UffeB 2 Postad 5 April , 2015 Hej är ny härinne för idag! Har läst mycket Bryggsnack under åren men tänkte att, va fan varför inte vara med och snacka.... Hustrun och jag har en Uttern D57 världens i särklass bästa DayCrusier för just DayCruising, men tittar på en båt med övernattning, pentry och toa, helst en Cabin då (hudproblem gör att vi bör vara i skugga) och inte för stor. Vi har hittat Aquador 22 C och blivit tokförtjusta, den har precis allt vi behöver är perfekt i storlek. Är det någon som kör en sådan med 150hk, vi är INTE ute efter hastighet, men bränsleekonomi. Åsikter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 6 April , 2015 ingen som äger en 22 C? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 6 April , 2015 Om jag inte minns fel, är det en vidareutveckling på MV-Marin 6600 FC. Har en sådan med 135 hk. Går fint. Men Aquadoren är kanske lite tyngre. Kolla in Mv båten. Den håller en klart lägre prisbild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 6 April , 2015 (redigerade) Det ser ut som du har väldans rätt, men din väger typ 500 kg. mindre, men om du har bra med kraft så kanske 150 funkar på 22:an! Jag har beställt den, med en generös provkörningsgaranti. Din båt ser väldigt fin ut! Kul! Hittade inga beggade just nu. Tack för svar! Uffe Redigerad 6 April , 2015 av UffeB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 7 April , 2015 Med båtar är det alltid svårt med motorval kontra förbrukning. Man måste ta hänsyn till kraft som krävs upp i plan, varvtal vid marschfart, ljudnivå, belastning på motorn samt specifik förbrukning vid en viss hastighet. Alla dessa parametrar brukar i 9 fall av 10 vara till de mindre motorernas nackdel. Är tillverkarens rekommenderade styrka 135-250hk så skulle iaf jag var rätt tveksam till 150hk. Som jag tolkar det så har du rätt att hoppa av affären efter provkörningen om du inte är nöjd? Värt att tänka på när du provkör kan även vara att provköring oftast sker med väldigt lätt lastad båt. Man får därför lägga på ett antal kilo människor, bränsle och utrusning "i huvudet" när man provkör. Lycka till med köpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 7 April , 2015 Så har vi sagt, fulltankad, full färskvattentank, sepitanken får väl vara tom:-) och minst tre fullvuxna som är från midskepps och akteröver, helst fyra pers. Och dom ställer upp på det på Flippermarin så då känns det som dom tror på det i alla fall. Det sägs också att Verado 200 är fyrcylindrig är skakig och vildsint, man ska upp till 6:an på 250, men då börjar det fådra soppa redan vid ybommarna... Svårt.. Men jag känner mig safe, med provkörning. Tack för svar U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 7 April , 2015 Låter bra! Finns en beg på blocket. Ligger ute för 595 på en marina. www.blocket.se/stockholm/Aquador_22_C_58856193.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 7 April , 2015 Har varit och titta på den, kanonfin och prisvärd, men Flipper hade en kvar helt ny, med fulla garantier preriggad för 150hk all inclusive som jag fick för ett så bra pris att det skiljde för lite ner till denna... Den hade i å för sig en 200 verado så det var mer kraft men mer förbrukning... Hoppas vi valt rätt..' U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 7 April , 2015 Att ha i åtanke är att en båt med minsta motoralternativet blir svårsåld den dagen det är dags då det som redan nämnts att minsta alternativet sällan räcker till. När du tänker bränsleförbrukning så vill jag påstå att du tänker fel. Gissar att det skiljer väldigt lite pga att den mindre motorn får jobba mycket hårdare. Säljarens tester kan säkert visa annat men då testar dom inte heller med semesterpackade båtar och all vikt som tillkommer med tiden För övrigt är bränslekostnaden ingen större bov i båtägande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 7 April , 2015 (redigerade) Usch vilket jobbigt inlägg:-):-) Jaja vi ska provköra vi tar med hela släkten på båten den dagen... andrahandsvärdet är ju en klocka i å för sig... Men va fan säljer dom båtar med motorer som inte funkar? Den vi har idag är med ett mindre alternativ den går som en dröm och drar liiite... Men jag hör vad du säger... U Redigerad 7 April , 2015 av UffeB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 20 April , 2015 Hej, hur har det gått? Jag har en aq 22 c med 200hk verado. Vi är ute mycket, ca 35 övernattningar per år. 2 vuxna och 2 barn. Jag är nöjd med mitt mororval, behövs relativt mycket kraft för att komma upp i planing med tung semester packning. Vi stod i valet mellan 175-200 hk men är som sagt nöjd med mina 200.150hk hade jag tyckt är för lite... Återkom gärna om du har fler frågor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 25 December , 2015 (redigerade) Hej alla Nu så här på Juldagen vill jag bara berätta att trots det mediokra vädret i sommar så hade vi 18 övernattningar i en fantastisk liten båt. Inga problem med motorvalet, går som en dröm, planar ut, toppar 32, vi kör oftast i 5-6 knop och bara njuter av naturen och livet, förbrukning 1,4 vilket är lite högt men ju långre sommaren gick ju bättre blev vi på att trimma och "lära" oss båten, så vi kunde komma ner runt litern om vi inte körde fort. Många har sagt i gästhamnar där vi legat att vi har en jättesnygg båt:-)! Köket, toan, sova, dieselvärmaren, äta, sola (det var inte ofta i somras:-)) allt har varit toppen för oss två vuxna, vi hade barnbarnen (2x10 år) med en helg, gick lika bra det! Några neggo, det regnar in via serviceluckan i motorbrunnen, det var riktigt öken, länspumpen tog inte allt utan det stod alltid någon till några liter vatten i kölsvinet:-( Flipper Marin har varit riktigt, riktigt bra att ha att göra med, dom ställde upp och hjälpte och löste problemet, tillslut genom att sikaflexa ihop hela luckan, tyvärr smygläcker det men Flipper har båten på vinterförvaring och ska lösa problemet tillsammans med fabriken i Finland, verkar vara ett känt problem på modellen. Luckorna i aktern (badbrygga) där man har ankare och tampar, är alltid lite vattenfyllda och det blir smutsigt och lite fettavlagringar, så dår lägger man ingenting:-( Garmin är ett skämt som plotter, men OK ekolod, och man kör ju ändå alltid SeaPilot på padda så va fan... Men på nedersta raden, helt rätt båt för oss. Längtar till säsongen 2016. God jul och gott nytt år. Uffe Redigerad 25 December , 2015 av UffeB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 25 December , 2015 "Garmin är ett skämt som plotter, men OK ekolod, och man kör ju ändå alltid SeaPilot på padda så va fan..." Vad är det för slags Garmin-plotter du har då? Jag köpte en echomap 52dv förra våren som jag är nöjd med, men du kanske har en äldre modell? Däremot har jag under förra säsongen varit missnöjd med SeaPilot, tja, eller snarare IOS, ipadens operativsystem, som uppgraderades och då förlorade möjligheten att kommunicera med GPS-mottagaren. En ny uppdatering kom under juli, och först då funkade det igen. Men vi kanske skall ta denna diskussion under annan kategori... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 25 December , 2015 721XS, nyaste modellen, det som är illa är Garmins system med tracks, det bara fylls på till slut är skärmen helt fylld med spår så ser man inte sjökortet. Det är krångligt att spara tracks och man kan inte spara ett spår och sedan radera från skärmen då raderas alla spår eller inget. SeaPilot har jag aldrig haft en enda goof med, jag har en iPad Air. Det funkar perfekt, jag startar dagens körning och får ett spår när jag kommer fram till natthamn, så trycker jag bara spara senaste, och vips har jag en logg med datum och tid, sedan kan jag radea det spåret och påbörja nytt, ELLER, fortsätta på det om jag gör en rundresa på några dagar, jag kan delspara under gång med exakt tid och datum. Det ska vara enkelt och snabbt. Jag har pratat med en supportperson på Garmin vid flera tillfällen samt på mässan, men det är helt kört dom tänker helt annorlunda än jag och Seapilot. Lowrance tänker som jag men nu satt det en Garmin i båten.... Vi kör så här, Seapilot är vårt planneringsverktyg, och sjökort i större drag, (givetvis har vi papperskort med) och Garmin är zoomad till finlir så man ser grynnor och annat i närområdet, halva bilden samt ekolodet halva bilden, det funkar fint. ....detta är min andra Garmin i livet och jag hoppades dom hade utvecklats, men tyvärr, som jag ser det. Några enkla ändringar i deras system hade varit toppen. Att kunns spara ett spår direkt med ett knapptryck och samtidigt välja om det ska vara kvar på skärmen eller raderas. Så hade allt varit klart:-) Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 25 December , 2015 Ok, javisst många spår blir det... Men jag har inte alltid spårfunktionen aktiverad vare sig i navigator eller Ipad.. Vi har istället en bra spårhund ombord... Jag är mest irriterad på att Garmin har en annan standard för sjökorten. I min nya båt sitter det en äldre multidisplay från annan tillverkare, Navman, och där är det annan standard, Garminen behålls då den har ett bättre ekolod, och den kan också flyttas till den andra styrplatsen. Varför skall det vara enkelt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 25 December , 2015 I min Garmin (4010 från år 2010) väljer jag färg på aktuellt spår och i en annan meny väljer jag vilka färger som ska synas. Jag kan då välja att bara "årets spår" ska visas. Tycker det funkar bra. Visst blir det många spår runt hemmahamnen men där behöver man ju inte se allt på sjökortet. Gillar Autoguidance-funktionen skarpt och tycker menyerna är de mest logiska hos Garmin jfrt med konkurrenterna. Iaf när jag valde fabrikat för fem år sen. Har en gammal Navman med C-map kort i min styris som jag den gången valde för de korten är mest lika papperskorten men när jag skulle välja nyare plotter var logiken avgörande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 25 December , 2015 (redigerade) Jag har skrivit till Garmin i hopp om att dom utvecklar programvaran, så både de som gillar som det är nu och de som gillar så som SeaPilot (typ) funkar kan få sitt tillgodsett, få se om jag får något svar?:-) Oavsett så som huvudämnet var är vi supernöjda med vår Aquador 22 C och Flipper Marin i Taby som leverantör. U Redigerad 25 December , 2015 av UffeB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 26 December , 2015 Bra att ni är nöjda! Mitt inlägg ska bara ses som ett tips för dig (och andra) att lösa ditt problem innan Garmin, mot förmodan, gör en lösning som tillfredsställer dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser