Rolle85 69 Postad 5 April , 2015 Vilken av Biltemas bottenfärger är bäst/mest effektiv. De har två kopparbaserade färger. "Anti fouling" eller "Anti fouling BS?" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 5 April , 2015 Har använt båda och inte märkt någon skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 6 April , 2015 Det är kriminellt att både fråga och svara på en fråga om bottenfärg utan att tala om var i landet man befinner sig. Jag har goda erfarenheter av biltemas bottenfärg, den avsedd för västkusten, på västkusten där jag har min båt. Resultatet blir ungefär detsamma som Hempel mille xtra som jag använde innan biltemas färg fanns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 6 April , 2015 ok, ja såg nu att det berodde på var man skulle köra båten. tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 6 April , 2015 Har biltema någon färg som inte färgar av sig när man badar vid båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 27 Juni , 2015 Lite gammal tråd, men den yngsta i ämnet jag kunde hitta. Jag målade på Biltemas bottenfärg inför sjösättningen i maj, och vid gårdagens seglingstur konstaterade jag att båten var väldigt trög. En gammal träsnipa med dåligt trimmade gaffelsegel kunde jag knappt hålla jämn fart med. När jag kollade efter tilläggning konstaterade jag att det var rejält påväxt där under. 10-15 cm "hår" överallt. Förra året var botten i princip helt ren hela säsongen igenom, då målad med Hempel Mille nånting (burken finns kvar men jag minns inte exakt namn). Det blir inte Biltema nästa år, den saken är klar! Båten ligger i Hunnebostrand. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 27 Juni , 2015 Jag målade med biltemas färg i år också, som jag gjort sedan 2011, sjösatte i slutet av maj, har inte använt båten någonting på grund av skitväder, något lite brun ludd på skrovet. Ligger i Göteborg. Är du säker på att du inte köpte östersjö färg? Båda är kopparbaserade numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 Juni , 2015 Det fanns bara en sort när jag köpte burkarna. Om den var för Östersjön tycker jag det är konstigt att den säljs i Göteborg... Får kolla när jag är i Hunnebo nästa gång. Tyvärr är säsongen därmed förstörd. Båten är så jävla seg nu att det inte är roligt att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo 1 Postad 28 Juni , 2015 Försök få tag i "riktig" bottenfärg. Detta är kanske svårt nu, men jag har målat båten med denna färg sedan många år och målar bara vart fjärde år. Ingen beväxning alls. Med "riktig" färg menar jag fartygsfärg. Vet att denna är förbjuden sedan många år, men dagens färger duger inte.... Tror nog att Biltemas färger är bland de bästa man kan få tag i nuförtiden. Bry er inte om det är på Västkusten eller Ostkusten man ska använda båten. Huvudsaken är väl att man inte får någon beväxning...eller? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 Juni , 2015 Som sagt, färgen vi använde förra året funkade perfekt. Jag kunde knappt se nån påväxt alls, och det lilla som var fanns bara ner till 1-2 cm under vattenytan, längs sidan av båten. Kunde ha skrapat bort det med en borste utan att ens bli blöt, men brydde mig inte. Den färgen blir det nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Juni , 2015 Försök få tag i "riktig" bottenfärg. Detta är kanske svårt nu, men jag har målat båten med denna färg sedan många år och målar bara vart fjärde år. Ingen beväxning alls. Med "riktig" färg menar jag fartygsfärg. Vet att denna är förbjuden sedan många år, men dagens färger duger inte.... Tror nog att Biltemas färger är bland de bästa man kan få tag i nuförtiden. Bry er inte om det är på Västkusten eller Ostkusten man ska använda båten. Huvudsaken är väl att man inte får någon beväxning...eller? Du är väl miljöpartist och gör som Romsonskan? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 28 Juni , 2015 Det fanns bara en sort när jag köpte burkarna. Om den var för Östersjön tycker jag det är konstigt att den säljs i Göteborg... Får kolla när jag är i Hunnebo nästa gång. Tyvärr är säsongen därmed förstörd. Båten är så jävla seg nu att det inte är roligt att segla. Man kan ju tvätta botten så blir det roligt att segla igen. :-) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 Juni , 2015 Det är väldigt, väldigt dyrt. Upptagning och sen väntetid medan vi skrubbar kommer att kosta långt över tusenlappen, kanske närmare 2000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Juni , 2015 Bada och skrubba med borste + skaft? Inte direkt världens undergång att ha lite beväxtning. När min motor rasade förra året hade jag gärna skrubbat 10 segelbåtsbottnar för att få åka igen. Istället blev det ca70 timmars jobb och massa pengar. 2000kr är inte mycket pengar i ett båtliv... Min miljövänliga hempel har fungerat både som zink och kopparbaserad. Tyvärr finns den inte som riktig vit längre, så blir Trilux framåt tror jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 Juni , 2015 (redigerade) Bada? Hahaha! Jag kan tänka mig att plaska lite om det är åtskilliga grader över 20 i vattnet och det samtidigt är minst 28-30 grader i luften. Inte annars. Sen är det ju inte lite beväxning heller. 10-15 cm skägg under hela båten. Båtplats, bottenfärg och vinterförvaring kostar väl sammanlagt ca 6000-7000 kr. I övrigt kostar båten inget särskilt. Det gick 10 liter bensin förra sommaren, så det är fortfarande halv tank kvar. Så om vi antar 2000 kr så är det en väldigt stor summa relativt helheten. Redigerad 28 Juni , 2015 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 29 Juni , 2015 Du kan ju alltid börja samla på kapsyler som var inne på 90 talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser