AM2010 6 Postad 6 April , 2015 För ett par år sen monterade jag in tre torkare som jag avsåg skulle drivas från en och samma strömbrytare i panelen. Genast fick mittentorkaren (närmast strömbrytaren) högre fart än den övriga. Endast vid 4-5 femte slaget stannade de på samma plats (rakt upp eller horisontellt). Tänkte då att jag får dra en matningsledning (+) till varje motor och på så sätt hitta en gemensam hastighet. Det fungerade inte heller, samma problem igen fast nu med den spännande situationen att det hoppar en signal mellan dem som gör att de startar om, gång på gång, utan att strömbrytaren är "till". Matningsledningarna är exakt lika långa från strömbrytaren så det handlar inte om att det fortare till en enskild motor. Ledningsarean är 2,5 mm2 (inte underdimensionerade). De har däremot gemensam jordmatning - kan det vara genom den problemet uppstår? Bra om någon kunnig kan svara utan att bli för teoretiserande, kanske själv haft detta problem med Biltema (känns som väldigt låg kvalitet i de motorerna). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 6 April , 2015 Jag skulle tro att problemet med att torkarna går med olika hastighet är tillverkningsbetingat. Även vid separat matning/brytare så kommer de att gå olika fort men stanna på samma ställe. Separat matning genom gemensam brytare fungerar inte. Så fort en torkare lämnat viloläget kommer den att ge 12V ut på startledningen till de andra torkarna och eftersom de inte går synkront kommer det alltid att ligga startstöm på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2015 Nu har jag visserligen bara en torkare, men den har ju en koppling som gör att den alltid stannar i samma läge. Dvs den har en plus och minusledning fram och en manöverledning som ger den spänning via en strömbrytare som startar torkaren. Du skriver serie eller parallellkopling. I princip är all i en båt eller ett hus eller vad katten som helst parallelkopplat. Skulle du koppla de tre torkarna i serie på en 12V-ledning skulle ju spänningsfallet över var och en bara bli ca 4 volt och de skulle nog inte röra sig över huvud taget. Hade du haft två stycken 6 Volts torkare så hade du ju kunnat koppla dem i serie om drivspänningen var 12 Volt. Finns det verkligen inte anslutning för plus, minus och en styrledning på torkarna!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 6 April , 2015 (redigerade) Jag tittade på schemat på Biltemas hemsida, och det skulle gå att lösa med en diod av lämplig typ som var placerad i "S" ledningen innan man parallellkopplar dessa vid startbrytaren. Då kan inte den torkaren som INTE är i stoppläge trycka tillbaka spänning in i de övriga....! Man borde kunna ha gemensam +matning till alla torkarna! Eller har jag tänkt fel....? http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n5400-50v-3a-p90033 Redigerad 6 April , 2015 av Tirill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 6 April , 2015 Om det är denna motor vi talar om http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Vindrutetorkare/Torkarmotor-258910/ Så skall du ha en trelägesbrytare. Läge 1. Lågfart, 2. Parkering, 3. Hög fart. När parkeringsläget är aktiverat kommer varje torkare att gå till sitt hemläge och stanna där. Jord/Nolla ska aldrig brytas. Ska inte behövas några dioders eller liknade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 6 April , 2015 Hej! Jag har också bråkat med detta, men då jag är relatvt okunnig när det gäller el så valde jag denna lösningen till mina torkarmotorer. Det skall tilläggas at jag även bytte motorerna till samma fabrikat (Roca) men det funkar bra och torkarna är synkade! http://www.rocaindustry.com/marine/Product/Wiper-Control-box//Full%7C972/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 April , 2015 (redigerade) Byggde en relästyrning för att få torkarna att gå i "takt". Relät till vänster är impulsrelä för att få intervalltorkning, kan uteslutas. Relät till höger har 1 sekunds fördröjt frånslag. http://lasselundell.se/teknik.html Redigerad 6 April , 2015 av Lasse-L 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 6 April , 2015 Eller så tar man den enklaste och smartaste vägen och sätter en brytare per torkare, får man ett elektriskt eller mekaniskt fel på en torkare stänger man av den specifika torkarmotorn och så kör man vidare med övriga. Varför krångla till det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 April , 2015 Har man 3 torkare som går i "otakt" blir det mycket störande i hytten. Därför byggde jag reläcentralen. Jag kan starta varje torkare oberoende av de andra, ibland skvätter det bara på en ruta. Torkarna går olika "fort" beroende på vätan på rutan och att de är av olika fabrikat. Körs alla 3, den torkare som först kommer "hem" stannar, när den "andra"kommer "hem" stannar den också, och de väntar in den 3dje. När den tredje kommit hem startar alla igen. Denna lösning går att köpa till Roca´s torkare. Givetvis har jag även spolning på rutorna. http://lasselundell.se/spolning.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2015 Det var kanske inte så dumt för att få torkarna att gå i takt. Har visserligen tre rutor framåt i min båt, så jag skulle kunna ha tre torkare, men jag tror att jag nöjer mig med en - den framför inre styrplatsen. Har ju ingen större förkärlek för "elektronik" Däremot din spolning är inte så dum. Har du nån behållare där du kan blanda i lite typ spolarvätska i eller kör du med rent sötvatten. Det händer ju från och till att det hade varit bra med lite extra rengöring, fast det blir ju inte som på bilen förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 April , 2015 Det var kanske inte så dumt för att få torkarna att gå i takt. Har visserligen tre rutor framåt i min båt, så jag skulle kunna ha tre torkare, men jag tror att jag nöjer mig med en - den framför inre styrplatsen. Har ju ingen större förkärlek för "elektronik" Däremot din spolning är inte så dum. Har du nån behållare där du kan blanda i lite typ spolarvätska i eller kör du med rent sötvatten. Det händer ju från och till att det hade varit bra med lite extra rengöring, fast det blir ju inte som på bilen förstås. Under vintersäsongen kör jag med pump och 5L-dunk med spritblandad spolvätska. Annars körs den direkt på båtens tryckvattensystem. Kranarna till spolningen är tryckluftsventiler för pneumatik, bärgade från ARLA-mejeri . Skymtas bakom "rödakulan" på fram/backspaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 11 April , 2015 Nu har jag visserligen bara en torkare, men den har ju en koppling som gör att den alltid stannar i samma läge. Dvs den har en plus och minusledning fram och en manöverledning som ger den spänning via en strömbrytare som startar torkaren. Du skriver serie eller parallellkopling. I princip är all i en båt eller ett hus eller vad katten som helst parallelkopplat. Skulle du koppla de tre torkarna i serie på en 12V-ledning skulle ju spänningsfallet över var och en bara bli ca 4 volt och de skulle nog inte röra sig över huvud taget. Hade du haft två stycken 6 Volts torkare så hade du ju kunnat koppla dem i serie om drivspänningen var 12 Volt. Finns det verkligen inte anslutning för plus, minus och en styrledning på torkarna!? jag har provat att seriekoppla dem, det gick men inte som jag ville. Det är bortkopplat nu. Biltemas billigaste mojänger har naturligtvis +,- och Styrledning (minus) men går som du skriver olika fort. Skräp enligt min mening, har reducerat från tre till en torkare så slipper jag mer krångel i sommar. Tack för svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 April , 2015 Även om man har ett antal torkarmotorer på arbetsbänken som går exakt lika fort, kommer dom att variera i hastighet när dom kommer på plats, beroende på olika blöta rutor, olika motstånd på torkarbladet. Detta kommer att uppträda oberoende om motorerna kommer från BT, eller någon dyr firma. För att komma tillrätta med detta finns två möjligheter, Lasse-Ls relämodell, eller att använda en motor och använda mekaniska dragstänger mellan torkarna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser