toop 2 Postad 29 Mars , 2015 Nu börja det närma sig sjösättning och jag kom ihåg att jag råkade dra ut dirken ur masten i höstas, Men hur får man lättast in ett nyt fall i masten? Det är en selden på ca 12m Är det lättare när masten är uppe och försöka eller? Någon som har ett bra tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 29 Mars , 2015 En gång använde jag en gammal förstagsvajer som jag drog igenom masten med fallet fastknutet i. Senast jag drog igenom ett fall använde jag ett befintligt fall och lite ståltråd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 29 Mars , 2015 Enklast på land, dra ut storfallet och samtidigt drar du in två dragsnören och så drar du om storfallet och dirken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toop 2 Postad 29 Mars , 2015 Är det inte separata kanaler till varje fal? Tro masten heter C eller e 211? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 30 Mars , 2015 På land är oftast lättast. Det finns något som kallas dragfjäder, en halvstyv plastrod med en liten ögla i ena änden, som elektriker använder för att dra in kablar i installationsrör. Låna en sådan och tryck in den (i rätt kanal?) och lirka ut den i andra änden av masten. Parallellt med dirken kan man lämpligen dra in ett dragsnöre (persiennlina?) för framtida bruk. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 30 Mars , 2015 Dragfjäder har jag också använt. Finns att köpa på t ex Claes Ohlsson för en billig peng (40:-?). Utan jämförelse lättast med masten på bockar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Mars , 2015 Lättast på land, utan tvekan. Jag lossade beslaget i toppen ( vet ej exakt hur din ser ut… en bild = många ord… ) Sedan tejpade jag på det fall / dirk som ska dit i sin kanal eller sin skiva, drar ner och pillar ut därnere, sätter tillbaka beslaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 30 Mars , 2015 Det går bra med masten på! Tejpa ihop en draglina med ett annat fall, dra igenom. Sedan får man lirka lite för att få ut det på rätt ställe - och hoppas att det inte tvinnar sig! Det finns inte olika kanaler, allt går i masten som är ett stort hålrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Mars , 2015 Toop skrev: Är det inte separata kanaler till varje fal? Tro masten heter C eller e 211?Ser ut att vara två kanaler i rännan för C 211 enligt Seldéns katalog sidan 8 (10 av 200).På fotot är rännan tydligen en egen profil som skjutits in i masten.Masttoppbeslaget (sid 16-17) ser lättåtkomligt ut, fast på fotot syns inte riktigt hur fallena är dragna i rännorna. (Kanske slutar rännan en bit under toppen? Var går ev elkablar?)Nå, knappast några problem att dra i nytt fall med endera av de föreslagna metoderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 Mars , 2015 Krympslang är bra för att skarva tamp mot förtamp tycker jag. Det löper bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 30 Mars , 2015 Toop skrev: Är det inte separata kanaler till varje fal? Tro masten heter C eller e 211? Ser ut att vara två kanaler i rännan för C 211 enligt Seldéns katalog sidan 8 (10 av 200). På fotot är rännan tydligen en egen profil som skjutits in i masten. Masttoppbeslaget (sid 16-17) ser lättåtkomligt ut, fast på fotot syns inte riktigt hur fallena är dragna i rännorna. (Kanske slutar rännan en bit under toppen? Var går ev elkablar?) Nå, knappast några problem att dra i nytt fall med endera av de föreslagna metoderna. Som tidigare påpekats så löper fallen i det stora hålrummet, inte i några rännor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toop 2 Postad 31 Mars , 2015 Har lyst och kollat i masten nu det är helt öppet Men är bultar som siter igenom så lite kanal Är det att dra i så testar att dra med storfallet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 31 Mars , 2015 Kolla att fallen inte är tvinnade inuti masten när du är klar, det blir så tungt att sträcka upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 4 April , 2015 Jag har bara bytt storfallet när masten stod upp. Jag skarvad ihop fallen med silvertape och var väldigt försiktig då skarven kom till blocken vid masttoppen och mastfoten. Jag kan tänka mig att fördelen med att byta fallet när masten står upp är att den faller rakt ned av sin egen tyngd om man håller den sträckt. Krympslang tycker jag låter som det perfekta sättet att skarva med. Har man möjlighet att hjälpa till och föra ned skarven vid övre blocket i masten från en mastkran så känns det nog ännu bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser