Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Henry_v

Fläckar på trädäck

Rekommendera Poster

Hej

Jag har lite frågor om hur man bäst tar bort fläckar på trädäcket. Jag tror att dessa är av att det spillts disel vid tankning i kombination med att däcket inte har haft tunt eller skadat ytskikt. 

Jag har slipat bort en stor del av dessa fläckar, men risken är att om jag slipar mer blir det inget däck kvar.

Jag vet att det finns bra lösningsmedel som tar disel, men jag är lite orolig vad de gör med träet och om jag kan få på ett bra ytskikt efter.

Kan det vara så enkelt att det bara är att betsa över?

Tacksam för tips.

Fredric

post-106174-0-79210500-1428046238_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se vad det är som missfärgat träet, men jag skulle prova med oxalsyra.

Köp oxalsyrekristaller och gör en mättad lösning, dvs,så mycket kristaller att det inte löser sig mer i vattnet,

OBS lite vatten och mycket kristaller.

Pensla på denna lösning och låt solen komma åt samtidigt, låt detta ligga på i flera timmar.

Detta brukar bleka de flesta fläckar.

Olja och lacka i vanlig ordning, minst 7/8 lager lack!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja… knepigt det där… oxalsyra funkar. Men om du lägger det på fläckarna så riskerar du ändå att det blir färgskiftningar mot omgivande trä. Ska du bleka hela däcket så riskerar du samma sak…. jag själv accepterade att få skiftningar… det är ju ingen ny båt du har??

Och sedan var jag fräck nog att blanda bets i lacken… du får spä en hel del men det funkar fast man ser var fläckarna varit… men mindre.

Ska du olja först? Det är lite olika skolor här. Olja eller inte olja. Olja är bra men min lilla erfarenhet säger mig att betsen tar mycket mindre på fläckarna om du oljar, de syns mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min undran är om du slipat tillräckligt..? Ser nästan ut som gråträ.

Visst är det oregon pine (eller furu?) med en mittfisk och sarg i mahogny? Tänk på det när du väljer kulör på betset, det kommer se konstigt ut om du mahognybetsar allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...