aggplanta 0 Postad 31 Mars , 2015 Hej, Jag funderar på att köpa (har lagt handpenning) en Bayliner 2455 men när jag kollar närmre på den så är det förmodligen en 2450 årsmodell 1986 eftersom, vad jag läst mig till 2455 började tillverkas 1987. I annonsen stod det Bayliner 2455. Jag kan inte så mycket om de här båtarna och skulle vara tacksam om någon kan ge mig lite mer beskrivning på båtarna. Jag har tre bilder som kan hjälpa till för identifiering. De ligger här. http://git.bag.org/bayliner/ PS. Jag vet att det var dumt att lägga handpenning på en båt som är så osäkert men eftersom jag trodde det var en 2455 så fick jag för mig att det var billigt. Det blir väl lärpengar i värsta fall. DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 31 Mars , 2015 Om det visar sig att det är en annan båt än du trott dig köpa och du tycker köpet är olustigt så borde handpenningen betalas tillbaka. Köparen lär väl ha skrivit i kontraktet vilken båtmodell det är och är det inte en sådan så borde kontraktet i vilket fall som helst skrivas om så det blir korrekt. Visar det sig också att båtmodellerna har olika prisbilder kanske ni även skall förhandla om priset en gång till om du fortfarande vill ha båten. Jag antar att du gillar själva båten, inte vilken modell det är. Men det är klart att det är en lite obekväm situation. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aggplanta 0 Postad 31 Mars , 2015 Du är helt rätt på. Jag tycker om båten men är rädd för att priset och eventuellt annat på själva båten inte stämmer. Tex. så är båten billig för kapellet behöver helrenoveras eller köpas nytt samt att det är lite byten av dynor och lite annan extra putsning här och där. Badbryggan är också trasig på ena sidan vilket gör att jag behöver byta det. Allt som allt så ligger pysslet på ca 25-30kkr i renovering. När det är gjort så blir den fin. Utgångspriset var 75kkr så jag tänkte att det var billigt för en 2455. Och när jag väl fixat upp den så ligger den på ca 100kkr vilket fortfarande vore okej för en 2455 (om jag nu läst rätt i andra annonser). 2450 kan jag inte hitta några till salu så jag vet inte prisbilden av dem. De som finns här på maringuiden är inte av den modellen (finns det alltså fler modeller av 2450?). Jag är förbryllad över vilka modeller det finns. Lite rörigt för en oinsatt som jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 31 Mars , 2015 Jag vet inget om dessa båtar, men det finns det säkert någon annan här som är. Lycka till och hoppas att det blir ett positivt köp oavsett om det blir denna båt eller någon annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aggplanta 0 Postad 31 Mars , 2015 Tack för svar hur som helst. Jag hittade en artikel "Old vs new - Bayliner 2450/2455 and Bayliner 245" som jag köpte för ca $7 på http://marinedirectory.ybw.com/. Den gjorde mig lite tryggare. Jag är nog inte fel ute även om säljaren inte skrivit hela sanningen i sin annons. Jag har lagt artikeln på samma länk som jag har bilderna. Den kommer att ligga kvar där i några dagar så fler kan hjälpa till om de har lust. Sen tar jag bort den. Säkert någon © som gör att jag inte får dela hur som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 31 Mars , 2015 Årsmodell hittar Du på aktern höger sida,där båtens tillverkningsnr mm står instansat. Tillverkningsår är två sista siffrorna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 31 Mars , 2015 ingen större skilnad mellan dessa två men gå in på global.bayliner.com välj Request catalog välj sedan past model info sen är det bara att välja år och model och specen o ritningar dyker upp på skärmen Lycka till 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 31 Mars , 2015 Hej, Jag funderar på att köpa (har lagt handpenning) en Bayliner 2455 men när jag kollar närmre på den så är det förmodligen en 2450 årsmodell 1986 eftersom, vad jag läst mig till 2455 började tillverkas 1987. I annonsen stod det Bayliner 2455. Jag kan inte så mycket om de här båtarna och skulle vara tacksam om någon kan ge mig lite mer beskrivning på båtarna. Jag har tre bilder som kan hjälpa till för identifiering. De ligger här. http://git.bag.org/bayliner/ PS. Jag vet att det var dumt att lägga handpenning på en båt som är så osäkert men eftersom jag trodde det var en 2455 så fick jag för mig att det var billigt. Det blir väl lärpengar i värsta fall. DS. Har du köpt, lagt handpenning, till privatperson eller företag? Om det är till företag så kan du häva köpet enligt konsumentköplagen. Om det är privatperson, så är det nog dessvärre, "lärpengolagen". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 31 Mars , 2015 Har du köpt, lagt handpenning, till privatperson eller företag? Om det är till företag så kan du häva köpet enligt konsumentköplagen. Om det är privatperson, så är det nog dessvärre, "lärpengolagen". Jag tror inte det om det är så att säljaren sålt en båt som sedan visar sig vara av en annan modell än man kommit överens om. Båten har i och för sig visats upp, men i alla fall. Jag är ingen jurist med jag skulle bli förvånad om en tingsrätt skulle döma en sådan tvist så att köparen måste fullfölja köpet eller avstå handpenningen. Man står inte helt utan rättigheter bara för att man köpt av en privatperson. Varan skall vara så som ni kommit överens om. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aggplanta 0 Postad 31 Mars , 2015 Tack för alla svaren. Jag känner mig någorlunda säker nu trots allt. Jag skall givetvis prata en sväng med säljaren och höra vad han menar med 2455 när det förmodligen är en 2450. Jag kollar även med försäkringsbolaget eftersom han själv, enligt utsago, har den försäkrad. Om det är som jag googlat mig fram till inte så stor skillnad på båtarna och priset ligger hyfsat trots allt så är jag förhållandevis nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 31 Mars , 2015 Har du köpt, lagt handpenning, till privatperson eller företag? Om det är till företag så kan du häva köpet enligt konsumentköplagen. Om det är privatperson, så är det nog dessvärre, "lärpengolagen". Jag tror inte det om det är så att säljaren sålt en båt som sedan visar sig vara av en annan modell än man kommit överens om. Båten har i och för sig visats upp, men i alla fall. Jag är ingen jurist med jag skulle bli förvånad om en tingsrätt skulle döma en sådan tvist så att köparen måste fullfölja köpet eller avstå handpenningen. Man står inte helt utan rättigheter bara för att man köpt av en privatperson. Varan skall vara så som ni kommit överens om. Jag e inte heller jurist och vet inte hur en tingsrätt skulle döma. Har bara, i ett inte helt olikt fall, fått höra att konsumentköplagen inte gäller och om jag skulle gå till tingsrätt så skulle jag få stå för rättegångskostnader utifall jag förlorade. skulle krävas bra bevisning, mer än ord mot ord... Nu är förmodligen diskussionen om eventuell rättegång förmodligen att spåra ur tråden "en aning"... och rätt hypotetiskt men om det skulle bli aktuellt så skulle jag råda att inte gå vidare. Oftast, förhoppningsvis även i detta fallet, går det att komma överens. Klart säljaren förstår om det blivit en "missuppfattning" om det visar sig att båten inte är av den modell som stått i annonsen. Det bästa vore väl att båten i sig är kanon, "aggplanta" får den för rätt pris och alla blir nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 31 Mars , 2015 Att landa på 100k totalt för en bayliner från 87 är galenskap i mina ögon. Halvera så börjar det närma sig en vettig prisbild. Kom ihåg att på blocket ligger bara osålda båtar. Vissa ligga år ut och in så dessa priser kan man inte jämföra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 31 Mars , 2015 Hej, Jag funderar på att köpa (har lagt handpenning) en Bayliner 2455 men när jag kollar närmre på den så är det förmodligen en 2450 årsmodell 1986 eftersom, vad jag läst mig till 2455 började tillverkas 1987. I annonsen stod det Bayliner 2455. Jag kan inte så mycket om de här båtarna och skulle vara tacksam om någon kan ge mig lite mer beskrivning på båtarna. Jag har tre bilder som kan hjälpa till för identifiering. De ligger här. http://git.bag.org/bayliner/ PS. Jag vet att det var dumt att lägga handpenning på en båt som är så osäkert men eftersom jag trodde det var en 2455 så fick jag för mig att det var billigt. Det blir väl lärpengar i värsta fall. DS. Japp,det är en 86.a. Om du kollar på båten i aktern,så har du ett långt nummer under relingslisten på styrbords sidan. Dom två sista siffrorna anger årsmodell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 31 Mars , 2015 Du är helt rätt på. Jag tycker om båten men är rädd för att priset och eventuellt annat på själva båten inte stämmer. Tex. så är båten billig för kapellet behöver helrenoveras eller köpas nytt samt att det är lite byten av dynor och lite annan extra putsning här och där. Badbryggan är också trasig på ena sidan vilket gör att jag behöver byta det. Allt som allt så ligger pysslet på ca 25-30kkr i renovering. När det är gjort så blir den fin. Utgångspriset var 75kkr så jag tänkte att det var billigt för en 2455. Och när jag väl fixat upp den så ligger den på ca 100kkr vilket fortfarande vore okej för en 2455 (om jag nu läst rätt i andra annonser). 2450 kan jag inte hitta några till salu så jag vet inte prisbilden av dem. De som finns här på maringuiden är inte av den modellen (finns det alltså fler modeller av 2450?). Jag är förbryllad över vilka modeller det finns. Lite rörigt för en oinsatt som jag. En "fördel" med att den är före 1987 är att det sitter ett Volvo Penta drev i aktern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 31 Mars , 2015 Du skriver att kostnaden för kapell mm är kring 25-30 tkr... tror nog att om Du lämnar bort kapell nytt resp dynor uppe o i cabin blir det nog närmare 40-45 innan Du är klar. kapell 22 tkr dynor 20 tkr badbrygga ? 3 tkr Givetvis blir det billigare om Du gör detta själv, men anser att värdet ökar om dessa saker görs av proffs..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 31 Mars , 2015 (redigerade) Jag e inte heller jurist och vet inte hur en tingsrätt skulle döma. Har bara, i ett inte helt olikt fall, fått höra att konsumentköplagen inte gäller och om jag skulle gå till tingsrätt så skulle jag få stå för rättegångskostnader utifall jag förlorade. skulle krävas bra bevisning, mer än ord mot ord... Nu är förmodligen diskussionen om eventuell rättegång förmodligen att spåra ur tråden "en aning"... och rätt hypotetiskt men om det skulle bli aktuellt så skulle jag råda att inte gå vidare. Oftast, förhoppningsvis även i detta fallet, går det att komma överens. Klart säljaren förstår om det blivit en "missuppfattning" om det visar sig att båten inte är av den modell som stått i annonsen. Det bästa vore väl att båten i sig är kanon, "aggplanta" får den för rätt pris och alla blir nöjda. Skall inte spåra ur denna diskussion och jag hoppas också att trådskaparen blir nöjd med sitt köp. Du har också rätt i att Konsumentköplagen inte gäller. Däremot gäller köplagen (1990:931) och där står till exempel i §17 som gäller överensstämmelse med avtalet m.m. "Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet." Att båten är av en annan modell än vad som står borde falla in där. Vidare står: i §17: "Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet," Båda dessa talar för köparen, men köparen har också undersökningsplikt som kan summeras som det står i §20 "Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet." Som sagt, låt inte detta spåra ur nu. Jag hoppas att köparen i detta fall blir nöjd :-) Redigerad 31 Mars , 2015 av rejas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser