Rolle85 69 Postad 6 April , 2015 Jag har tagit bort ett instrument som satt fast med 4 små skruv under vattenlinjen. Båten står nu på land såklart. Hur tätar jag nu hålen? Biltema har ett silikon som är till för att sitta under vatten. Ska jag fylla hålen ända ut och låta det torka. Därefter lägga på ett lager epoxy så det blir en stenhård yta utanför silikonet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 6 April , 2015 Är det väldigt små hål skulle jag tagit en Morakniv och gjort hålen lätt koniska från båda hållen och sedan fyllt med epoxyspackel. En tejp på insidan hjälper till att hålla spacklet i hålet tills det härdat. Silikon tror jag inte alls på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 6 April , 2015 (redigerade) Men hålet är inte genomgående borrat, de är borrat ca 2-3cm rakt in i båtens nedre del. Men de är alltså epoxyspackel man ska använda enbart eller vad? Hur trycker jag in själva epoxyt i hålet? Kan nån guida mig, vad ska jag ha och hur göra? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/GELCOATSPACKEL-211-360797/ Redigerad 6 April , 2015 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 6 April , 2015 (redigerade) Om du ska täta under vattenlinjen ska du inte använda gelcoatspackel (dit din länk går). Gelcoatspackel ska du använda ovanför vattenlinjen för att reparera mindre skador i gelcoaten (din båt har en speciell gelcoat färgkod som du bör använda) med. Som någon redan skrivit innan, använd epoxyspackel och tryck in detta i hålen. Rengör först med aceton. Efter att det har härdat slipat du ned lagningen och målar över med bottenfärg. T.ex. denna produkt kan du använda: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=22639 Redigerad 6 April , 2015 av CaptainKongo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2015 (redigerade) Jag hade samma problem på min nuvarande båt för några år sen. Den gamla loggivaren var trasig och jag tänkte ersätta den med en helt ny. När jag tagit bort den gamlatrasiga blev det ju 5 hål. Ett stort och fyra mindre skruvål. Borrade upp hålet till skrovgenomföringen för den nya logg och lodgivaren, så att det täckte det stora och två av de små hålen. De två återstående hålen borrade jag upp med ett 5 mm borr. Man vill ju har rent material för epoxyt att fästa i. Dessutom tog jag en försänkare och försänkte både på insidan och utsidan. Man kan ju ta ett stort borr, men man måste då va väldigt försiktig när man försänker. Vis av skadan när jag skulle försänka med ett stort borr och borret greppade i materialet och jag borrade ett 10 mm hål rakt igenom materialet jag bara skulle försänka i, kör jag idag aldrig med borrmaskin. Har jag ingen försänkare till hands brukar jag snurra borret med fingrarna. Nu finns det ju människor som aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att göra nåt för hand - i tron att det inte går, lathet, eller vad katten det nu är. Dom kan ju lämpligen köra borrmaskinen baklänges. Men en riktig försänkare är bäst. Skall man försänka för skruv har ju ett borr fel vinkel - för trubbigt. Satte en bit silvertape på utsidan och slog i lite ren epoxy i hålen från insidan så det fyllde upp hela hålet rakt igenom. Man vill ju inte gärna ha en luftblåsa mitt inne i laminatet. När pluggen härdat slipade jag ur en aning på utsidan och laminerade ett par små bitar med väv Spacklade även i de små hålen på insidan, slipade rent och la på nåt lager med glasfiberväv i epoxy även på insidan. I och med att bordläggningen lutade en aning blev ju inte hålen på insidan helt fyllda. http://thallatha.blogspot.se/2010/06/logg-och-lodgivare.html Redigerad 7 April , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 7 April , 2015 Ok så bara epoxyspackel och bara bottenfärg utanpå? Finns de inga mindre förpackningar av sånt här spackel? Är plastic padding epoxy spackel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 7 April , 2015 Den här brukar jag använda biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Epoxispackel-30628/ Även till bil, hus och i hushållet har det visat sig användbart, och drygt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 7 April , 2015 Ok så bara epoxyspackel och bara bottenfärg utanpå? Finns de inga mindre förpackningar av sånt här spackel? Är plastic padding epoxy spackel? Plastic Padding är en tillverkare som bl a har epoxyspackel i sitt sortiment, men även polyesterspackel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 7 April , 2015 (redigerade) ah får bli biltema igen då =) Men hur får man in detta i ett hål? Med en silikontub kan man ju pressa in med pipen i hålet. Redigerad 7 April , 2015 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2015 Med en silikontub pestsmittar man botten för mycket lång tid framåt - alltid!? Kör man spackelvarianten får man trycka dit det med en japanspackel och hoppas på det bästa. Kör man enligt den metoden som jag beskrev ovan, häller man i den flytande lamineringsepoxyn uppifrån och den rinner ner själv. Eventuellt kan man hjälpa till med en nål och "pregga" i hålet för att ev. luftblåsor nere lättare skall ta sig upp. Lägger man sen på ett par lager väv och laminerar fast så är det hela bomsäkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 April , 2015 Absolut, som toaen säger, inget silikon. använd tvåkomp, var noggrann med blandning. Borra, försänk ur med ren borr/ försänkare. Om du vill vara på säkra sidan limmar du en liten droppe vid sidan om för att testa vidhäftning. epoxy eller metaakryl -lim är säkra kort. Det duger gott, eller är bäst alternativ, att ta ett lim utan fyllmedel ( genomskinligare) ofta kallat lim, primer mm. Med fyllmedel brukar produkttypen gå under benämningar sån lim, spackel, flytande metall mm. mm. Om du vill kunna spruta in färdigblandat kan du skaffa produkt med mixerrör där den blandas. Välj långsamhärdande. Du kan lägga byggplast på limmet och låtahärda fullt ut. När du drar bort plasten har du lika blank yta på limmet som plasten är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 April , 2015 Och precis. använder du ett tunnflyta de "lim" så rinner det ner... armera med ex glasfiber e ju aldrig fel och går att få snyggt med lite olika metoder. I ditt fall eftersom det inte är ett hål utan en grop som ska fyllas kanske det är i ambitiösaste laget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 April , 2015 Hmmmm kanske ändå smart att borra hål, så du kan hälla i limmet om inte "gropens" öppning är eller går att vända uppåt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2015 (redigerade) Om du vill kunna spruta in färdigblandat kan du skaffa produkt med mixerrör där den blandas. Det pratas så mycket om sprutbyte för narkomaner. Det är aldrig nån som ens tänker på sprutbyte för oss plastgubbar. Fick för väldigt många år sen ett antal sprutor och kanyler av chefen på frugans jobb. Hennes man höll också på med en massa tekniska saker. Fast han använde sprutorna mera för att smörja på svåråtkomliga ställen. Själv använde jag sprutorna för att injicera polyesterplast i en delamineringsskada. Det gick faktiskt ganska bra och jag slapp såga upp ett stort hål i däcket. Tyvärr geggade sprutorna igen ganska snabbt. Om nåt parti driver igenom "sprutbyte" för "plastgubbar på amatörnivå" skall jag rösta på dem. Fast det fins ju andra typer av "sprutor" man kan använda. Redigerad 7 April , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 7 April , 2015 Jag brukar ordna doseringssprutor på Apoteket när jag köper medicin till ungarna. Har försökt köpa (innan jag hade barn...) men det går inte för de får inte sälja, och de blir sura när man säger att man skall epoxylimma på båten med dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 April , 2015 Skriver man ett intyg på ett papper med en företagslogga och skickar någon till apoteket så får man ut sprutor. Annars få man köpa utomlands. Ganska tramsigt att förbjuda folk att köpa sprutor undrar hur många heroinister som slutat av det skälet? Förbjud tändstickor så slutar folk rök och glas så slutar de supa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 7 April , 2015 (redigerade) jag har en kompressor, jag kanske kan blåsa in det i botten?! Köper nog märkesvaran "plastic padding marine" istället på clas ohlson imorgon....=) Redigerad 7 April , 2015 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 7 April , 2015 Ok så bara epoxyspackel och bara bottenfärg utanpå? Finns de inga mindre förpackningar av sånt här spackel? Är plastic padding epoxy spackel? De flesta förpackningar med epoxyspackel jag sett har den här storleken. Plastic padding är bara en tillverkare. De finns flera som tillverkar epoxy spackel. International t.ex. Tillverkaren spelar mindre roll, huvudsaken är att du använder epoxy spackel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 April , 2015 köpte plastic padding, ska ge mig på det inom de närmaste! tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 13 April , 2015 nu är de klart. funderar på att lägga ett tunt lager med två komponent epoxy (genomskinlig) som slutkläm utanpå plastic padding så de blir vattenbeständigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser