petter_b 49 Postad 30 Mars , 2015 Finns det något bra sätt att förenkla borttagning / bortskrapning av gammal Sikaflex (e.d.) från Gelcoat? Någon kemikalie, Varmluftpistol,... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Mars , 2015 Det är ett segt jobb…Jag använder ett brett och ett smalt stämjärn som jag vinklar upp något så jag inte gör märken i gelcoaten… du bör slipa ner de skarpa hörnen något för annars är det lätt gjort att göra ett litet snitt liksom… sedan är det rakblad eller börja med sandpapper.Segt att få snyggt som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 30 Mars , 2015 Jag brukar använda färgskrapa/ rakbladsskrapa och ha färskt blad i den och hyvla av smörjan sedan gnugga, slipa, polera vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Mars , 2015 Finns det något bra sätt att förenkla borttagning / bortskrapning av gammal Sikaflex (e.d.) från Gelcoat? Någon kemikalie, Varmluftpistol,... Gammal SIKA är som att säga gammal Casco... Dvs Sika är ett varumärke och dom producerar en flora olika typer av bl.a. lim. mm. Jag gissar.... att det är en enkomponent (egentligen tvåkomponent fast men bara kletar ut en) klet som vanligast, för privatkonsumenten, finns i "vanlig" patron för skelettspruta? Som vanligtvis används till lite ditt och datt av båtnissar och båtnissor. Om det är den typ av produkt som jag gissar på så är det en PU (Polyuretan)? Ett av problemen och fördelarna är att den typen av produkt är väldigt resistent mot det mesta förutom UV ljus. Värme sönderdelar alla typer av härdplaster men PU avger isocyanat när du värmer, det står "innehåller" någon typ av isocyanat, typ diisocyanat eller liknande på skyddsetiketten, då vet du att det är en PU. Förutom hjälp av värme har PU, generellt, ganska dålig resistens mot en hel del kemikalier. I länken ser du resistenstabell på pu-slang. Det ligger ganska nära det som jag misstänker du menar med "SIKA" http://www.hydroscand.se/storage/ma/1d5db8471b0b47f4a3e351c871f5d2a1/f1842bc28b4e43ecaca4089e1f347a3f/pdf/C7F1E4CDD5EBB7E083F21C14687A8E7ACE1AE82B/kemtabell%20sv.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 30 Mars , 2015 Det är litet svårt för mig att veta exakt vad det är för medel, därav "(e.d.)" = eller dyligt i frågan. Gelcoaten blev tyvärr skadad när jag rev bort den gamla peken så om det blir litet ytterligare skador kanske inte spelar så stor roll, jag behöver ändå laga med ny Gelcoat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Mars , 2015 Det brukar vara PU i allafall om det är gjort för ett antal år sedan. En del använder mycket lösningsmedelsbaserade saker till allt, typ kontaktlim PLXXX- hundra osv. sånt kan gå att lösa upp med mildare medel. Nuförtiden används mer och mer MS_polymer istället. Dom e tåliga mot mycket saker, har inte direkt koll men med stor sannolikhet så är det "SIKA" PU. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 31 Mars , 2015 (redigerade) Prova denna på lågt varvtal. Men var försiktig, den rekommenderas inte på plast, men antagligen avser varningen mjukplaster och inte gelcoat. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Dekorborttagare-20011/ Redigerad 31 Mars , 2015 av Seawolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 12 April , 2015 Du kan prova aceton men var försiktig. Ha noga koll på din gelcoat hur den reagerar och handskar på. Lite aceton skrapa försiktigt se vad som händer Torgny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser