jmwa 23 Postad 2 April , 2015 Hej alla kloka När vi sover i vår kabinbåt bildas frampå morgonen en massa kondens på insidan av de sluttande framrutorna. Så småningom droppar det ner på en och man vaknar. Ett vanligt problem, gissar jag. Hur löser man detta på ett bra sätt? Är det därför en del båtar har kapell utanpå framrutorna? Det är för övrigt god ventilation i ruffen. Tacksam för förslag! Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 April , 2015 Lagen om kalla väggen... Det jag gjort är att göra den kalla väggen, dvs glasrutan, lite varmare. Jag skaffade plexiglasskivor och la på insidan. Det funkar bra utom när det är väldigt stor temperaturskillnad. Jag har också sett att väldigt välbyggda båtar, som de största Hallberg Rassy, lägger en snygg träbit nedanför fönstret, med avrinning i en skåra. Då droppar det inte på madrassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2015 Det enklaste är att klippa till liggunderlag som hålls fast med tex kardborreband eller sugproppar, Biltema har "isolermatta" för husbilar. jag hade någon silvrig matta som hölls kvar med ett par snören. Skyddar även mot solen när båten inte används. Det bästa är att limma på en 2-3 mm plexiskiva med några mm luftspalt det löser problemet permanent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 2 April , 2015 Lagen om ventilation ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 2 April , 2015 (redigerade) Tack för tipsen! Bhemac, ska man limma plexin med en lufttät ram mellan den och rutan på något vis? Låter inte helt lätt... Liggunderlagen, har du dem på ut- eller insidan? Redigerad 2 April , 2015 av jmwa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2015 Inte helt enkelt att limma, det ska vara helt tätt men luften mellan rutorna ska vara torr. Kall lft är torr men då måste limmet klara det. Liggunderlaget är enklast att ha på insidan, hur man sen ska sätta fast det beror ju på hur det ser ut. -- Visst kan man ventilera bort fukten från rutorna, det gör man ju i bilen med varm luft. Inte riktigt lika enkelt i en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser