Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Kimpaa

Är i AKUT behov av åsikter från er! (skada)

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag håller på att köpa en Bayliner 2855.

 

Båten var kanon ända tills jag såg detta och nu är jag lite orolig vad detta kan innebära.

 

Givetvis innebär detta plastjobb, men är problemet så stort att jag skall avstå från köp?

 

Kom gärna med tips! Skadan är på ena "fenan under båten" 

 

 

Mvh Kim

post-101664-0-39203300-1427987064_thumb.jpg

post-101664-0-43837800-1427987371_thumb.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara "en konstig skada". Ser mest ut som om det är en större skada som reparerats bristfälligt och därigenom spruckit upp igen (det verkar vara många lager spackel där det gått sänder - många olika färger). Uppe i spetsen av skadan så verkar det gå en spricka snett nedåt vänster, är det mer som är på väg att släppa?

Jag funderar på hur det kan ha gått sönder på det sättet. Har säljaren kommit med någon vettig förklaring?

 

Jag skulle nog vilja göra lite "besiktningsåverkan" runt skadan innan jag skulle slå till på den för att kunna se hur långt ut skadan sträcker sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,jag håller med lintott.

Kolla med en besiktningsman/varv som kan det där.

Annars kan det bli dyrt.....

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara "en konstig skada". Ser mest ut som om det är en större skada som reparerats bristfälligt och därigenom spruckit upp igen (det verkar vara många lager spackel där det gått sänder - många olika färger). Uppe i spetsen av skadan så verkar det gå en spricka snett nedåt vänster, är det mer som är på väg att släppa?

Jag funderar på hur det kan ha gått sönder på det sättet. Har säljaren kommit med någon vettig förklaring?

 

Jag skulle nog vilja göra lite "besiktningsåverkan" runt skadan innan jag skulle slå till på den för att kunna se hur långt ut skadan sträcker sig.

 

ja, konstigt! Enligt säljaren så kom detta som en stor överraskning, han påtalade inte skadan alls.

 

Skadan är dessutom hyffsad blottad, så alla som hade gått ett varv runt båten hade sett den, därav tror jag inte att han försöker spela ovetandes, han har haft båten i 1 år och är en erfaren båtägare.

 

Skumt?!

 

 

Enligt säljaren är båten epoxi behandlad sedan ett antal år sedan, därav olika färg lagren kanske?

 

 

Känner ni till någon kunnig som vill följa med och konstatera storleken på skadan, under påskhelgen, skicka ett meddelande! Jag betalar givetvis för er hjälp!

 

Båten ligger på södra sidan av Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy-behandling bygger tunna skikt. De olika färgflagorna på bilden verkar vara rätt tjocka skikt (tjockare än ett lager epoxyfärg).

Är det så att säljaren upptäckt att han gjort ett dåligt köp som han vill bli av med (haft båten i ett år och försöker spela ovetande om en skada som kan vara rätt allvarlig).

Om det är en erfaren båtägare så borde han inte ha missat den skadan. I så fall har han inte varit i närheten av att justera stöttan på bocken som sitter 20 cm från skadan. Jag tror att han ljuger. Du kan ju fråga honom om det läckt in vatten i båten under förra sommaren.

Varför säljer han båten igen efter ett år? Hmmm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en båt för längesedan med en dåligt reparerad skada som upptäcktes (skadan "brast", plasic padding) när båten drogs upp på släpkärran.

Köpet var inte avslutat varför jag avstod och ville lasta av, säljaren sa att om vi sjösätter så sjunker båten. :angry:

Vi körde båten till närliggande varv som "prisatte" skadan, slutpriset på båten justerades, lagade skadan själv och fick en "billigare" båt. :rolleyes:

 

Jag skulle inte köpa "din" båt utan rejäl besiktning, har båten gott hårt på grund eller blivit "tappad".

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på bottenfärgen tycker jag att det ser ut som om det var väldigt många år sen den båten epoxybehandlades.

 

En sån skada måste ha uppstått vid en grundstötning eller att man tappat båten från kranen.

 

Om du nu absolut skall köpa den båten skall du ha en kunnig besiktningsman som besikigar skadan och båten i sin helhet. Det kan ju va saker inne i båten som lossnat - inredning tex

 

Nestorn i gänget när det gäller plastskador är väl Arne Olsén http://www.arneolsenab.se/

 

Skadan borde väl va en försäkringsskada.

 

Nu är det ju köparens marknad och det finns ju hur många båtar som helst till salu idag.

 

Dessutom borde ju ditt förhandlingsläge gentemot säljaren va ytterst bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,luktar skumt lång väg det där.

Epoxin som jag lagt på (gelshield) har alltid varit grön/grått/grönt och sen bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kimpaa

Tänkte du på att titta hur det såg ut på insidan där skadan är? Nymålat?, Släppningar i förstärkningar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avstå!!

Detta är sannolikt en gammal skada. Brunfärgat laminat tyder på lång tids vatteninntrång, som antagligen bara är försökt spaklat över.

 

Laminatet måsste torkas ur og bytas över ett stooort område, på utsidan och innsidan.

 

Ingen seriös "båtplastare" vill ge dig en garanti om en reparation (som antaglig vill kosta 30-50k) vill säkra båtens värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skadan i en av steglisterna? Är de det behöver det inte vara någon fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag spontant tänker är att om ägaren är överraskad bör han inte ha något mot att anmäla skadan till försäkringsbolaget? Du köper då under förutsättning att skadan åtgärdas.

 

Det andra är att Landgren här ovan har en point, en steglist behöver inte ingå i konstruktionen. Då är det lättare att åtgärda. I vilket fall så ska ett proffs titta på skadan.

 

Men man blir ofta förvånad över hur snabbt proffs fixar en stor skada! Var inte orolig alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill börja med och tacka för all respons, tack, verkligen!

 

 

 

@Lintott:

 

Säljare hade ingen förklaring alls!, precis som du säger vid justering av stöttan så är det ju otroligt att missa. Hade jag vetat om skadan och jag skulle göra en "fuling" hade man ju slipat ner och plastat ihop och lite bottenfärg över iallafall?

 

Jag hade förbrukat min lunchrast och jobbet kallade så jag var tvungen att sticka tillbaka, jag upptäckte skadan på det "sista" bara för att varvet såklart. (besviken).

 

 

 

@toaen

 

Jag vet inte riktigt vilket årtal expoxyn gjordes dessvärre, det lutar starkt åt att anlita en besiktningsman. Tack för kontaktpersonen!

 

Förhandlingsläget är ju kanon, dock är denna båten i väldigt bra skick/bestyckad, så jag vill inte släppa båten för lätt utan utredning.

 

 

@Oldtimer:

 

Okej, ja det låter ju som ett worst case läge ;/

 

 

 

@landgren

 

Ja det stämmer, jag vet inte riktigt vid byggnation om dom plastar skrovet försig och därefter plastar in steglisterna, = borde vara enklare att åtgärda ?

 

 

Generellt:

 

Jag kan ändå inte förstå hur detta hänt, olika typer av scenarion spelas upp i min skalle.

 

 

x Gammal skada som lappats och vintertid vattnet frusit och det spräckts upp efter man satt ditt stöttan?

 

x Säljaren försöker sälja medveten om skadan, men varför inte säga nått då det syns, detta medför att allt han sagt tidigare ifrågasätts och tok analyseras, kontra vara ärlig ?

 

x Säljaren har verkligen ingen aning? båten har vält under vintern och båt grannen som slog till stöttan har pallat upp båten igen? haha 

 

Jag ska länka denna dialog till han och därefter ringa upp han, återkommer!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skadan i en av steglisterna? Är de det behöver det inte vara någon fara.

 

Är det en steglist kanske det inte är så farligt. Det syns ju på bilderna att det är steglist det handlar om,  om man tittar ordentligt.

 

Trodde det var nån form av köl, med tanke på din text - är ju seglare, så steglister existerar inte i min värld.

 

Tror inte att en steglist är nåt man plastar dit efteråt om det inte är nån väldigt udda båt som hade dåliga sjöegenskaper som man försökt fixa till. De lamineras nog upp direkt i formen.

 

Fast du skall nog anlita en besiktningsman i alla fall.

 

Jag har lagt epoxygrundfärg på ett par båtar. Den ena som var 20 år såg ut ungefär som på de bilderna du visade.

 

Efter att jag slipat ner bottenfärgen, lagat upp ett par överspacklade och dolda grundstötningsskador, la jag på ett antal lager Gelshield och bottenmålade. När jag sålde båten 10 år senare, såg botten i stort sett ut som när jag lagt på bottenfärgen efter epoxybehandlingen.

 

En besiktningsman kan avgöra om båten är epoxybehandlad över huvud taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var jag som var otydlig, det är steglisten det handlar om.

 

Det är en salig blandning av kulörer, tycker skadan ser ut som på en människa haha.

 

 

Jag och säljaren skall tillsammans övervaka en sakkunnig slipa upp och åtgärda skadan. 

 

Han är lika angelägen om att skadan blir korrekt utförd som jag, det känns bra.

 

 

 

När båda är nöjda med reparationen = Affär

 

 

 

 

Tack för all feedback! Trevlig påsk med er!  Case closed

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Case closed men....

 

Gör en ordentlig koll på insidan av skrovet. En så kraftig tryckare på steglisten kan ge tryckskador och delamineringar även i botten av båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla på baylinersownersclub.com så finns det gott om info om fuktskador och om hur skroven är byggda.

 

Rent spontant vill jag påstå att steglisterna är en del av den bärande konstruktionen i skrovet.

Det är inte omöjligt att det hålet är ett hål rakt in i skrovet med medföljande problem med fukt i fyllningsmassor etc.

Du skall absolut kontakta en besiktningsman och be honom fuktmäta och kontrollera skadan alternativt köpa en annan. Det är riktigt trevliga och prisvärda båtar, men man får försöka minimera riskerna så gott det går i sin jakt efter dom.

 

Det är många som importerar USA-båtar, har dom ett år och sen säljer dom vidare, mer eller mindre ovetandes om stormskador etc. När kom båten till Sverige? 

 

Ser man på bilden så är inte steglisten vänster om skadan i linje med högra sidan. Det ser med andra ord ut som att det är 2-3dm som är "reparerade" men inte lossat än.

 

Ägaren kan ju vara ovetandes i den mån att det är en gammal reparation han inte känt till som spruckit när dom lyft båten och satt den på stöttan och skrovet flexat lite.

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...