seglarfreaken 55 Postad 3 April , 2015 Hej! Jag håller på att byta ut två bordsgenomföringar med gamla skjutventiler. De är kopplade till två gummislangar med infästningar som gör att sittbrunnen är självlänsande på vår S30-segelbåt. Självklart kommer jag täta med Sikaflex utifrån och därefter dra åt inifrån. Jag undrar om det går att täta/säkra gängorna mellan bordsgenomföring - kulventil - slanginfästning med Locktite? På flaskan så står det att medlet både kan säkra gängor och täta gängor även då det vibrerar fast det kommer det inte att göra här. Håller gängtape eller ska jag behöva skaffa klassiskt lin? Locktite är det som jag har hemma nu. Seglarfreaken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 3 April , 2015 Aldrig gängtejp. Sika funkar om du inte bryr dig om att få isär grejerna igen, lin är bra med Loctite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 April , 2015 (redigerade) Om du med loctite, dom har massor med produkter, menar ett sk. anaeroblim... kan heta gängtätning, gänglåsning, lagerlim, portätning osv. En "vätska" som oftast är färgad, blå, grön, röd, orange, vit eller blå.... om det är en produkt som du kan lägga en droppe av på t.ex en plastskiva och att det inte händer någonting med den om den ligger öppen. Om den härdar endast mellan två ytor varav minst en måste vara metall... då är det ett sk "anaeroblim" om "limmet" i härdat tillstånd blir lite flexibel, inte stenhård. Så kommer det att fungera som både vibrationssäkring och tätning. om produkten är rätt trögflytande, lite tunnare an tandkräm men inte rinnade, så klarar den av en spaltfyllnad till ca. 0.5 mm. Produkten som du lyckas få in i gängan kommer att härda, inte det som läcker utanför. Härdningstiden är beroende av vad du har för material i gängan. DU kan även täta plana ytor. Rekomenderas INTE att använda tillsammans med lin gängtelp osv. eftersom det kan påverka härdningen. JAg vet att den typen av produkt rätt ofta används tillsammans med lin, en del använder det ibland även med gängtejp. Tillsammans med gängtejp eller vid användning på lackerade detaljer eller plast misslyckas man oftast. Det finns många mer eller mindre kända fabrikat. Redigerad 3 April , 2015 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 3 April , 2015 (redigerade) Har använt gängtape vid skarvar mellan genomföringar och annat, hittills har det aldrig läckt. Använder inte Loctite där eftersom jag kanske vill lossa någon gång. OK, använder den produkten som ska kunna lossas med vanliga verktyg, men ändå. Loctite för att låsa skruvar - aldrig problem där heller. Redigerad 3 April , 2015 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 April , 2015 Loctite fungera fint oc är säkert. Det går att värma på för att lossa i framtiden. Tyvärr brukar Loctite bli dyrt, flaska man har brukar ha torkat när man behöver den. Så för min del blir det lin/pasta, enkelt att använda och går att ta isär. Aldrig Sika och aldrig teflontejp, det fungerar för nödlagningar men inte för sådant som ska hålla länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 April , 2015 Det finns fler fabrikat av anaeroba lim. Köp ett trögflytande lätt demonterbart lösningsmedelsfritt så blir det aldrig gammalt eller torkar i fp. Användbart fortfarande av dina barnbarnsbarn, precis som hylomar m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2015 Det finns fler fabrikat av anaeroba lim. Köp ett trögflytande lätt demonterbart lösningsmedelsfritt så blir det aldrig gammalt eller torkar i fp. Användbart fortfarande av dina barnbarnsbarn, precis som hylomar m. Under förutsättning att ALLA kommer ihåg att sätta på korken ordentligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 April , 2015 (redigerade) Det finns fler fabrikat av anaeroba lim. Köp ett trögflytande lätt demonterbart lösningsmedelsfritt så blir det aldrig gammalt eller torkar i fp. Användbart fortfarande av dina barnbarnsbarn, precis som hylomar m. Under förutsättning att ALLA kommer ihåg att sätta på korken ordentligt Tvärt om! Anaeroba lim härdar i frånvaro av syre. Korken är endast till för att limmet tätningen ska ligga kvar i förpackningen om olyckan skulle vara framme, den välter eller man stuvar den uppochner. Trögflytande har förutom fördelen att den fyller mer även den egenskapen att den kan ligga kvar i flaskan utan att rinna ut även om den skulle välta. Du tar upp ett fabrikat, kan innebära både torkande, härdande (fler olika härdsystem)- variant.., inte en typ av produkt. Jag pratar om en typ av produkt och den produkten i lösningsmedelsfri variant. så det kan mycket väl vara så att den produkt-typ du menar innehåller lösningsmedel vilket gör att den kan torka varför förslutning är viktigt. Jag skulle inte välja den typen eftersom den även har mycket mer begränsningar i vad du kan använda de till. Lin, tejp mm, kan du använda i stort sett till att täta gängor, som inte ska vara gastäta. Som demonterbar låsning, flänstätning och portätning måste du ju likförbannat ha ex. anaeroba lim, så varför inte ha en som fixar "allt" på ett kvalitetssäkert sätt... Redigerad 5 April , 2015 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2015 Jag vet inte var det var för gänglåsning jag hade men den hade i alla fall torkat och fick slängas. För de flesta rörgängor använder jag lin/pasta. Det har jag gjort i alla tider och det har aldrig läckt. Det är helt enkelt en vana. Men ibland vill jag ha riktig gänglåsning. Eftersom du låter trovärdig Caribic så undrar jag: Vad ska jag köpa nästa gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 April , 2015 Vi använder en produkt som heter scantec 4000T som hydraulik, gas, luft och bränsletätning. Även som tätning i motorhalvor, pumpar, bakaxlar, växellådor och andra flänsar. Även som vibrationssäker gänglåsning. finns andra fabrikat av liknande, typ wurth, permabond, loctite. men den jag använder känner jag till bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2015 Utmärkt, tack. Har hittat en som har "tillgång" till Scantec 4000T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 5 April , 2015 Jag använder denna med bra resultat. Flaskan är flera år gammal, och torkar inte ihop i flaska eller pip. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 April , 2015 Det är nog ett typiskt exempel på anaeroblim. Huruvida den är lösningsmedelsfri (inte krympande vid härdning) vet jag ej. Men lik den produkt jag nämner, i viskositet mm. Olika material mm. påverkar härdnigstid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 8 April , 2015 Den Loctite-varianten som jag har är en röd liten flaska. Står inte vad den innehåller, men klassad som stark och delarna behöver värmas om de ska säras på vid ett senare tillfälle. Tanken är att jag ska ha den som låsning o tätning av gängorna mellan bordsgenomföring - kulventil - slanginfästning. Det är till självlänsen i sittbrunnen som vi alltid har stående öppen. Vad säger du Caribic410? Du verkar vara bra på sådant här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 April , 2015 Vad har du för diameter och material på gängorna som ska tätas? har du koll på stigning, avstånd mellan två gängor... ett varv på gängan? ska du dra gänga i botten eller måste du kunna lämna den i bestämt läge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 9 April , 2015 bordsgenomföringen och slangadaptern är av mässing och kulvenrilen är av järn. Jag kan tänka mig att diametern är någonstans mellan 20-30 mm och förmodligen en standarddimention för självlänsar.sittbrunn-skrovet. Jag behöver inte ha delarna i något speciellt läge utan tänkte skruva ihop delarna maximalt. Om jag någon gång skulle behöva sära på drlarna igen så finns det det utrymme att använda värmepistol så att jänglåsningen släpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 April , 2015 Förmodar att "vätskan" är grön. om det är den mest tunnflytande typen, som vatten, kan d finnas risk att det inte fyller. Risken är liten. Med en sådan tunnflytande, kan du fylla på efteråt genom att lägga i gänskarven och låta produkt sugas in kapillärt. Annars är det inga problem. På mässing mot mässing får du den snabbaste härdningen. Härdningstiden är beroende av även temperatur och andel/ typ rektivt ämne i limmet. Tippar åå, i rumstemp, mäsding/ mässing. Initoal härdning (så att du intr kan vrida delarna för hand) 10-30 min. Full härdning 2-3h. Längre tid på "järnet" ännu längre om det är krom eller annan beläggning. Om "järn" skruvas samman med mässing hjälper mässimget till att starta härdningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 April , 2015 bordsgenomföringen och slangadaptern är av mässing och kulvenrilen är av järn. Jag kan tänka mig att diametern är någonstans mellan 20-30 mm och förmodligen en standarddimention för självlänsar.sittbrunn-skrovet. Jag behöver inte ha delarna i något speciellt läge utan tänkte skruva ihop delarna maximalt. Om jag någon gång skulle behöva sära på drlarna igen så finns det det utrymme att använda värmepistol så att jänglåsningen släpper. Jag har använt pasta (kommer inte ihåg vad den hette) men mest teflontejp utan problem. Lägger man på ordentligt med teflontejp, så det går trögt att skruva, har jag aldrig fått något läckage. Det man inte får göra när man använder teflontejp är att skruva tillbaka, det går inte att dra i botten och sedan vrida tillbaka för att få t.ex. en ventil i rätt position, då får man lätt läckage. Jag vill kunna byta t.ex. en sönderfrusen ventil utan att behöva skära loss hela genomföringen. När jag känt behov av att säkra så att en ventil inte kan röra sig, har jag använt en låsmutter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 April , 2015 Loctite fungera fint oc är säkert. Det går att värma på för att lossa i framtiden. Tyvärr brukar Loctite bli dyrt, flaska man har brukar ha torkat när man behöver den. Så för min del blir det lin/pasta, enkelt att använda och går att ta isär. Aldrig Sika och aldrig teflontejp, det fungerar för nödlagningar men inte för sådant som ska hålla länge. Menar du att teflontejp åldras och att det skulle börja läcka efter ett tag om det är tätt från början? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 April , 2015 Loctite fungera fint oc är säkert. Det går att värma på för att lossa i framtiden. Tyvärr brukar Loctite bli dyrt, flaska man har brukar ha torkat när man behöver den. Så för min del blir det lin/pasta, enkelt att använda och går att ta isär. Aldrig Sika och aldrig teflontejp, det fungerar för nödlagningar men inte för sådant som ska hålla länge. Menar du att teflontejp åldras och att det skulle börja läcka efter ett tag om det är tätt från början? Teflontapen åldras nog inte. Läckage kan uppstå i vibrerande miljöer, troligen därför att man inte lagt på tillräckligt med tape. Får man läckage så är det ofta direkt därför man vridit lite på grejorna. Lin/pasta är mer praktiskt därför att det tillåter justering. Praktiskt också att man i framtiden kan värma och lossa en ventil och sedan sätta tillbaka utan att behöva rengör och lägga på nytt vilket man måste med tape. Flytande gängtätning låser effektivt så grejorna inte kan röra sig, det är också tidsbesparande, används ofta vid nyproduktion av den anledningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 April , 2015 Loctite fungera fint oc är säkert. Det går att värma på för att lossa i framtiden. Tyvärr brukar Loctite bli dyrt, flaska man har brukar ha torkat när man behöver den. Så för min del blir det lin/pasta, enkelt att använda och går att ta isär. Aldrig Sika och aldrig teflontejp, det fungerar för nödlagningar men inte för sådant som ska hålla länge. Menar du att teflontejp åldras och att det skulle börja läcka efter ett tag om det är tätt från början? Teflontapen åldras nog inte. Läckage kan uppstå i vibrerande miljöer, troligen därför att man inte lagt på tillräckligt med tape. Får man läckage så är det ofta direkt därför man vridit lite på grejorna. Lin/pasta är mer praktiskt därför att det tillåter justering. Praktiskt också att man i framtiden kan värma och lossa en ventil och sedan sätta tillbaka utan att behöva rengör och lägga på nytt vilket man måste med tape. Flytande gängtätning låser effektivt så grejorna inte kan röra sig, det är också tidsbesparande, används ofta vid nyproduktion av den anledningen. Som vanligt, för och nackdelar med allt. Tycker teflontejp är bra då det inte är något kladd vid applicering, är lätt demonterbart och lätt att rengöra för att applicera ny tejp vid återmontering. Nackdelen är ju att det inte går att justera (vrida tillbaka). Brukar gänga på delen som ska monteras och räkna hur många varv det är innan den bottnar för att veta när jag ska stanna när jag monterar med gängtejpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser