Sjoingenjoren 43 Postad 5 April , 2015 Jag har en liten fråga.. I höstas när båten kom på land tänkte jag plocka ur pluggen till dyvikan för att spola ur motorrummet. Pluggen satt som berget och resultatet var att jag var tvungen att plocka loss hela dyvikan för att kunna värma loss pluggen. Jag skruvade ur de två första skruvarna som visade sig vara driveskruvar in i akterspegeln, men den tredje är en ca 150mm fingängad skruv i ca m3-storlek fast i tumgängor då det är en jenkarbåt. Jag har förstått att denna är i kontakt med övriga jordsystemet, och min fråga nu är, då det verkar vara svårt att få tag på motsvarande skruv i Sverige, om man verkligen måste jorda dyvikan? Jag är van sedan tidigare med segelbåt och har aldrig varit med om att bordsgenomföringarna är jordade. Nu sitter ju denna bara några dm från drevet, så det kanske kan ge upphov till strömmar, speciellt då Bravo 3 är kända för sin korrosion vid dålig jord. Har någon bättre kunskap om detta? Min tanke är annars att köpa en ny dyvika hos båthandlaren och sätta den med tre vanliga skruv istället för den ena långa jordskruven, alternativt ta en lång millimetergängad skruv i liknande dimension och försöka få på jordflätan på insidan vilket kan vara en utmaning i sig.. Vet någon för övrigt med sig någon bra handlare som säljer fingängade mässingskruv i Göteborgstrakten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 April , 2015 Jänkare jordar allt. Jag skulle strunta i det och sätta dit en ny dyvika utan jordning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 5 April , 2015 Jänkare jordar allt. Jag skulle strunta i det och sätta dit en ny dyvika utan jordning. Ja det är väl i och för sig bra, men det känns lite överdrivet. Jag får väl försöka komma åt på insidan och sätta dit en M-gängad skruv istället men motorrummet är tyvärr inte byggt för att komma åt saker i, annars får det bli en driveskruv där med! Tack för feedbacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 6 April , 2015 Finns 2 olika tankesätt i detta. Zinkanoden skyddar allt som den har elektrisk kontakt med, alltså kopplar man ihop alla saker som behöver skyddas med zinkanoden, men nackdelen är att om någon del skulle få spänning i sig så en galvanisk korrosion börjar, så får alla delar spänningen och ingår i denna galvaniska korrosion har man otur kan även detta starta en krets mellan två genomföringar av olika material så korrosionen sätter igång. Om man inte kopplar ihop genomföringarna elektriskt så minskar risken betydligt för denna korrosion men zinket skyddar inte på samma sätt. I USA kopplar man ihop sakerna men här i Sverige är det vanligare att inte ha dem ihopkopplade. Tror nog att du inte behöver koppla på någon jord till din dyvika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 6 April , 2015 Ok, tack så mycket för inputen. Förstår tankesättet jenkarna kör med då, att allt skall gå genom zinken i drevet och mercathoden, men problemet kan ju som du säger uppstå om man får något fel på kedjan. Varken jag eller farsgubben med 40 år med båt känner igen att man jordar genomföringar, men så är vi ju också svenska =) Jag får se om det är görligt att återställa det som det var på ett enkelt sätt, annars får det som sagt bli en driveskruv och årlig kontroll av skicket! Tack så mycket för er input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 April , 2015 Ursäkta men vad är en "driveskruv" ? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 6 April , 2015 Ursäkta men vad är en "driveskruv" ? Kalle Den sitter mellan synvinkeln och ventilutblåsaren på vilken gammal diesel som helst Fråga mig inte, kallar självgängande träskruv för det av någon anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser