Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
rejas

Hål efter skorsten till värmare

Rekommendera Poster

Hejsan!

Vi håller på att konvertera vårt värmesystem från Gasol till Diesel. I detta ingår att flytta värmaren från toaletten till akterstuven.

Ett problem vi då står inför är hålet efter skorstenen på toaletten. Att plasta igen det snyggt tror jag blir svårt. Vår båt är gråvit och inte helt vit.

Det optimala vore att ersätta skorstenen med en ventilator. Men problemet är att hålet i överbyggnaden sitter på sidan och lutar ca 45 grader. Finns det ventilatorer som klarar det utan att det regnar in?

Annars funderar jag på någon typ av lock?

Andra idéer?

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog massor med olika ventiler att välja på?

Det du behöver göra är en liten flärp på utsidan så det inte regnar rakt in bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips. En "genomsynlig" ventil ville frugan också ha, men i taket sitter redan en taklucka (skylight) som släpper in ljus så jag tycker det blir lite tårta-på-tårta i det lilla utrymmet som toaletten är.

Konstigt nog hittar jag ingen info om de olika ventilatorer jag tittat på om hur mycket de kan luta. Får maila någon tillverkare och fråga. Det kanske inte är något problem att sätta dem på en sluttande del.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade runt nu och har nog kommit fram till att det enklaste är en huv av något slag, till exempel en sån här:

F64315-135-68d70b4f4b27e10949ba9411c1e1d

Eller kanske en sån här:

F14451-d643f2299aafb54007818da7b60cf837.

Gäller bara att hitta på något snygg på insidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljusinsläpp var en idé´ som någon hade.

I min båt gjorde jag det med riktigt bra plexiglas, finns dyra varianter som tål UV.

De som är fin kvalitet är också lätta att borra i.

Sätt en på utsidan och en på insidan, smala genomgående skruv m mutter. Skifta dessa två rutor efter 7 år och vad jag vet så håller det fortfarande på den båten efter 15 år. Köparen har inte klagat i vart fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passa på att sätta dit en solcellsventilator. Håller toadoften borta och arbeta också vintertid om du har en ljus presenning. Det finns både med uppladdningsbart batteri och utan. Köp inget billigt utan ta en bra variant. De billiga från tex Biltema läcker vid överfalls-sjö eller skurning av däcket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde ett "lock" av en skärbräda i plast som skruvades fast över "hålet".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla snälla!

Lite nu input att gå på. Får botanisera bland ventiler, kåpor och annat!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...