Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Behrouz

Är sjövatten kylsystemet funkar även om när båten är på neutral

Rekommendera Poster

Jag vill veta sugningen på sjövatten kylsystemet funkar när växel låda är på fri läge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härom vecka provkörde jag båten på land, kopplade vattenslänget på dreven och startade motorn men det på vattenfilter hållare sågs inget vatten, är det empelern som har gott av eller vad kad kan orsaka detta, blir tacksam om någon svara mig på att hur kan jag provköra på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar JA även här.
(Liten brasklapp: Trots myriader av olika motorfabrikat under de senaste 50 åren så kan jag alltså inte tänka mig att nåt undantag existerar. Nån annan...?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, hann inte se ditt inlägg om drev.

Spolmuff och till den kopplat nån (gärna litet högt) placerad balja vatten blir nog bäst?
Att koppla vattenslang direkt till insuget kan nog ge för högt tryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, hann inte se ditt inlägg om drev.

Spolmuff och till den kopplat nån (gärna litet högt) placerad balja vatten blir nog bäst?

Att koppla vattenslang direkt till insuget kan nog ge för högt tryck.

Ingen vill nog koppla vatten till insuget ;)

Skämt å sido. Har man en impellerpump och har en slang med vatten kopplad till den så är det inga problem (OM drevet är avmonterat)

I annat fall så är det precis som nämnt en spolmuff som gäller.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska aldrig trycka in vatten i kylningen, alltid låta kylningen suga själv. Enklast så fyller du en 25 liters dunk med vatten. Drar ner en slang från insuget i dunken och låter samtidigt vattenslangen spola i dunken. Då ser du att den suger, att du inte har för lite vatten. Min TAMD31 klarar sig på tomgång vad en vattenslang ger, men gasar jag så räcker den inte till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...