gladius 26 Postad 5 April , 2015 Halloj! Jag håller som bäst på att montera en septitank. Det mesta har jag koll på. Har läst en massa på nätet och inte minst i detta forum men det är en sak som jag inte vet hur jag ska lösa: avluftningen! Min septitank, rostfri, 40 liter, har en 19 mm avluftningsanslutning. En septislang ska dras från denna anslutning och ut genom skrov eller däck. Ja så långt hoppas jag att jag är med! Men hur ska jag på bästa dra avluftningen ut genom båten? Läste någonstans (SeaSea katalogen, tror jag) att en vinklad genomföring som var lämpad att använda till avluftning med fördel kunde monteras så att slangen bildar ett vattenlås!! Inte ska väl den genomföringen monteras under vattenlinjen, det skulle jag aldrig göra. Annars verkar ju ett vattenlås som en god idé för att förhindra lukt genom avluftningen men ska man behöva vänta på regn eller ska man hålla i lite vatten själv i slangen? Kolfilter verkar vara ett väldigt dyrt sätt att eliminera odör. Hoppas någon/ några kunniga kan ge mig tips på hur avluftningen bäst fixas. Bock och tack på förhand! /Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 5 April , 2015 Låter konstigt, jag har bara en genomföring rakt ut genom ruffsidan, har inte haft problem med lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 5 April , 2015 Om du har segelbåt och det lutar så mycket att avluftningen hamnar under vattenytan så kan du fylla tanken om inte slangen går upp i en svanhals som når över vattenytan när det lutar. Spelar kanske inte så stor roll med en toatank men den kan ju bli full i förtid. Att det rinner in lite regnvatten kan man nog leva med. En bekant till mig hade avluftningen till dieseltanken olämpligt monterad så att det rann in när båten lutade - han fick problem..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 April , 2015 Nej den ska inte monteras under vatten-nivå. Den ska suga in luft i samma takt som du tömmer tank och släppa ut i samma takt som du fyller tanken. När du står still kanske ett vattenlås kan föhindra utsläpp av lukt, sålänge du inte fyller tanken eller när det ev "jäser". Då läcker det ut lukt i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2015 Det behövs luft in/ut för att lukt INTE ska uppstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2015 Kolfilter verkar vara ett väldigt dyrt sätt att eliminera odör. Om det luktar skit när du sitter i sittbrunnen en fin sommarkväll. Är då ett "odörfilter" för 329 kr för dyrt för att slippa det!? Gör du aldrig någonsin nått "onödigt" som kostar pengar. Jag har mitt utsläpp för luftaren till min toatank på i framkant på ena sittbrunnssargens framsida - på sidan av luftaren till dieseltanken. Bara misstanken att det skulle kunna lukta skit i sittbrunnen gjorde att jag monterade ett odör filter - det har aldrig luktat nåt. Nu hör jag kanske till den ovanliga kategorin av mänskligheten som inte reagerar för en kostnad på några hundralappar om jag gör nått i min båt som kostar ett stort antal 1000-lappar. Tank, riktiga slangar ett antal meter, bottengenomföring, do avstängningsvetil, sugtömmningsutag på däcket, ett stort antal slangklämmor, nivåmätare till toatanken, för att inte tala om rostfria skruvar och bultar. I det sammanhanget är ett odörfilter för 329 kr en spott i havet. Nån vattenlås skall man väl inte ha på en luftare. Då blir det ju ingen luftare. Jag har dragit min så rakt som möjligt och med lutning uppåt så gott det gick. Min luftare är 19 mm och den är 4,5 m lång. Vissa experter på luftning av toatankar, kommer att gå i taket när de läser detta, men det var enda möjligheten att få en snygg installation. Alla andra alternativ var omöjliga om man har det sinnelaget som jag har. Toatanken och sugtömmningen har fungerat alldeles utmärkt i de 4 åren jag har haft den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 6 April , 2015 Kolfilter verkar vara ett väldigt dyrt sätt att eliminera odör. Om det luktar skit när du sitter i sittbrunnen en fin sommarkväll. Är då ett "odörfilter" för 329 kr för dyrt för att slippa det!? Gör du aldrig någonsin nått "onödigt" som kostar pengar. Jag har mitt utsläpp för luftaren till min toatank på i framkant på ena sittbrunnssargens framsida - på sidan av luftaren till dieseltanken. Bara misstanken att det skulle kunna lukta skit i sittbrunnen gjorde att jag monterade ett odör filter - det har aldrig luktat nåt. Nu hör jag kanske till den ovanliga kategorin av mänskligheten som inte reagerar för en kostnad på några hundralappar om jag gör nått i min båt som kostar ett stort antal 1000-lappar. Tank, riktiga slangar ett antal meter, bottengenomföring, do avstängningsvetil, sugtömmningsutag på däcket, ett stort antal slangklämmor, nivåmätare till toatanken, för att inte tala om rostfria skruvar och bultar. I det sammanhanget är ett odörfilter för 329 kr en spott i havet. Nån vattenlås skall man väl inte ha på en luftare. Då blir det ju ingen luftare. Jag har dragit min så rakt som möjligt och med lutning uppåt så gott det gick. Min luftare är 19 mm och den är 4,5 m lång. Vissa experter på luftning av toatankar, kommer att gå i taket när de läser detta, men det var enda möjligheten att få en snygg installation. Alla andra alternativ var omöjliga om man har det sinnelaget som jag har. Toatanken och sugtömmningen har fungerat alldeles utmärkt i de 4 åren jag har haft den. Halloj! På den marinbutik som ligger närmast mig kostar ett kolfilter till avluftningen 495:-. Det är fortfarande absolut billigt om det är det enda alternativet till att hindra skitlukt i sittbrunnen :-) Jag tycker det är roligt att meka båt och fundera ut egna kanske ibland klurig lösningar och ibland helt tokiga lösningar. Det är en stor del av mitt båtintresse. Det är alltså inte snålheten som driver mig att hitta alternativa lösningar utan innovationslustan. Att montera ett kolfilter på avluftningen må kanske vara den bästa lösningen och då kommer jag att göra det men det verkar ju finnas alternativ, vilka är dom? Vattenlås verkar ju i alla fall inte vara ett bra alternativ och texten nedan kanske då är helt felaktig? "Bordsgenomföring med 90° slanganslutning. Monterat med slangen vinklad uppåt så bildas ett vattenlås. Kan då användas som avluftning till septitankar. 19 mm. krävs för att undvika ihoptryckning av tanken när tömning ska ske från pumpstation." Med vänlig hälsning Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2015 Det där var en konstig skrivning i mina ögon. Var katten skulle vattnet för vattenlåset komma ifrån. Skitvatten om man överfyller tanken. Men vad vet jag. Brukade handla mycket på Hjermans i Göteborg förr (var i närheten pga arbetet minst var fjortonde dag) Priset är från deras katalog. Nu för tiden handlar jag hos en lokala "skeppshandeln" Skulle dom ha 495 kr på prislappen och jag säger att Hjertmans tar ju bara 329 kr - så skulle jag få den för 329 kr. Om det nu är samma produkt. http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vatten-vvs-tankar/septitankar/odorfilter Annars verkar du ju va lika tokig som jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 6 April , 2015 Jag har inget kolfilter, men heller ingen skitlukt i sittbrunnen. De enda gångerna de kan tänkas lukta skit är när tanken fylls, men å andra sidan har jag ju sannolikt skitit då och eftersom jag inte har ett kolfilter på kroppen luktar det skit ändå, liksom. Däremot kan kolfiltret göra så att det kommer in för lite luft vid sugtömning (som ju numer är det enda lagliga alternativet...) så tanken förstörs. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 April , 2015 Det är avsaknaden av luft som gör att det luktar. Kommunala reningsverk har öppna bassänger med skiten, en mulltoa har en ganska maxad avluftning men jämfört med dessa så luktar det mer från en skittank med dålig avluftning. En, gärna två grova avluftningar så att luft kan passera så blir det ingen luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 April , 2015 Misstänker att avluftningsslangen saknar betydelse vid sugtömning. Tror att luft ändå sugs in genom toan. Ska bli intressant att testa efter sjösättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2015 (redigerade) Egentligen. Om du inte släpper ut luft ur tanken så luktar det inte. Det är väl just den luften som luktar? Till det "ända-målet" borde väl vattenlåset hjälpa sålänge inget pumpas in i tanken, när du pumpar kommer ju samma volym "luft"ut men bara just då. eller? Gäller väl att ändvända när du har vind i aktern. Hur bra ventilation behöver du ha i en bajsvattenfylld tank för att den inte ska lukta? Så. För att släppa ut lukt på ett kontrollerat sätt, använd ventil som öppnas när du vill släppa ut lukt. för att minimera lukten när den släpps, sipprar ut, koppla på ett luktfilter. Om det verkligen går att slippa lukt helt genom tillräcklig luftgenomförsel (snabb borttransport/utspädning) av lukt så är väl bra ventilation ett alternativ. Sen såklart. Om du bajsar i en plastburk med tättslutande lock och gör detsamma på gräsmattan. Jämför dessa två konstverk, nasalt om någon tid så kommer givet burkens innehåll ha fler hästkrafter kvar.... bara spekulationer ingen vetenskap så ett stort ? Efter varje "påstående" Sen kan man ju alltid dra en lång lång slang från avluftningen...... typ flytta problemet som tekniska varken i Linköping Redigerad 6 April , 2015 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2015 Misstänker att avluftningsslangen saknar betydelse vid sugtömning. Tror att luft ändå sugs in genom toan. Ska bli intressant att testa efter sjösättningen. borde väl funka om det inte är nåt i pumpmekanismen som sätter stopp. Har du tänkt ha sugöppningen öppen normalt eller vilken väg evakuerar du det som ska ur tanken när du fyller den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 6 April , 2015 Har man ingen luft till tanken får man anaerob nedbrytning i den, och det luktar satan! Exakt som bhemac skriver. Blir bra tryck när skiten börjar jäsa utan expansionsmöjligheter, ventil på avluftningen som är stängd är obra. Notera ovan att vi som saknar kolfilter inte har luktproblem, och att de som har det satte dit det av rädsla för lukt - inte för att det faktiskt luktade. :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 6 April , 2015 Halloj igen! Tack för alla svar! Nu har jag bestämt mig! Jag kommer att börja utan filter. Om det sedan uppstår oangelägen lukt så monterar jag helt sonika dit ett odörfilter. Enkelt och lätt. Jag gillar KISS metoden (Keep It Simple Stupid) Med vänlig hälsning Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 April , 2015 Misstänker att avluftningsslangen saknar betydelse vid sugtömning. Tror att luft ändå sugs in genom toan. Ska bli intressant att testa efter sjösättningen. borde väl funka om det inte är nåt i pumpmekanismen som sätter stopp. Har du tänkt ha sugöppningen öppen normalt eller vilken väg evakuerar du det som ska ur tanken när du fyller den? Givetvis måste avluftningsslangen finnas men jag tror inte dimensionen har betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2015 Misstänker att avluftningsslangen saknar betydelse vid sugtömning. Tror att luft ändå sugs in genom toan. Ska bli intressant att testa efter sjösättningen.borde väl funka om det inte är nåt i pumpmekanismen som sätter stopp. Har du tänkt ha sugöppningen öppen normalt eller vilken väg evakuerar du det som ska ur tanken när du fyller den?Givetvis måste avluftningsslangen finnas men jag tror inte dimensionen har betydelse. såvida luften kan strömma hyfsat fritt in via toastolen så. Fast om du ändå ska ha avluftning. Vad är fördelen med tunnare än 19mm (eller vad som anses räcka)...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2015 (redigerade) PS. Jag har "avluftning" heter det så, när den behövs mest, under en kort period, är ju när du tömmer.... och då är det väl en inluftning? ja... har en sån som går ut i skrovsidan strax under relingen. Slangen är nog runt 20 mm. och avsedd för detta. Jag har inget luktfilter men heller aldrig kännt någon lukt. Har åxå tänkt att den dagen jag känner lukt därifrån sätter jag dit ett filter. Satte dit tanken på ena toan förra våren och sedan dess är det bara den som används, ändvänds... så jag har inte skit mycket erfarenhet ännu, ca. 8v. heltid. Ska mäta och beställa tank till toa två i år. DS. Redigerad 6 April , 2015 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2015 Man kanske skulle plocka bort odörfiltret och kolla om man kan känna nån lukt. Man känner ju aldrig nån diesellukt från luftaren till dieseltanken, som sitter bredvid. Kom att tänka på en gammal avdankad journalist som bodde i ett grannsamhälle. Han var lite av en gnällpelle och rättshaverist. Skrev hela tiden insändare om allt mellan himmel och jord och de var i regel ganska tråkiga. Vid ett tillfälle svarade han på en annan insändare från en badgäst som ondgjorde att det luktade fisk på vissa platser i samhället - företrädesvis intill samhällets största industri - en fabrik där man la in sill och liknande. Journalisten skrev i sin insändare att det naturligtvis skall lukta fisk i ett fiskarsamhälle precis som det skall lukta koskit på en bondgård. Då steg min uppfattning om honom åtskilligt, från att tidigare ha varit ganska negativ, och båtar är ju egentligen nån riktig skit ................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 6 April , 2015 Ja just det... ibland när jag tömde tanken i havet och det gick lite vågor och jag lämnade ventilen öppen tryckte det in havsvatten bakvägen i tanken, så kunde det komma lite illaluktande rapar ur avluftningen. Det är nog ända gången jag kännt skitlukt. Så får man ju inte göra längre, så det är inga problem. Ja, och när kompisen pumpade i mer skit i sin tank fast den var full så det rann sörja ur avluftningen luktade det inte tårta direkt... men annars har jag inte kännt något. :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser