AM2010 6 Postad 4 April , 2015 Vid sidvindar driver vår snipa (inte ovanligt, jag vet) rätt kraftigt och i trånga sektioner tar det för lång tid att parera/korrigera med backslagsmanövrar och roder. Ett (o)trevligt exempel är den lilla fina hamnen på Pater Noster på västkusten. Där ligger mängder av småbåtar varje fin sommardag och det är ett sant under att vi lyckas så bra varje gång. Nåväl, frågan är därför, är det meningsfullt att montera en bogpropeller på denna gamla 80-talsbåt? Kostnadsmässigt inte förstås men vi har ny kärra monterad så varför inte fullutrusta? Någon som gjort liknande? Synpunkter? Tips på storlekar? Vad att tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 4 April , 2015 Är tanken att montera själv, eller att leja bort arbetet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 6 April , 2015 Är tanken att montera själv, eller att leja bort arbetet? Så lång har jag inte kommit i mina funderingar än, frågan är snarare om det är en lösning som skulle kunna funka med ett sådant skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2015 Varför skulle det inte fungera!? Med en bogpropeller i fören kan du ju "putta" fören åt det hållet du vill. Finns det bara plats att montera tunneln och själva motorn och gärna ett extra batteri i fören så är det väl ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 11 April , 2015 Varför skulle det inte fungera!? Med en bogpropeller i fören kan du ju "putta" fören åt det hållet du vill. Finns det bara plats att montera tunneln och själva motorn och gärna ett extra batteri i fören så är det väl ok. Ursäkta, men det verkar inte som du har erfarenhet av Skilsö23-skrovets konstruktion, det var alltså det jag var ute efter - någon som de facto gjort denna installation. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser