Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
abt10

varmgång b20

Rekommendera Poster

Hej undrar om någon vet vad jag ska göra med min b20 motor.Den går att köra ca 10 min sedan blir den super varm.Jag har bytt impeller rensar avgaslimpan i morse kunde jag köra i 15 minuter med full gas allt funkade så helt plötsligt blev den varm igen.Kanske suger den in luft på något vis eller kan det va smuts i kanalerna i motorn hoppas inte det.Är det någon som har erfarenhet av detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för drev? Om d är 100-drevet sätter jag en bra slant på att "stöveln" rostat sönder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för drev? Om d är 100-drevet sätter jag en bra slant på att "stöveln" rostat sönder

Ja det är ett 100b drev jaha men stöveln säger inte mig så mycket hur hänger det i hop o var sitter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På akterspegeln sitter ett stövelliknande rör där motorn tar in kylvatten resp släpper ut avgaser. Mellanväggen i denna "stövel" rostar alltid sönder, bara en tudsfråga nä, och det märks främst på att motorn går varm.

Du kan ersätta kylvattenintaget med ett rör fäst på akterspegeln alt en bordsgenomföring i botten på båten. För att det senare alternativet ska fungera förutsätter det att du tänker till innan du sätter hålsågen i botten: Genomföringen måste ju sitta så till att den ligger under vattenlinjen i alla farter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På akterspegeln sitter ett stövelliknande rör där motorn tar in kylvatten resp släpper ut avgaser. Mellanväggen i denna "stövel" rostar alltid sönder, bara en tudsfråga nä, och det märks främst på att motorn går varm.

Du kan ersätta kylvattenintaget med ett rör fäst på akterspegeln alt en bordsgenomföring i botten på båten. För att det senare alternativet ska fungera förutsätter det att du tänker till innan du sätter hålsågen i botten: Genomföringen måste ju sitta så till att den ligger under vattenlinjen i alla farter

ok men vattenintaget sitter i bottnen på min båt sedan tar den det upp till kyllimpan o ut i motorn så den släpper ut avgaser o lite vatten tror du det blir samma påverkan då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjövattenkylning eller slutet kylsystem?

sjövattenkylning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat termostaten?

Gå igenom alla slangar så det inte finns någon flik" i gummit som kan blockera flödet.

15 minuter med full gas är inte att föredra men, skulle inte kylningen från sjön räcka så skulle motorn gå varm fortare kan man ju tycka.

Sista saken som inte är att glömma är så klart flagor av rost i blocket som far runt. De kan oftast inte spolas ut eftersom man kan behöva vända upp och ned på blocket för att få ut det.

Nu ska vi inte göra saken svår, byt termostaten och kolla slangarna. börja där.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du rensat oljekylaren? Det behövs nya o-ringar innan du börjar så du säkert får ihop det igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat termostaten?

Gå igenom alla slangar så det inte finns någon flik" i gummit som kan blockera flödet.

15 minuter med full gas är inte att föredra men, skulle inte kylningen från sjön räcka så skulle motorn gå varm fortare kan man ju tycka.

Sista saken som inte är att glömma är så klart flagor av rost i blocket som far runt. De kan oftast inte spolas ut eftersom man kan behöva vända upp och ned på blocket för att få ut det.

Nu ska vi inte göra saken svår, byt termostaten och kolla slangarna. börja där.

Mvh

Micke

ja jag får testa det o se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du rensat oljekylaren? Det behövs nya o-ringar innan du börjar så du säkert får ihop det igen.

tanken har slagit mig låter inte helt fel så jag får prova det tackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, på den B20 motor jag hade (AQ115) en gång i tiden gick det att vända kylvattenpumpen upp och ner, då fungerade den väldigt dåligt. Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, på den B20 motor jag hade (AQ115) en gång i tiden gick det att vända kylvattenpumpen upp och ner, då fungerade den väldigt dåligt. Hälsningar Magnus.

Om du vänder pumpen fungerar den som vanligt men eftersom du då har inlopp och utlopp på fel sida så pumpar den åt fel håll vilket resulterar i ingen kylning alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vänder pumpen fungerar den som vanligt men eftersom du då har inlopp och utlopp på fel sida så pumpar den åt fel håll vilket resulterar i ingen kylning alls.

ok har kollat det kommer vatten men den kanske sitter fel i alla fall det konstiga är att den går att köra på tomgång i 20 minuter även om jag kopplar vattnet direkt till termostaten eller som vanligt så blir det samma fel.Helt plötsligt sticker värmen jag tror den får ett övertryck luften hindrar vattnet att komma in om det är så kanske den är igensatt i kanalerna i motorn är inte så sugen på att byta motor går det att plocka ner toppen o rengöra eller är det inte lönt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag köpte en gång en båt men en "renoverad" b20 och han som hade "renoverat" den kan inte ha veta vad han sysslat med, alla slangar på avgaslimpan satt fel så vattnet åkte aldrig in i motorn så de första som hände när ja körde var att den gick varm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...