstyrning som gäller?

Min båt har en AQ231A V8 small block 231hk.

Tänker jag rätt så här när det gäller drevmotorer antingen eller:

1. Har man Teleflex då ska det sitta en servo (pump + cylinder) på motorn

2. Hydraulstyrning.

Tacksam för svar

Peter

Redigerad av mobisma_peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns hydraulstyrningar avsedda för drivlinor både med och utan servo. I alla händelser så är hydraulstyrning att föredra framför kabel. De är mer exakta och du slipper återkopplingen från drevet.

Du ska naturligtvis ha ett fungerande styrservo med den motoreffekten. Detta oavsett om du använder kabelstyrning eller hydraulstyrning. Det går naturligtvis utan men du får nog ta i mycket i ratten vid sidvind.

Min erfarenhet av båthandlare är att de just handlar med båtar. De tittar knappast på vad de säljer. I min båt saknade delar av elsystemet helt säkringar och bälgarna var fullständigt slut, inklusive vattenläckage, på den "helt körklara båten".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns hydraulstyrningar avsedda för drivlinor både med och utan servo. I alla händelser så är hydraulstyrning att föredra framför kabel. De är mer exakta och du slipper återkopplingen från drevet.

Du ska naturligtvis ha ett fungerande styrservo med den motoreffekten. Detta oavsett om du använder kabelstyrning eller hydraulstyrning. Det går naturligtvis utan men du får nog ta i mycket i ratten vid sidvind.

Min erfarenhet av båthandlare är att de just handlar med båtar. De tittar knappast på vad de säljer. I min båt saknade delar av elsystemet helt säkringar och bälgarna var fullständigt slut, inklusive vattenläckage, på den "helt körklara båten".

Hej och tack för svar :)

Jag har försökt att titta på sprängskiss över min motor AQ231A där kan jag se servohuset

länk: https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743460-64-17535.aspx

Men sen hur fungerar servon? vet du det... menar går hydralslangarna från servohuset till en cylinder? ... Cylinder som "typ" assisterar kabelstyrningen?

Skulle vara skönt om man bara behöver servohuset :) min motor motsvarar Chevrolet 305 kanske man kan använda servohuset från en sån?

Båthandlare: ja men de borde ta sitt ansvar för vissa saker när de säljer båtar vidare...

Mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...