Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Dieter

DC för runt 100.000

Rekommendera Poster

Jag tänkte uppdatera mig med en lite större och rymligare båt då mina barn blir äldre. Jag tänkte köpa en DC på runt 6 meter, Några förslag på bra båtar i den klassen och vad ska jag tänka på när jag köper begagnat ? tänkte mig ett pris runt 100.000:-  / Tack för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

U-bordare eller inombordare?

Ockelbo DC21 finns ju inom din budget, finns några på blocket. Är en bra och stabil båt.

Coronet 21 är nog något dyrare än 100000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt men det verkar bätter och smidigare med utombordare. Eller ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver DC. Vad skall du ha båten till? Vi ni kunna övernatta i den någon natt? Vill ni åka fort eller ägna er åt vattensport? Vill ni kunna enkelt dra upp båten på en strand och bada?

Kort sagt, DC i 6 metersklassen är i alla fall för mig ett vitt begrepp som omfattar ganska mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kunna använda den till lite av var, är ute med barnen ibland och badar fiskar mm. När jag är själv med kamrater och fiskar och lite vattensport. Även ta några öl när man är i någon ny hamn och kanske någon övernattning men det blir det nog inte mycket av att sova i båten mer för barnen att krypa ner i när de är trötta eller vill mysa. Därav tänker jag att en DC skulle passa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds 550DC och four winns sundowner 205 är två trevliga snurrebåtar som uppfyller dina krav finns många fler bara att scanna av blocket efter påsk. De med frächa nyare motorer säljs snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt finns det massor i denna kategori. Priset gör att du får titta på lite äldre båtar. Jag som glad amatör skulle försöka få en så modern båt som möjligt. Sedan får du utgå från hur du tänkt använda båten.

En sak som är viktig för mig är att det skall vara lätt att komma i och ur i fören. Det är oftast så vi förtöjer. Om du skall fiska, se till att durken är sån att du kan hantera en fångst utan större problem. Föreställ dig barnen tappa en sprattlande aborre eller värre, en slemmig gädda som hoppar runt. Samma om ni åker vattenskidor eller dyligt. Det blir blött i båten. Jag skulle kolla att kapellet är fräscht. Att köpa kapell är dyrt och tråkigt tycker jag. Men jag tycker å andra sidan att dålig elektronik är ett plus eftersom jag gillar att byta den. :-).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars att kolla på sådana båtar är kapellets skick, kostar en bra slant stt sy nytt samt hur motorn verkar ha sköts har man åkt mkt vattenskidor så slits maskin mera. Samt om det är skador på skrovet under vattenlinjen från grundstötningsr mm små skador har alla men de ska vara fixade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...