Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
BSven

T-rör istället för vacuumventil

Rekommendera Poster

Det sitter idag ingen vacuumventil på mitt kylvattensystem och jag tänkte göra den "haverisäkra" lösningen med en T-koppling på kylslangens högsta punkt och en tunn slang till en bordgenomföring. Vad jag förstår så funkar denna för att bryta ev. hävertverkan och ger vid normal drift en liten skvallerstråle som visar att allt är som det skall.
Min fråga är vilken dimension på slang som är lämplig för denna luft/skvallerledning?
Kylslangen är 16mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetus tillverkar en sådan T-koppling, på den är luftningsslangen ø 8mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du möjligen en länk till denna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!
Tyvärr så är min kylvattenslang 16mm så det passar inte till Vetus olika dimensioner så jag får bygga något själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du inte har nån vacuumventil i dagsläget kan ju bero på att motorinstallationen är sådan att det inte behövs? Skulle alltså kollat först upp behovet av hävertbrytare, HÄR en bra tråd som även innehåller en måttskiss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En äldre fiskare jag träffade ute i skärgården startade alltid motorn innan han öppnade kranen för kylvattnet. Likadant när jan stängde av motorn, först stängde han kylvattenkran och sedan stängde han av motorn…. tog år innan jag fattade hur klurig gubben var...

Annars är det ju smart med en skvallerstråle. Då vet man att häverten kan brytas?
Undrar annars hur många som åker omkring med igensatta vacuumventiler...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...