Caribic410 757 Postad 31 Mars , 2015 Har en ebersprächer, som jag fått ordning på. Jag skulle behöva en liten bit diselrör inv diameter (tror den är 2mm) helst plast, så den är transparent. Inte mjuk slang utan den lite hårdare, ungefär som till oljesug, Har letat efter olika typer av rör men hittar inget. Det närmaste är bromstör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 31 Mars , 2015 Här hittar du den: http://www.webastocenter.se/shop/product/webasto-mecanylbransleslang-l7m?tm=&sm=tillbehor/monteringsdetaljer/branslesystem 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 31 Mars , 2015 Här har jag handlat en del grejer till min värmare. http://dieselheaters4u.com/fuel-line-parts.html 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 31 Mars , 2015 Tackar tackar tackar... tänk om jag hade frågat här på en gång så hade jag sparat mången onödig tid.... men en del intressanta sidor hittade jag trots allt... frågan e om jag kommer ihåg vad söka efter den dagen jag har nytta av dessa "intressanta"... Beställt och klart. Kanooonkula. Lite fördjupning i vad och varför jag var "på jakt".. Min värmare har inte gått att starta alls utan att ha motorn igång, aldrig enligt förra ägaren heller trots att den varit inlämnad. Jag misstänkte tunna kablar och spänningsfall. Det märkliga är att det inte hjälpt att ha landström och hög spänning över batterierna utan just bara motor på drygt 2000 varv när jag startat värmaren varför jag passat på vid tillfällen, som tilläggning om vi lagt till där det finns andra, när man ändå haft motorn igång. Misstänkte även dåliga lager eftersom, jag hade lite konstiga lagerskorrliknande ljud och värmaren i höstas. Den gick att få igång men stannade när den gick ner på halvfart (tänkte att den inte orkar då). Mätte spänning... no problem med det!! började plocka isär och råkade få syn på en "konstig" *mojäng på kretskortet. Undrande trodde jag det var nån konstig tempgivare eller nåt eftersom den pekade "rakt upp" med en liten cylindrisk klump i toppen, sen fick jag syn på en tråd med en liten platta 2mm som pekade nedåt. Granskade pryttlarna lite och upptäckte att delarna kanske suttit ihop. Biltemaresa, köpa lödutrustning och lödning vilket började med att mer än nödvändigt lossade från kretskortet...Efter lite om och men, satt delarna på plats, så som jag trodde dom skulle göra. Efter montering funkar den. så nu kan jag köra värmaren t.o.m. när båten står på land.Måste justera in bränslepumpen bara så den ger rätt mängd eftersom felsökning även inbegripit, att plocka isär den, självklart började jag i den änden där bränslet sugs upp och pillade isär allt därifrån och vidare mot brännaren.... Hade jag googlat lite... eller kollat i pärm (som låg kvar hemma) som följde med båten, så hade jag kanske utan att behöva plocka isär förstått hur en sån pump fungerar och därav åxå förstått att låta bli isärpillandet... =) *(Googlade efteråt och hittade symbolen som fanns på mojängen, det var en diod) När jag pillat och donat ville jag ju se att pumpen verkligen pumpar så jag kopplade in en "vanlig" moppebensinslang som skarv för att se flödet.. massa luftbubblor. Återigen, när jag väl hade gluttat i informationsdokument för värmaren, fick jag se att det förmodligen är just den slangen som ger upphov till bubblorna... SOM JAG HAR TÄTAT... och tätat... och tätat.. Ja "trial and error".. har jag utövat. Så nu vet jag, ett par dar upp till en vecka, tills jag glömt, i detalj hur en sån värmare fungerar... extremt simpel konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 April , 2015 (redigerade) Startade värmare. Räknade frekvens under två minuter. 231pump/min pumpade manuellt 230 en gång och 460 en gång. Samma minutmängd. 10,3 ml/ minut. Ett varvs ihopskruvning minskade till 5,3ml Så öka 1/4 varv gav 1,3 så jag hamnar på perfekta 6,6ml/min när värmaren går på full effekt.ryker nästan inget när den startar och sotar absolut noll när den blivit varm. När jag får hem mitt "riktiga" bränslerör slipper jag även luftbubblor och då bör det ju bli ännu bättre.... om det nu kan det. Tack för hjälp. Redigerad 1 April , 2015 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser