Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
AM2010

Serie/parallellkoppling eller separat matning av Biltemas torkare

Rekommendera Poster

För ett par år sen monterade jag in tre torkare som jag avsåg skulle drivas från en och samma strömbrytare i panelen.

 

Genast fick mittentorkaren (närmast strömbrytaren) högre fart än den övriga. Endast vid 4-5 femte slaget stannade de på samma plats (rakt upp eller horisontellt).

 

Tänkte då att jag får dra en matningsledning (+) till varje motor och på så sätt hitta en gemensam hastighet.

 

Det fungerade inte heller, samma problem igen fast nu med den spännande situationen att det hoppar en signal mellan dem som gör att de startar om, gång på gång, utan att strömbrytaren är "till".

 

Matningsledningarna är exakt lika långa från strömbrytaren så det handlar inte om att det fortare till en enskild motor. Ledningsarean är 2,5 mm2 (inte underdimensionerade).

 

De har däremot gemensam jordmatning - kan det vara genom den problemet uppstår?

 

Bra om någon kunnig kan svara utan att bli för teoretiserande, kanske själv haft detta problem med Biltema (känns som väldigt låg kvalitet i de motorerna).

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att problemet med att torkarna går med olika hastighet är tillverkningsbetingat. Även vid separat matning/brytare så kommer de att gå olika fort men stanna på samma ställe. Separat matning genom gemensam brytare fungerar inte. Så fort en torkare lämnat viloläget kommer den att ge 12V ut på startledningen till de andra torkarna och eftersom de inte går synkront kommer det alltid att ligga startstöm på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen bara en torkare, men den har ju en koppling som gör att den alltid stannar i samma läge.

 

Dvs den har en plus och minusledning fram och en manöverledning som ger den spänning via en strömbrytare som startar torkaren.

 

Du skriver serie eller parallellkopling. I princip är all i en båt eller ett hus eller vad katten som helst parallelkopplat. Skulle du koppla de tre torkarna i serie på en 12V-ledning skulle ju spänningsfallet över var och en bara bli ca 4 volt och de skulle nog inte röra sig över huvud taget.

 

Hade du haft två stycken 6 Volts torkare så hade du ju kunnat koppla dem i serie om drivspänningen var 12 Volt.

 

Finns det verkligen inte anslutning för plus, minus och en styrledning på torkarna!?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tittade på schemat på Biltemas hemsida, och det skulle gå att lösa med en diod av lämplig typ som var placerad i "S" ledningen innan man parallellkopplar dessa vid startbrytaren.

Då kan inte den torkaren som INTE är i stoppläge trycka tillbaka spänning in i de övriga....!

Man borde kunna ha gemensam +matning till alla torkarna!

 

Eller har jag tänkt fel....? :huh:  

 

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n5400-50v-3a-p90033

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är denna motor vi talar om http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Vindrutetorkare/Torkarmotor-258910/

Så skall du ha en trelägesbrytare. Läge 1. Lågfart, 2. Parkering, 3. Hög fart.

När parkeringsläget är aktiverat kommer varje torkare att gå till sitt hemläge och stanna där.

Jord/Nolla ska aldrig brytas.

 

Ska inte behövas några dioders eller liknade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har också bråkat med detta, men då jag är relatvt okunnig när det gäller el så valde jag denna lösningen till mina torkarmotorer. Det skall tilläggas at jag även bytte motorerna till samma fabrikat (Roca) men det funkar bra och torkarna är synkade!

 

http://www.rocaindustry.com/marine/Product/Wiper-Control-box//Full%7C972/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Byggde en relästyrning för att få torkarna att gå i "takt".

Relät till vänster är impulsrelä för att få intervalltorkning, kan uteslutas.

Relät till höger har 1 sekunds fördröjt frånslag.

 

http://lasselundell.se/teknik.html

post-52966-0-87559600-1428310145_thumb.jpgpost-52966-0-09026800-1428310171.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Eller så tar man den enklaste och smartaste vägen och sätter en brytare per torkare, får man ett elektriskt eller mekaniskt fel på en torkare stänger man av den specifika torkarmotorn och så kör man vidare med övriga.

Varför krångla till det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man 3 torkare som går i "otakt" blir det mycket störande i hytten.

Därför byggde jag reläcentralen.

Jag kan starta varje torkare oberoende av de andra, ibland skvätter det bara på en ruta.

Torkarna går olika "fort" beroende på vätan på rutan och att de är av olika fabrikat.

Körs alla 3, den torkare som först kommer "hem" stannar, när den "andra"kommer "hem" stannar den också, och de väntar in den 3dje. När den tredje kommit hem startar alla igen.

Denna lösning går att köpa till Roca´s torkare.

Givetvis har jag även spolning på rutorna.

 

http://lasselundell.se/spolning.html

post-52966-0-49909700-1428335134_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var kanske inte så dumt för att få torkarna att gå i takt. Har visserligen tre rutor framåt i min båt, så jag skulle kunna ha tre torkare, men jag tror att jag nöjer mig med en - den framför inre styrplatsen. Har ju ingen större förkärlek för "elektronik"

 

Däremot din spolning är inte så dum. Har du nån behållare där du kan blanda i lite typ spolarvätska i eller kör du med rent sötvatten. Det händer ju från och till att det hade varit bra med lite extra rengöring, fast det blir ju inte som på bilen förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var kanske inte så dumt för att få torkarna att gå i takt. Har visserligen tre rutor framåt i min båt, så jag skulle kunna ha tre torkare, men jag tror att jag nöjer mig med en - den framför inre styrplatsen. Har ju ingen större förkärlek för "elektronik"

 

Däremot din spolning är inte så dum. Har du nån behållare där du kan blanda i lite typ spolarvätska i eller kör du med rent sötvatten. Det händer ju från och till att det hade varit bra med lite extra rengöring, fast det blir ju inte som på bilen förstås.

 

Under vintersäsongen kör jag med pump och 5L-dunk med spritblandad spolvätska.

Annars körs den direkt på båtens tryckvattensystem.

 

post-52966-0-03516800-1428342157_thumb.jpg

 

Kranarna till spolningen är tryckluftsventiler för pneumatik, bärgade från ARLA-mejeri :rolleyes: .

Skymtas bakom "rödakulan" på fram/backspaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen bara en torkare, men den har ju en koppling som gör att den alltid stannar i samma läge.

 

Dvs den har en plus och minusledning fram och en manöverledning som ger den spänning via en strömbrytare som startar torkaren.

 

Du skriver serie eller parallellkopling. I princip är all i en båt eller ett hus eller vad katten som helst parallelkopplat. Skulle du koppla de tre torkarna i serie på en 12V-ledning skulle ju spänningsfallet över var och en bara bli ca 4 volt och de skulle nog inte röra sig över huvud taget.

 

Hade du haft två stycken 6 Volts torkare så hade du ju kunnat koppla dem i serie om drivspänningen var 12 Volt.

 

Finns det verkligen inte anslutning för plus, minus och en styrledning på torkarna!?

 

jag har provat att seriekoppla dem, det gick men inte som jag ville. Det är bortkopplat nu. Biltemas billigaste mojänger har naturligtvis +,- och Styrledning (minus) men går som du skriver olika fort. Skräp enligt min mening, har reducerat från tre till en torkare så slipper jag mer krångel i sommar.

 

Tack för svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man har ett antal torkarmotorer på arbetsbänken som går exakt lika fort, kommer dom att variera i hastighet när dom kommer på plats, beroende på olika blöta rutor, olika motstånd på torkarbladet.

Detta kommer att uppträda oberoende om motorerna kommer från BT, eller någon dyr firma.

 

För att komma tillrätta med detta finns två möjligheter, Lasse-Ls relämodell, eller att använda en motor och använda mekaniska dragstänger mellan torkarna.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...