Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
waken

val av motor till Ryds 515 GTX

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Ryds 515GTX (väger 500kg utan motor och är gk för 70-90 hk) och ska nu köpa en motor, men är osäker på vilken jag ska välja. Har två möjligheter: den en ena är en 4-takts Evinrude -01 70hk sparamt sötvattenskörd och den andra är en 2-takts Mercury ELPTO -03 90hk, mer välanvänd och har gått i bräckt vatten. Vi kommer vara minst två vuxna och två barn i båten och jag skulle gärna vilja kunna åka wakeboard (men jag är ingen stjärna så det gör inget om det är lite segt, bara det går). Vilken motor skulle ni välja och varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både åkt med och vattenskidor efter en sådan båt. Det var 90hk 2-takt, vilket gav fin prestanda och gick bra att komma upp efter. Jag hade valt 90 hk av de anledningarna, den motorn är också 2 år nyare.

 

Sedan med risk att få stämpeln "miljömupp", så hade jag tittat på en något nyare motor, ex Optimax eller E-tech, dvs insprutare. De 2 motorerna du nämner har jag för mig är förgasarvarianter. Kostar kanske mer förstås med nyare motor, men jag gillar båtmodellen och en välskött sådan båt kan gå länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag skulle välja minst 90hk och kolla efter insprutad 2-takt eller 4-takt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...