Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Funkis

HUR testa kondition på en dieselmotor, en Volvo AQD32?

Rekommendera Poster

Funderar på att göra något dumt. Att köpa en båt med en diesel från 1973? Över 40 år gammal!

 

Min fråga är den här, kan jag som händig amatör lista ut skicket?
Jag har aldrig gjort kompressionstest på en stor diesel, spridare - ska de monteras loss för att kunna provtryckas? Vad kostar det? Inuti är fodren tydligen lösa och hur vet jag att de sitter i rätt läge osv osv.

 

Handfasta råd behövs alternativt vad ett proffs kan göra som jag inte kan pga bättre utrustning.

 

PS

Jag fattar att motorn är gammal så jag behöver inte bli avrådd. Eller upplysas om att det kan vara svårt med reservdelar. Motorn SER fin ut så jag vill förvissa mig om rimligt skick. Hur gör jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar den lätt kall? går den bra på höglast en längre stund (kolla temperaturen, den måste bli genomvarm!) och efter det, går den bra på låg fart? Startar den varm?

hur ryker den?

 

det är väl det som går att kolla lätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också oljans utseende under ventilkåpan/ påfyllningshålet. Är den ljusbrunt skummande har du vattenläckage. (Är den inte litet svart så är den nyligen bytt, kanske för att dölja vattenläckage.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten står på land fortfarande och ägaren vill inte starta den för varje spekulant… är väl ok.

 

Oljan byttes i höstas och ser naturligtvis fin ut.

 

Enligt utsago från ägaren så behöver han göra "mina magiska saker" för att motorn ska starta vid sjösättning. Motorn sägs även ryka en hel del innan den är varm…. 

 

Men VAD kan jag göra NU innan båten sjösätts och startas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att konstatera skicket på spridare utan att montera av dom och prova dom i en spridarprovare, foderhöjden går inte att mäta utan att demontera toppen.

 

Det var väl dina direkta frågor, i övrigt ställer jag mig bakom övriga svar, med den lilla brasklappen att

"grädde" på oljepåfyllningslocket/ventilkåpan behöver inte betyda att det är en vattenläcka då vissa oljor är lite bättre på att fånga upp kondens, vilket bildas vid kortare körningar.

Men det kan ju vara en indikation på vattenläckage med!

 

Förövrigt är det väl magkänslan som får avgöra skicket på maskinen, man brukar kunna se på skruvskallar om det är mycket skruvat, nymålat brukar jag passa mig för.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magiska saker för att den ska starta?

 

Hmmmmm...... får mig tveksam.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Kalle ovan, inklusive brasklapp o magkänsla i mötet med säljaren.
Bra också att läsa på litet inför köp, googla vanliga problem med motortyp etc. Heller inte fel att ha med en checklista för man glömmer lätt annars. En utskrift av den här gamla pdf:en för båtbesiktare - som primärt handlar om säkerhet o inte motorskick - är inte fel, för läst med nypor av salt kan den nog vara bra? Slarviga installationer antyder inget gott. Fast utan riktig provkörning i sjön blir det väl ändå oundvikligen litet av "grisen i säcken".

Beträffande "magiska saker" så är väl första uppstarten på våren litet speciell, ventiler kan kärva, termostater haka sig litet etc. Men desto större anledning för säljaren att provstarta innan spekulanter börjar uppenbara sig, menar alltså här bara för att motionera bort vårliga knepigheter vid just förstagångs-start??      

Hmm... angående grisen i säcken, kanske nån klausul i köpeavtalet?
Att om motorn inte funkar enligt säljarens löften si eller så, så hävs köpet eller priset sänks?
Kanske forumets lagkloka kan ge nåt råd?


[Haha, åkte med en kompis härifrån Göteborg till Halmstad med en BMW veteran-mc på släpkärra för länge sedan. Den intresserade köparen mötte upp ifrån sydligaste Skåne. Självfallet startade inte hojen fast den brukade vara pålitlig, demonstrations-djävulen hade slagit till. Blev ingen affär, var som att ha ett litet åskmoln i bilen på hemvägen. :-)
Fast min motorkunnige kompis tillstod redan då att inte heller han skulle ha köpt i den omvända situationen. Men vad gäller köp av båtar i sjön så är väl inte det heller helt idealiskt, kan ju dölja sig kölskador mm i vattnet. Men att kunna provköra är väl ändå A&O och viktigare kan jag tycka.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jaha… tack för det! Siten till motorn hade jag inte hittat trots att jag slagit en del… bra!

Besiktningspärmen hade jag faktiskt redan eftersom jag var s.k. båtklubbsbesiktigare.

 

Provkörning. Jo… gärna. OM båten inte är såld så kan jag göra det om 1,5 månader.

Det vore ju bra. Även om en så gammal motor kan ha problem som uppkommer senare?

Men vad kan jag göra NU frågar jag mig. Kan ju lite om båtar tror jag, i vart fall om el.
Fast 40 år gamla tunga dieslar kan jag mindre om. Största diesel jag haft var 50 hkr.

Och den här är STOR, inte i hästkrafter men med drev mm så väger det nog 500 kg?

Jag frågade för övrigt om vilka magiska krafter han hade?

 

Han sa - mata fram bränslet - glöda - länge - starta.

Jag tyckte inte det var så mycket magiskt i det. Men han sa man måste lyssna och kolla så allt är ok!

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis, ärligt talat så verkar du väääldigt ivrig?
Ditt lilla "valspråk" underst i varje tråd "...det tar aldrig slut, den här längtan efter en pryl till..." motsäger ju knappast detta antagande. Kanske det bästa du kan göra NU är att inse att det inte finns några riktigt bra OMEDELBARA metoder vid köp av gris i säck? Även att det allmänt råder köparens marknad och att säljarens spekulant-kö kanske inte ens finns??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för omtanken!

 

Allvarligt. De som ska köpa en större motor, rejält gammal? Finns det verklingen inget mer handgripligt sätt att bilda sig en uppfattning om hur bra skicket är? På land...

 

Att du tar en tvåtimmarstur när båten är i sjön, det är solklart.

Ingen som tar kompprov? Går det överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...